• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5090 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر

پيدا و پنهان

 گزارش انتقادي سازمان برنامه  از شاخص‌هاي اقتصادي
سازمان برنامه و بودجه اعلام كرد: دولت سيزدهم در شرايطي روي كار آمد كه وضعيت شاخص‌هاي كلان اقتصاد بسيار وخيم بود؛ رشد اقتصادي حدود صفر؛ تورم 45.2 درصدي، افزايش ضريب جيني و رشد شكاف طبقاتي از جمله اين ميراث است. به گفته اين سازمان در مدت پنج ماه ابتداي سال جاري از همه ظرفيت بودجه به عبارتي بيش از 55 هزار ميليارد تومان از تنخواه بانك مركزي استفاده كرد. با توجه به ضريب انبساط پولي تنها از همين محل بيش از 637 هزار ميليارد تومان حجم نقدينگي اضافه شد؛ در كنار آن نابساماني اضافه برداشت بانك‌ها موجب شد حجم نقدينگي به مرز چهار هزار هزار ميليارد تومان برسد. در چهار سال گذشته، متوسط رشد تشكيل سرمايه ثابت منفي بوده يعني حتي به اندازه استهلاك هم سرمايه‌گذاري نشده است. به علت معطل گذاشتن فعاليت‌هاي اقتصادي و بي‌برنامگي سرانه توليد ناخالص به قيمت ثابت حتي از سال 1390 هم كمتر شده كه نشان‌دهنده عمق ركود اقتصادي در اين سال‌هاست.


دپوي ۶ كانتينر تجهيزات پزشكي آلماني
بر اساس اعلام گمرك به دادستاني، 6 كانتينر حاوي دستگاه‌هاي پيشرفته و ساير تجهيزات پزشكي خريداري شده از آلمان، سال‌هاست كه به ايران رسيده و در گمرك دپو شده ولي با وجود صدور مجوزهاي ترخيص، صاحب كالا به بهانه مالي در اين رابطه اقدام نكرده است. در رابطه با دليل عدم ترخيص اين محموله اقلام پزشكي نيز اين‌گونه اعلام شده كه صاحب كالا عدم تمكن مالي جهت پرداخت دموراژ كانتينرها و هزينه انبارداري را مشكل اصلي اظهار و ترخيص اين دستگاه‌ها اعلام كرده در حالي كه مجوزهاي ورود قانوني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي ترخيص صادر شده است. گزارش معاون فني گمرك نشان مي‌دهد كه اين 6 كانتينر تجهيزات پزشكي متعلق به يك شركت با ارزش ميليون‌ها يورو و همگي از كشور آلمان خريداري و ساليان قبل به ايران وارد شده و مقرر بوده كه براي تجهيز بيمارستان‌ها يا درمانگاه‌ها مورد استفاده قرار بگيرد.


تمديد بخشودگي بدهي بخش توليد تا اسفند۱۴۰۰
سيد احسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: قانون تسهيل تسويه بدهي بانكي با عنوان حذف سود مركب و بخشودگي جرايم ديركرد تسهيلات بانكي بخش توليد تا اسفند ۱۴۰۰ تمديد شد. وي افزود: از بانك مركزي مي‌خواهيم قانون تسهيل تسويه بدهي بانكي را هر چه زودتر به بانك‌ها ابلاغ كند و اين فرصت باقيمانده را غنيمت بشماريم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون