• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5092 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر

ادامه از صفحه اول

تعليقي بر يك سخنراني- ۱

و وزير سابق بهداشت هم مورد حمايت اصولگرايان بود. به‌ علاوه اوايل توليد واكسن تقاضاي جهاني بالا بود نه مثل الان كه عرضه بيشتر و بازار تا حدي اشباع است. با اين حال موفقيت دولت كنوني در ماجراي كرونا انكارناپذير است. البته مساله بركت را هم فراموش نكنيم. همچنين كاهش فشارهاي تحريمي را هم از ابتداي سال اضافه كنيد. 
«روزي مردم دنبال واكسن بودند اما امروز دولت دنبال مردم است تا واكسن بزنند»  اين درست است ولي يك اتفاق عمومي و جهاني هم هست. در مجموع در اين زمينه به دولت نمره قبولي بايد داد.
«در كشورهاي اطراف مشكلاتي هست، اما الان در كشور خودمان وضعيت خوبي داريم»  اگر با افغانستان مقايسه كنيد قطعا درست است ولي مقايسه با افغانستان و عراق و سوريه درست نيست و اين در شأن دولت ايران نيست كه در چنين مقايسه‌هايي وارد شود بهتر بود اين را نمي‌گفتيد، اثر منفي بدي بر افكار عمومي دارد.
«فضاي كسب‌وكار دوباره دارد در كشور رونق مي‌گيرد»  براي اثبات اين ادعا شاخص‌هاي زيادي هست حداقل بايد به برخي از آنها اشاره مي‌كرديد. متاسفانه برخي هم خلاف اين گزاره شما را معتقدند و گمان دارند در بهترين حالت وضع تغيير چنداني نكرده است.
«چند روز ديگر براي رفع مشكل كمبود پزشك متخصص در كشور تصميم مي‌گيريم» حتما اين كار را نكنيد. ابتدا يك گزارش كارشناسي در مورد ضرورت اين مساله منتشر كنيد. اگر هست همين امروز منتشر كنيد تا كارشناسان آن را مطالعه و نقد كنند. اگر چنين گزارشي نيست پس چطور مي‌خواهيد مساله به اين مهمي را تصميم بگيريد؟ اين يك فريبكاري كارشناسي است. مساله در اولويت ما رفتن همين متخصصان موجود است ابتدا اين را بايد حل كرد. به‌علاوه همين امسال اعلام شد كه برخلاف گذشته برخي رشته‌هاي تخصصي داوطلب كافي ندارد. اين ترس هست كه طرفداران طب اسلامي- ملي درصدد تخريب نظام آموزش پزشكي كشور از طريق كاهش سطح علمي آن باشند. در هر حال بدون انتشار گزارش كارشناسي هيچ تصميمي عاقلانه و مورد قبول نخواهد بود.
«ذخاير كالاهاي اساسي نگران‌كننده بود؛ امروز نگراني درباره ذخاير كالاهاي اساسي نداريم»  اين نكته را از شما مي‌پذيريم و اميدواريم با وحدت نظر در مجموعه قواي حكومتي شاهد چنين كمبودهايي نباشيم.
«روزهاي پاياني مردادماه نگراني تامين حقوق كارمندان دولت را داشتيم»  ضرورت دارد كه اعلام شود اين حقوق از چه منابعي تامين شده است؟ اين موضوعي نيست كه بتوان آن را پنهان كرد و به مردم نگفت. آيا منابع درآمدي دولت بيشتر شده؟ آيا ثروت دولت فروخته شده؟ آيا از بانك‌ها قرض شده؟ روشنگري در اين سه زمينه مهم‌تر از اصل بيان آن گزاره است.
«آثار تورمي كه امروز مردم دارند، مي‌بينند برمي‌گردد به تصميماتي كه قبلا گرفته شده است»  مثلا چه تصميماتي؟ روشن بگوييد. به‌علاوه اگر ادعاي‌تان درست باشد اينها را مگر قبلا نمي‌دانستيد كه تصميمات قبلي‌ها آثار تورمي درازمدتي دارد؟ تا كي اين آثار ادامه دارد؟ اين مصداق مسووليت‌پذيري نيست.
«همه تلاش را داريم مي‌كنيم كه تورم ايجاد نشود؛ مراكز آماري مي‌گويند تورم كنترل شده و رو به كاهش است»  حتما همه دولت‌ها چنين تلاش‌هايي داشته‌اند ولي موفقيت كمتر بوده. مراكز گوناگون آماري نداريم. مرجع آمار در اين مورد بانك مركزي يا مركز آمار است. صريح عدد و رقم بدهيد و با نقدها و وعده‌هاي انتخاباتي خود مقايسه كنيد. عجله‌اي براي قضاوت كردن نيست. اسفندماه يك ارزيابي ابتدايي مي‌توان كرد.


ام‌القري اسلام: از امارات متحده عربي تا اكو

2- ارايه تسهيلات صادراتي از خاك ايران براي كشورهاي مسلمان مانند: رسيدگي خارج از نوبت به امور گمركي صادرات محصولات كشور امارات به اروپا،
3- استقبال از اتخاذ راهبرد نزديكي به امارات و عربستان سعودي به جمهوري اسلامي ايران و در پي آن بررسي و حل و فصل مساله يمن با رهبري دستگاه خارجي كشورمان، 
4- معرفي مزيت‌ها و ارايه تسهيلات ارتباطي-كريدوري خاك ايران به كشورهاي منطقه (وابستگي حداكثري) و به تبع آن برجسته كردن نقش جمهوري اسلامي در راستاي وحدت و صلح‌آفريني در منطقه و حتي ميان قاره‌اي.

ابلاغيه‌هاي در تضاد با سياست‌هاي اشتغالزايي و كارآفريني

محدوديت اين كسب‌ و كارها و ايجاد مانع براي آنها عملا باعث مي‌شود كه كسب و كارهاي مردم به خطر بيفتد و برخلاف هدفي كه دارد، هزينه را براي مصرف‌كننده‌ها بالا مي‌برد.  مجلس شوراي اسلامي مخالف ابلاغيه بانك مركزي در رابطه با اينماد است و در اين رابطه تذكر هم داده‌ايم. اگر دولت و وزارتخانه‌هاي مرتبط با اين موضوع آن را اصلاح نكنند، قطعا از ابزارهاي نظارتي‌مان براي جلوگيري از آن استفاده خواهيم كرد؛ چراكه مجلس شوراي اسلامي مخالف انحصار و راه افتادن دوباره امضاهاي طلايي در كشور است. ازسوي ديگر معتقدم ثبت اطلاعات مديران يك كسب و كار خلاق و اينترنتي كفايت مي‌كند و نيازي به مانع‌تراشي و بروكراسي‌هاي غيرضروري وجود ندارد، چراكه اگر هدف، جلوگيري از كلاهبرداري‌ها نيز هست، اينماد مانعي در اين راه ايجاد نمي‌كند. 

مصاحبه گلخانه‌اي

تدارك مصاحبه‌هاي گلخانه‌اي براي رييس قوه مجريه، اگر چه او را از گزند آفتاب و باران و باد رسانه‌ها محفوظ مي‌دارد، اما به همان اندازه آسيب‌پذيرش مي‌كند و چه بسا در برابر يك نسيم كوچك رسانه‌اي كه ناگهان از پنجره‌اي بوزد او را دچار زكام كند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون