• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5093 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ آذر

به نام دوست كه هر آنچه هست از اوست

سيدحمايت ميرزاده

جناب آقاي دكتر يوسف نوري، وزير محترم آموزش و پرورش
احتراما ضمن آرزوي توفيق الهي در جايگاه وزير آموزش و پرورش جهت خدمت به مردم شريف، خانواده‌هاي محترم، خصوصا فرهنگيان صبور و دانش‌آموزان عزيز، باتوجه به شناختي كه از سوابق و تجارب مفيدتان دارم بدون مقدمه و حاشيه رفتن، به عنوان يك همكار شاغل ديروزي در سطوح مختلف و ناظر دغدغه‌مند امروزي، صراحتا به استحضار مي‌رساند: 
در شرايط اضطرار فعلي، جهت تحقق اسناد بالادستي، خصوصا سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و انتظارات بحق فرهنگيان شاغل و بازنشسته، هيچ اولويتي براي وزارت آموزش و پرورش مهم‌تر از تدوين بودجه عملياتي بدون كسري براي سال  1401 نيست كه هم‌اكنون در دستور كار هيات محترم دولت بوده و به زودي در دستور مجلس شوراي اسلامي قرار خواهد گرفت. بودجه‌اي كه مي‌تواند مهم‌ترين سند عملي نه شعاري در اولويت بودن آموزش و پرورش، جهت اجرا در سال آينده باشد و ريل‌گذاري براي چهار سال بعد و شايد هم در صورت تحقق وعده‌ها و ايجاد رضايت نسبي در مردم، هشت سال آينده آموزش و پرورش باشد. 
فلذا اگر دغدغه تربيت ديني داريد، انقلابي هستيد و نگران آينده نظام، عليكم به لايحه بودجه.
اگر دغدغه سند تحول بنيادين داريد و رتبه‌بندي صحيح فرهنگيان، عليكم به لايحه بودجه.
اگر دغدغه رفع تبعيض داريد و پرداخت مطالبات قانوني فرهنگيان، عليكم به لايحه بودجه.
اگر دغدغه نيروهاي بلاتكليف مدارس دولتي و غيردولتي داريد، عليكم به لايحه بودجه.
اگر دغدغه تبديل وضعيت فرهنگيان و اعمال مدرك آنها را داريد، عليكم به لايحه بودجه.
اگر دغدغه دانشگاه فرهنگيان، تخصصي بودن و كمبود معلم داريد، عليكم به لايحه بودجه.

اگر دغدغه تعارض منافع، كمبود امكانات مدارس دولتي داريد، عليكم به لايحه بودجه.
 اگر دغدغه كتب درسي، كتب به اصطلاح كمك درسي، تشكيلات مختلف ناهماهنگ هزينه‌بر، شوراها و مراكز متعدد موازي، مازاد، مزاحم و... داريد، عليكم به لايحه بودجه.
استحضار داريد نمايندگان محترم مجلس خصوصا كميسيون آموزش ان‌شاءالله اكثريت به خاطر فرهنگيان و آينده‌سازان و شايد برخي هم به خاطر آينده سياسي خودشان، نه‌تنها با پيشنهاد دولت براي بهبود وضعيت آموزش و پرورش مخالفت نمي‌كنند، بلكه همراهي هم خواهند داشت و شوراي محترم نگهبان به جهت عدم مخالفت با اسلام و قانون اساسي خصوصا اصل هفتاد و پنجي نبودن و در راستاي اصول مترقي قانون اساسي ازجمله اصل سوم براي رفع تبعيض نابرابر و همچنين تحقق سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ان‌شاءالله مورد تاييد قرار مي‌دهند.
فلذا پيشنهاد مي‌شود در اين موقعيت حساس وقت خود را هدر ندهيد و از عزل و نصب‌هاي اكثرا غيرمفيد به حال فرهنگيان پرهيز كنيد، چراكه تجربه نشان مي‌دهد با اين نوع اقدامات غير از متزلزل ساختن مدارس، مناطق، استان‌ها و ستاد معجزه‌اي اتفاق نمي‌افتد.
آخر سخن اينكه باتوجه به ظرفيت‌هاي فراواني كه در تبصره‌هاي مختلف بودجه سالانه در كشور ما وجود دارد كه خيلي از آنها براي آموزش و پرورش ما ناشناخته بوده و در زمان پيشنهاد لايحه بودجه مورد توجه كارشناسان مربوطه قرار نمي‌گيرد، فلذا همان‌طوري‌ كه در تغييرات فصول سال معمولا پاييز زمان كاشت، زمستان زمان داشت و بهار و تابستان آينده زمان برداشت محصول است در نظام اداري و بودجه‌ريزي كشور ما هم تا اواخر پاييز زمان كاشت در دولت، در زمستان زمان داشت مستمر در مجلس و پس از تصويب نهايي و قانون شدن در سال بعد زمان برداشت و بهره‌برداري است.
اميدوارم با توجه به تجارب ارزشمندتان در صف و ستاد خصوصا در حوزه بودجه اين فرصت تاريخي از دست نرود كه فردا خيلي دير است.
مطمئن باشيد اگر تكليف برنامه‌هاي اصلي، وعده‌هاي داده شده و دغدغه‌هاي اولويت‌دار فرهنگيان شاغل و بازنشسته در لايحه بودجه مشخص شود، فرصت مناسبي خواهد بود جهت پرداختن به وظايف اصلي تعليم و تربيتي كه در اين صورت نه نيازي به تجمعات صنفي آنها خواهد بود و نه گرفتن وقت دولت و مجلس، بلكه كارشناسان و فرهنگيان و معلمان متخصص و متعهد به رسالت واقعي خود در داخل آموزش و پرورش اهتمام لازم را براي كيفيت‌بخشي معمول خواهند كرد و نيازي نيست دغدغه مسوولان به جاي معيشت و رفاه عمومي و توسعه كشور مسائل تخصصي آموزش و پرورش براي تربيت آينده‌سازان وطن باشد.
در پايان با صراحت مجدد تاكيد مي‌كنم اگر مشكل آموزش و پرورش امروز در لايحه بودجه سالانه و فردا در لايحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به صورت اساسي حل نشود راه سختي در پيش خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون