• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5092 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر

وزير امورخارجه در پاسخ به خبرنگاران:

توافق موقت را توافق خوبی برای کشور نمی‌دانیم

حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران در نشست خبري مشترك با فيصل مقداد، وزير خارجه سوريه، در پاسخ به سوالي در مورد اظهارنظر فردي با عنوان «مشاور تيم مذاكره‌كننده ايران» در وين، در مورد اينكه ايران در صورت شكست مذاكرات برنامه جايگزيني براي توسعه برنامه هسته‌اي و گسترش همكاري‌هاي آسيايي دارد و اين اظهارنظر باعث ايجاد تلقي در برخي تحليلگران خارجي و طرف‌هاي غربي شده است كه ايران دكترين هسته‌اي‌اش را تغيير داده است، گفت: «مواضع رسمي جمهوري اسلامي ايران و تيم مذاكره‌كننده ما يا توسط مذاكره‌كننده ارشدمان اعلام مي‌شود يا توسط سخنگوي وزارت امورخارجه يا من شخصا مطالبي را اعلام مي‌كنم. لذا هرگونه اظهارنظر با عناوين ديگر مورد تاييد ما نيست.»
وي در ارزيابي دور نخست مذاكرات در وين گفت: «ما با حسن‌نيت، جديت و با برنامه و ابتكار در دور نخست مذاكرات جديد در وين حضور پيدا كرديم. از چند روز قبل هم چه در تماس‌هاي من با وزراي خارجه پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت، چه با گفت‌وگوهايم با جوزپ بورل، نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرديم كه با توجه به اينكه شما در هفته‌هاي اخير و چهارماه گذشته تا اين حد به برپا شدن مذاكرات در وين اشتياق داشتيد، حتما بايد طرف‌هاي غربي كه در مذاكره حضور پيدا مي‌كنند داراي حسن‌نيت، ابتكار عمل و برنامه‌اي براي لغو تحريم‌هايي كه ذيل برجام است، باشند.» وي گفت: «هدفگذاري دولت جديد پيگيري لغو همه تحريم‌هاست، هدفگذاري ما در ميز مذاكرات وين لغو تحريم‌هاي برجامي و بازگشت به تعهدات كامل طرف‌هاي مقابل در برجام و اجراي آن تعهدات است.» اميرعبداللهيان افزود: «سه كشور اروپايي هيچ ابتكار عمل چشمگير و قابل ارايه‌اي در اين مذاكرات نداشتند، گويا آنها بيشتر از اينكه به دنبال راه‌حل باشند، به دنبال كسب ارزيابي از تيم ما بودند. به‌رغم انفعال سه كشور اروپايي و به‌رغم همكاري جدي نمايندگان چين و روسيه و دفاع آنها از منطق مذاكرات و برنامه مذاكراتي ايران در اين دور مذاكرات در وين، تا آخرين لحظه مذاكرات طرف‌هاي اروپايي نتوانستند طرح و ايده عملياتي را ارايه دهند.» اميرعبداللهيان تاكيد كرد: «ما به طرف‌هاي مقابل به صراحت گفتيم كه دولت رييسي، عملگرا و نتيجه‌محور است و معتقد است كه گفت‌وگوهاي كلي و مبهم، كمكي به حل مشكل نمي‌كند. اگر شما از برنامه كاملا صلح‌آميز هسته‌اي ايران نگران هستيد ما هم نسبت به تداوم تحريم‌ها، عدم لغو تحريم‌ها و عدم پايبندي‌تان به تعهدات توافق هسته‌اي موسوم به برجام، ملاحظات و مطالبات خودمان را داريم.»
با تلاشي كه انريكه مورا هماهنگ‌كننده اتحاديه اروپا داشت و با پيامي كه در بخشي از مذاكرات رابرت مالي بدون هماهنگي و بدون اخذ نظر جمع و هيات ايراني از طريق آقاي مورا به جلسه منتقل كرد، گفت‌وگوهاي ما ادامه پيدا كرد. ما براي اينكه طرف مقابل بداند با برنامه در وين حضور داريم دو متن مكتوب را ارايه داديم كه يكي در كميته لغو تحريم‌ها و ديگري در كميته هسته‌اي مورد بررسي قرار بگيرد. آنچه هيات ايراني به عنوان نان‌پيپر و متن مكتوب ارايه داده، كاملا منطبق بر برجام است و هيچ چيزي اضافه بر آنكه در برجام وجود دارد، مورد درخواست طرف ايراني قرار نگرفته است. لذا اين ادعا كه برخي از طرف‌هاي غربي مي‌گويند ايران مطالبات حداكثري داشته، مطالبات ما كاملا منطبق بر برجام است و ذر‌ه‌اي در اين دور از مذاكرات ما مطالبه فرابرجامي نداشته‌ايم.»
به بورل اطمينان دادم اخبار در مورد غني‌سازي 90درصد كذب است
اميرعبداللهيان تصريح كرد: «در اثناي مذاكرات برخي رسانه‌ها و لابي‌ها تلاش كردند القا كنند كه جمهوري اسلامي ايران همزمان با مذاكرات غني‌سازي ۹۰درصد را شروع كرده است. در تماسي كه بامداد جمعه جوزپ بورل با من داشت اين موضوع و نگراني را مطرح كرد و من به صراحت به ايشان گفتم كه اين صرفا يك جوسازي است. جمهوري اسلامي ايران در همان چارچوبي كه با شفافيت اعلام كرده و در چارچوب ان.پي.تي بحث غني‌سازي ۲۰درصد و بالاتر خودش را ادامه مي‌دهد و براي غني‌سازي ۹۰درصد، هيچ اخباري كه شما عنوان مي‌كنيد را مورد تاييد قرار نمي‌دهيم و كذب محض است.» اميرعبداللهيان بيان كرد: «ما با جديت و با حسن‌نيت در ميز مذاكره حضور يافتيم و همزمان با ميز مذاكره به دنبال پلان دو نخواهيم بود. منتظر مي‌مانيم و تلاش مي‌كنيم با مذاكراتي قوي و متين بتوانيم 
در راستاي لغو تحريم‌ها، پيشرفت‌هايي كه مورد انتظار ملت است، حاصل شود.» رييس دستگاه ديپلماسي عنوان كرد: «ما توافق موقت را يك توافق خوب براي كشورمان نمي‌دانيم. توافق بايد جامع باشد و توافقي بايد باشد كه جمهوري اسلامي ايران و مردم به صورت ملموس از مزاياي اقتصادي برجام و رفع تحريم‌ها استفاده كنند. با همين رويكرد تيم ما در روزهاي آينده به وين برمي‌گردد، بخش عمده تيم ما هم در حال حاضر در وين حضور دارد و مباحث كارشناسي خودشان را ادامه مي‌دهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون