• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5093 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ آذر

امريكا المپيك زمستاني چين را تحريم كرد

جنگ سرد در پيست اسكي

گروه ورزش

ايالات متحده هيچ مقام دولتي را به بازي‌هاي المپيك زمستاني ۲۰۲۲ در پكن نمي‌فرستد. اين در واكنش به نقض حقوق‌بشر در چين است.

تحريم ديپلماتيك به ورزشكاران امريكايي اجازه مي‌دهد در مسابقات شركت كنند اما به عنوان يك توهين از سوي رييس‌جمهور امريكا نسبت به چين به حساب مي‌آيد. چين پاسخ داده با اقدامات متقابل قاطعانه پاسخ خواهد داد. 
ماه‌هاست كه فشار از سوي اعضاي كنگره در هر دو حزب افزايش يافته است تا دولت امريكا چين را به دليل كشتار مسلمانان اويغور در منطقه سين‌كيانگ و سركوب اعتراض‌هاي طرفداران دموكراسي در هنگ‌كنگ پاسخگو كند. اين فشارها بعد از ناپديد شدن ستاره تنيس از زندگي عمومي بعد از آنكه او يكي از رهبران ارشد حزب كمونيست را به تجاوز جنسي متهم كرد تشديد شد. 
جين ساكي سخنگوي كاخ سفيد گفت مقامات دولت معتقدند فرستادن هياتي از مقامات امريكايي به بازي‌هاي ماه فوريه پس از «نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت» در سين‌كيانگ كار درستي نيست. بايدن پس از برگزاري نشست مجازي ماه گذشته با شي‌‌جينگ‌پينگ رهبر چين احتمال عدم اعزام هيات امريكايي را مطرح كرده بود. آن گفت‌وگو براي كاهش تنش‌ها بين دو قدرت بزرگ انجام شد اما در نهايت ريشه‌هاي چند اختلاف عميق ظاهر گشت. 
برخي از اعضاي كنگره از جمله سناتور تام كاتن از حزب جمهوري‌خواه اين اقدام را ناقص خواند و گفت: «به رهبري جسورانه نياز است. ايالات متحده بايد بازي‌هاي المپيك زمستاني را به صورت كامل تحريم كند.» 
آخرين باري كه ايالات متحده تحريم كامل بازي‌هاي المپيك را دنبال كرد در سال ۱۹۸۰ بود. زماني كه رييس‌جمهور جيمي كارتر در اعتراض به حضور نظامي اتحاد جماهير شوروي در افغانستان اين رقابت‌ها را تحريم كرد. درحالي‌كه ده‌ها كشور در آن اقدام به ايالات متحده پيوستند اكثر رهبران سياسي و مقامات ورزشي در دهه‌هاي بعد استدلال كردند كه تحريم كامل تنها منجر به تنبيه ورزشكاران شد نه كشور ميزبان. 
سال گذشته سارا هيرشلند مدير اجرايي كميته المپيك و پارالمپيك امريكا نامه‌اي سرگشاده به ورزشكاران المپيكي ۱۹۸۰ ايالات متحده نوشت و گفت تحريم «هيچ تاثيري بر سياست جهاني آن دوره نداشت و در عوض فقط به شما آسيب وارد كرد.»
در كاخ سفيد هم عده‌اي تلاش مي‌كردند بايدن را از ايده تحريم كامل مسابقات دور كنند. جين ساكي گفت: «تحريم كامل گامي است در جهت جريمه كردن ورزشكاراني كه تمرين مي‌كنند و براي مسابقات آماده مي‌شوند.» 
پكن در گذشته از بازي‌هاي المپيك براي نشان دادن خود در صحنه جهاني استفاده كرده است. از جمله در سال ۲۰۰۸ كه در مراسم افتتاحيه جوان‌سازي اقتصاد خود را تبليغ كرد. با اين حال توجه بين‌المللي كمك چنداني به وضعيت بهبود حقوق‌بشر در چين نكرد. 
ژائو ليجيان از وزارت خارجه چين گفت ايالات متحده بايد «سياسي كردن ورزش را متوقف كند» اگر چه او در ادامه هشدار داد كه چين اقدامات متقابل قاطعانه‌اي انجام خواهد داد اما جزيياتي در مورد نحوه مقابله اين كشور ارايه نكرد. وي خاطرنشان كرد ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه دعوت شي رييس‌جمهور چين براي حضور در المپيك را پذيرفته است. 
گرانت رابرتسون معاون نخست‌وزير نيوزيلند روز سه‌شنبه اعلام كرد ديپلمات‌هاي اين كشور در ماه اكتبر به پكن اطلاع داده‌اند در بازي‌هاي زمستاني شركت نخواهند كرد. ايشان به تعدادي از عوامل براي اين تصميم اشاره كرد اما گفت دليل اصلي، چالش‌هاي سفر در دوران كرونا است. اين مقام گفت كشورش در موارد متعدد نگراني‌هاي خود را در مورد مسائل حقوق‌بشري براي چين روشن كرده است. 
آنتوني بلينكن وزير امور خارجه امريكا ماه گذشته گفت دولت در حال بحث با متحدان خود درباره چگونگي نزديك شدن به بازي‌هاست. اما او مشخص نكرد كه آيا ايالات متحده از ديگران خواسته به تحريم بپيوندند يا خير. گفته شده كشورهاي اروپايي هنوز تصميمي در اين زمينه اتخاذ نكرده‌اند. 
بعد از ناپديد شدن خانم پنگ ستاره تنيس چيني كه يك مقام ارشد دولتي را به تجاوز متهم كرده بود درخواست‌ها براي تحريم بازي‌هاي المپيك زمستاني پكن بيشتر شده است. دولت چين بعد از اين ادعا تقريبا تمام ارجاعات به او در رسانه‌هاي اجتماعي داخل كشور را حذف كرد و او از زندگي عمومي ناپديد شد. 
نيويورك‌تايمز

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون