• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5093 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ آذر

پشت پرده تهديدات نظامي رژيم صهيونيستي عليه ايران

ملك محمد مقدم

توسل به عمليات نظامي عليه تاسيسات اتمي ايران توسط رژيم صهيونيستي، در اجراي راهبردي كه دكترين مناخيم بگين خوانده مي‌شود، در طول دهه‌هاي اخير به صورت غيرمستقيم به منظور متوقف كردن برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران مورد توجه جدي مقامات اين رژيم بوده است. چنين راهبرد مغرضانه‌اي همواره تل‌آويو را به سوي خرابكاري و استفاده از حربه‌هايي نظير اقدامات نظامي و تروريستي عليه تاسيسات و دانشمندان هسته‌اي ايران؛ همانند آنچه در طول سال‌هاي گذشته اتفاق افتاد، سوق داده است. حال همزمان با تلاش‌هاي بين‌المللي براي ازسرگيري مذاكرات احياي برجام، مقامات اين رژيم بار ديگر در اظهارنظر‌هايي سخيف به صورت آشكار و مستقيم به تهديد تكراري خود مبني بر احتمال حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران سخن گفته‌اند.
روشن است كه اظهارنظرهاي گستاخانه رژيم صهيونيستي كه همزمان با شروع دور هفتم مذاكرات احياي برجام، در سطح وسيعي تبليغ شده است، با هدف تحريك تهران به اقدام‌هاي واكنشي و در نتيجه ايجاد مانع در مسير مذاكرات هسته‌اي و بازگشت مجدد امريكا به توافقنامه برجام صورت مي‌گيرد. در اين راستا رژيم صهيونيستي تلاش مي‌كند تا با اقدامات گوناگون جلوي احياي توافق هسته‌اي را بگيرد و مانع از آن شود كه در نتيجه گفت‌وگوهاي وين، بار ديگر اجراي برنامه جامع اقدام مشترك از‌ سر گرفته شود.
هر چند كه اين نخستين‌بار نيست كه تل‌آويو اقدام به تهديد نظامي مي‌كند، اما اين تهديدات توخالي درست زماني دارد صورت مي‌گيرد كه جامعه بين‌المللي در تلاشي گسترده قصد احياي مسير ديپلماسي هسته‌اي را دارد. با اين وجود رژيم صهيونيستي تنها بازيگري است كه در مسير مذاكرات مانع‌تراشي كرده و در پشت صحنه تلاش وسيعي را براي دور كردن ايران و امريكا از فضاي به وجود آمده براي احياي توافق هسته‌اي آغاز كرده است. آنها به اين دليل اقدام به گسترش بحران مي‌كنند كه مبادا توافق برجام دوباره احيا شده و تنشي كه هم‌اكنون بين ايران و كشورهاي غربي وجود دارد، برطرف شود. بنابراين بحران‌آفريني و تنش‌آفريني فعلي صهيونيست‌‌ها مي‌تواند با اين هدف عملياتي شود كه با سنگ‌اندازي در مسير مذاكرات، فشار بيشتري به دولت‌هاي غربي براي عدم ‌احياي برجام تحميل شود تا جايي كه پروسه لغو تحريم‌ها متوقف شده يا درنهايت هزينه لغو تحريم‌ها به قدري افزايش پيدا كند كه عملا آنها نتوانند آن را مطابق با منافع ايران عملياتي كنند. 
از آنجايي كه رژيم تروريستي اسراييل، جريان تحولات در مورد ايران و مسائل مرتبط با اين كشور در عرصه بين‌المللي را به ويژه پس از پيروزي بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، به هيچ عنوان 
در راستاي منافع خود ارزيابي نمي‌كند، از اين رو با هدف تنش‌زايي هر چه بيشتر در مورد موضوعات مرتبط با ايران و به خصوص مسائل مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران، سعي دارد تا به هدف از پيش تعيين ‌شده‌ خود كه ادامه فرآيند برجاي ماندن تنش‌هاي منطقه‌اي حول برنامه‌ هسته‌اي ايران است، كمك كرده و فضا را جهت شكل‌گيري هرگونه تعامل بين‌المللي با تهران مسدود سازند.
در حقيقت بيشتر رفتارهاي سياسي آنها در اين زمينه، از روي استيصال و در راستاي ايجاد جنگ رواني صورت مي‌گيرد وگرنه در عمل رژيم كودك‌كش اسراييل خوب مي‌داند كه اجراي كوچك‌ترين تعرض نظامي عليه تاسيسات هسته‌اي ايران با واكنش قاطع و مخرب نيروهاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران مواجه شده و اين تهديدات نظامي نه تنها در از بين بردن دانش هسته‌اي موجود و توانمندي‌‌هاي مربوطه در بلندمدت نمي‌تواند تاثيري داشته باشد، بلكه مي‌تواند به تشديد احساسات ملي‌گرايانه در ايران براي نابودي و محو كامل رژيم صهيونيستي و همچنين تسريع در ساخت تاسيسات هسته‌اي جديد منجر شود.
چنين تهديدات آشكار رژيم صهيونيستي نه تنها به منزله نقض قوانين بين‌المللي و اقدامي عامدانه براي منحرف كردن گفت‌وگوها درباره مذاكرات هسته‌اي را به نمايش مي‌گذارد، بلكه يك اقدام آشكار تروريستي نيز بوده و خطر و تهديدي جدي براي صلح و امنيت بين‌المللي به حساب مي‌آيد. در اين راستا ضرورت دارد تا جمهوري اسلامي ايران در درجه نخست به دور از فضاسازي‌هاي رژيم تروريستي اسراييل، با اقدامي درست و منطقي در اين مسير حركت كرده و از هر نوع واكنش سياسي كوتاه‌مدتي كه روند گفت‌وگوها را در چارچوب برجام مختل كرده و زمينه لغو تحريم‌ها را از بين ببرد، پرهيز كند. سپس با رويكردي هدفمند و دقيق با اين توطئه برخورد كرده و نه تنها اين تهديدات را در كانون توجه ساختار دفاعي خود قرار دهد، بلكه با پيگيري و برجسته‌سازي اين موضوع در مجامع بين‌المللي، به تلاش براي افزايش فشار و وادار كردن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي؛ به عنوان مرتبط‌ترين و تخصصي‌ترين‌ سازمان بين‌المللي در زمينه مسائل هسته‌اي، اين تهديدات آشكار و عامدانه عليه تاسيسات هسته‌اي صلح‌آميز كشورمان كه تحت نظارت بين‌المللي است، توسط رژيمي كه سابقه‌اي طولاني در تجاوز، اشغال، نظامي‌گري، تروريسم دولتي و ديگر جنايات بين‌المللي دارد، را قويا محكوم كرده و دولت ياغي صهيونيستي را به تبعيت از قوانين بين‌المللي و منشور سازمان ملل وادار كند.
كارشناس مسائل منطقه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون