• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5093 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ آذر

ايران و 1+4 فردا در وين مذاكرات را از سر مي‌گيرند

دومين تلاش براي احياي برجام در كمتر از 10 روز

«علي باقري كني» معاون سياسي وزير امور خارجه روز گذشته در مسكو با «سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد. باقري بعد از اين ديدار در مصاحبه‌اي با خبرگزاري صدا و سيما درباره روابط ايران و روسيه گفت: مناسبات ايران و روسيه ممتاز است و در عرصه‌هاي متنوع و مختلفي امتداد دارد. ما در زمينه‌هاي مختلف با روسيه رايزني، مشورت و همكاري داريم. درباره گفت‌وگوهاي وين، همان‌طور كه اطلاع داريد از قبل هم با مقام‌هاي روسيه مشورت‌هايي را داشتيم و بعد از اينكه گفت‌وگوهاي وين در دور جديد شكل گرفت، به طرق مختلف با طرف روسي رايزني داشتيم، براي اينكه با ابتكارات جديد و موثر وارد عرصه گفت‌وگو شويم. البته همين تعامل را با طرف چيني هم داشتيم. در اين مقطع كه وارد مرحله مهمي از گفت‌وگوها شديم، چون پيشنهادهايي كه جمهوري اسلامي ايران در دو موضوع رفع تحريم‌ها و اقدامات هسته‌اي به طرف مقابل ارايه كرد، اينها پيشنهادها و ابتكارات بسيار مفيد و سازنده‌اي بود و مي‌تواند روند گفت‌وگوها را به ‌طور جدي به سمت جلو هدايت كند. براي اينكه ما در اين مقطع بتوانيم گفت‌وگوها را با يك شتاب بيشتري داشته باشيم، ما هم در وين با طرف‌هاي مختلف در اين دوره در سطح كارشناسي تعامل و رايزني داريم، ولي من لازم ديدم در اين مقطع با مقامات روسيه نيز در اين زمينه رايزني كنيم تا اينكه در روز پنجشنبه بتوانيم با فضاي سازنده و رو به جلو گفت‌وگوها را ادامه دهيم.
به گزارش خبرگزاري فارس، رييس هيات مذاكره‌كننده ايران در مذاكرات وين درباره اينكه آيا در دو پيش‌نويس ايران موضوعاتي خارج و فراتر از برجام طرح شده است، خاطرنشان كرد: دو پيش‌نويس طرح و سند جديد نبود. در 6 دور گفت‌وگوهاي وين، طرفين به چند متن رسيدند كه ما درباره دو متن، آخرين ديدگاه‌ها و اصلاحات يا جاهايي كه احساس مي‌كرديم نسبت به توافق سال ۱۳۹۴ كاستي دارد، ما آن كاستي‌ها را جبران كرديم و آنجايي كه نياز به اصلاح و تكميل و ترميم داشت، آنها را در متن وارد كرديم. گفت‌وگو و مذاكره اين است كه دو طرف ديدگاه‌هاي خودشان را روي ميز آورده و به اشتراك مي‌گذارند و با هم صحبت مي‌كنند، تا به يك نتيجه مشترك برسند. مهم اين است كه اين گفت‌وگو مبنا داشته باشد. اگر اين گفت‌وگو مبنا داشته باشد، تبديل به مذاكره مي‌شود و مذاكره مسيري است كه طرفين را به سمت توافق هدايت مي‌كند. ما اصلاحات و پيشنهادهايي كه درباره دو متن پاياني وين ۶ ارايه كرديم، مبتني بر مباني مشترك دو طرف بود. اين دو متن براساس يك انتظارات يا مطالبات بدون مبنا نبود، بلكه بر اساس اسنادي بود كه مورد توافق ما و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسيه، چين و انگليس) است. به همين جهت تاكيد داريم و طرف مقابل هم به اين نكته اذعان دارد كه هر طرف اين اختيار را دارد كه براساس منافع، سياست‌ها و اهداف خودش، ولي برمبناي مشترك مورد قبول دو طرف، بتواند پيشنهادها يا ابتكارات خودش را ارايه كند كه اين بتواند مسير را براي ادامه گفت‌وگو و حصول نتيجه باز كند.

تكرار آمادگي ايران براي احياي برجام 
حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه در مصاحبه‌اي با يك رسانه روسيه‌ گفته تهران آماده انجام گفت‌وگوهاي نتيجه‌ محور براي رفع تحريم‌ها است. اميرعبداللهيان در مصاحبه با روزنامه كامرسانت گفت: به‌رغم آنكه غرب تعهداتش را اجرا نمي‌كند ايران براي نشان دادن حسن‌نيت و با هدف رفع تحريم‌هاي يكجانبه و غيرقانوني باز هم آماده گفت‌وگوهايي نتيجه محور براي رسيدن به يك توافق خوب است. ايران حسن‌نيت دارد و آماده انجام گفت‌وگوهاي موفق است. وضعيت مربوط به برنامه هسته‌اي ايران به اين دليل ايجاد شده كه «امريكا از هيچ تلاشي براي نابود كردن برجام فروگذار نكرده است. ايران در نقطه مقابل، بيشترين تلاش را براي زنده نگه داشتن اين توافق انجام داده است.

اوليانوف: منافاتي ميان توافق موقت و جامع وجود ندارد 
«ميخاييل اوليانوف» نماينده دائم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در «وين» پايتخت اتريش در واكنش به اظهارات اخير «حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه ايران درباره توافق موقت تصريح كرد كه حق قطعي ايران است كه مواضع خود را تعيين كند. ايران انتظار دارد بدون هر گونه تعويقي، يك راه‌حل جامع حاصل شود.
اميرعبداللهيان روز دوشنبه در نشست خبري مشترك با «فيصل المقداد» وزير خارجه سوريه درخصوص پيشنهادهاي طرف مقابل براي يك توافق موقت گفته بود: «ما توافق موقت را توافقي خوب براي كشورمان نمي‌دانيم. توافق بايد جامع باشد و توافقي بايد باشد كه جمهوري اسلامي ايران و مردم به صورت ملموس از مزاياي اقتصادي برجام و رفع تحريم‌ها استفاده كنند.»
اوليانوف در واكنش به اين اظهارات گفت: «قطعا هيچ منافاتي بين توافقات موقت و جامع وجود ندارد اما اين حق مسلم و قطعي ايران است كه موضع خود را تعيين كند. احتمالا اين نشان مي‌دهد كه تهران انتظار دارد كه بدون وقفه يك راه‌حل جامع پيدا شود.»

همصدايي ضدايراني فرانسه و آلمان 
وزارت خارجه فرانسه در تازه‌ترين واكنش به مذاكرات ايران و 1+4 در وين گفت: پيشنهادهاي ارايه شده ايران درخصوص پرونده هسته‌اي پايه معقولي براي هيچ توافقي نيست. يك سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان هم روز دوشنبه مدعي شد كه پيشنهادهاي ايران درخصوص برنامه هسته‌اي‌اش قابل قبول نيست و افزود كه برلين همچنان مايل است مسير ديپلماتيك را در اين زمينه دنبال كند اما زمان رو به اتمام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون