• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5095 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۰ آذر

علی باقری، ريیس هیات مذاکره‌کننده:

حضور ما در وين نشانگر جديت ايران است

علي باقري در 48 ساعت گذشته از دور جديد مذاكرات براي احياي برجام در وين در چند نوبت در جمع خبرنگاران حاضر و به پرسش‌هاي آنها درباره جزييات مذاكرات در جريان در پشت درهاي بسته و رويكرد ايران پاسخ داد. باقري روز پنجشنبه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام درباره اين مذاكرات گفت: در نشست کمیسیون مشترک برجام طرف‌های مختلف ازجمله ایران دیدگاه خودشان را درباره روند آتی گفت‌‌وگوها بیان کردند. ایران هم در این نشست تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را براساس مواضع و دیدگاه‌های خودش که قبلا بیان کرده، با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای ورود در مذاکرات جدی دارد و در مورد دستیابی به توافق؛ اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، قطعا هیچ مانعی نمی‌بیند. همین که طرفین اراده جدی برای استمرار گفت‌وگوها دارند نشانگر این است که دو طرف می‌خواهند مواضع به هم نزدیک شود.

احساس متفاوت رييس هيات مذاكره‌كننده 
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوي ديگري كه شامگاه پنجشنبه انجام شد در توضيحات مفصل‌تر درباره روند رايزني‌ها در وين گفت:  این تیم براساس دستورالعمل‌هایی که داشت چارچوب‌هایی را برای ادامه گفت‌وگوها تدوین کرد و بر همین اساس پیشنهادهایی را در دو موضوع مهم مورد بحث طرفین یکی در موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و همچنین در موضوع اقدامات هسته‌ای تدوین و به صورت مکتوب به طرف مقابل ارائه داد. اين پیشنهادها نشان‌دهنده دیدگاه‌ها و مواضع ایران درباره پیش‌نویسی است که در وین ۶ به جمع‌بندی اطراف مختلف گفت‌وگوها رسیده بود. این دیدگاه و مواضع جمهوری اسلامی ایران، همچنان ره توشه هیات ایرانی برای استمرار گفت‌وگوها خواهد بود. 
باقري درباره اظهارات انریکه مورا مبنی بر اینکه مسیر سختی پیش رو است و زمان نامحدود نیست و در پاسخ به این سوال که ایران تا چه زمانی می‌تواند به این مذاکرات ادامه دهد؟ گفت: اختلافات درباره تحریم‌ها بستگی به اراده جدی و آمادگی عملی طرف مقابل برای برداشتن تحریم‌ها دارد. هر زمان این اراده جدی و آمادگی عملی احراز شود، ما می‌توانیم برای لغو تحریم‌ها گام برداریم و لغو تحریم‌ها گشایش جدی برای پیشبرد گفت‌وگوها به ویژه در زمینه اقدامات هسته‌ای ایجاد خواهد کرد. آنچه روز پنجشنبه احساس کردم با چیزی که روز جمعه گذشته احساس کردم متفاوت بود. احساسم این بود که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه‌بخش را پیدا کرده است.
معاون وزیر خارجه درباره اعمال تحریم‌های جدید ازسوی امریکا در میانه مذاکرات نیز گفت: همین اقدامات غیرسازنده و تخریبی امریکایی‌ها که حین مذاکرات انجام شد، مورد اعتراض چند کشور عضو 1+4 در نشست روز پنجشنبه کمیسیون مشترک قرار گرفت و آنها هم این اقدام را غیرسازنده دانستند و خواستار این شدند که امریکایی‌ها از ادامه و استمرار چنین اقداماتی که می‌تواند فضای گفت‌وگوها را تخریب کند، خودداری کنند. 
علی باقری صبح روز جمعه در جمع خبرنگاران درباره جدیت ایران در مذاکرات گفت: اینکه ایران در وین  حضور دارد و در حال مذاکره است نشانگر جدیت ایران است. من چند جلسه داشتم و آنها را به‌هم زدم. ببینید چه کسانی جلسات دیگر را ترجیح دادند و اینجا نماندند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون