• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5095 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۰ آذر

پيدا و پنهان

افزايش درآمد مالياتي هم پاسخگوي چاه ويل بودجه نيست
علي اكبر عرب مازار، با اشاره به اينكه هميشه آمار و ديتاي بودجه‌اي كشور نشان مي‌دهد ماليات‌ها 30 درصد تا 40 درصد بودجه را تامين كرده‌اند، گفت: علي‌رغم تمام قوانيني كه تصويب شده و با اضافه شدن ماليات بر ارزش افزوده، اين معيار 30 درصد تا 40 درصد بوده بر اين اساس مي‌توان تاييد كرد كه ما بودجه را فراتر از ظرفيت‌مان مي‌بنديم و به دليل درآمدهاي نفتي كه وجود داشته، هزينه‌هاي كشور را از محل درآمدهاي نفتي تامين مي‌كردند.رييس پيشين سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به اينكه نسبت ماليات‌ستاني به توليد ناخالص ايران رقم قابل توجهي است، گفت: افزايش درآمدهاي مالياتي هم پاسخگوي چاه ويل كسري بودجه نيست. مشاور وزير اقتصاد گفت: نكته ديگري هم كه بعضا مطرح مي‌شود در مقايسه با ساير كشورها كه من ديدم آمار هم مي‌آيد، نرخ ماليات به توليد ناخالص داخلي است. مي‌گويند چقدر از جي دي پي داريد ماليات مي‌گيريد؟ ما در محاسبات‌مان يك چيزي را اشتباه مي‌كنيم، كشورهاي ديگر در محاسبات‌شان تامين اجتماعي جزو ماليات است و ما يك چيزهايي را در نسبت T به GDP نمي‌آوريم اگر آن را بياوريم درصد ما بيشتر از 10 تا 15 درصدي كه عنوان مي‌شود خواهد رفت.


حذف كامل ارزترجيحي  به جز دارو و گندم

حميد بهزادي قائم مقام اقتصادي انديشكده سياست‌گذاري ماهد در خصوص آخرين اطلاعات از لايحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: لايحه بودجه ۱۴۰۱ در احكام و تبصره‌ها، همان ساختار بودجه سال گذشته را حفظ كرده است. مهم‌ترين تغييرات بودجه ابتدا حذف ارز ۴۲۰۰ توماني به جز ارز گندم و دارو  و همچنين يكسان شدن نرخ تسعير ارز است. دولت در بودجه ۱۴۰۰ نرخ تسعير ارز را ۱۱ هزار تومان قرار داده بود. يعني زماني كه اقدام به تبديل درآمدهاي ارزي مانند فروش نفت به ريال مي‌كرد، آن درآمد در ۱۱ هزار تومان ضرب مي‌شد. در لايحه بودجه ۱۴۰۱ با فرض حذف ارز ۴۲۰۰، نرخ تسعير ارز در حدود ۲۳ هزار تومان تخمين زده مي‌شود. اين اقدام موجب مي‌شود كه درآمدهاي ارزي ما واقعي شود. اين كارشناس اقتصادي گفت: تخمين زده مي‌شود كه براي سال آينده درآمدهاي دولت نظير ماليات و گمرك و ساير درآمدها، بيش از ۶۶۰ هزار ميليارد تومان باشد كه اين رقم تا حدي قابل قبول است.


 وعده تازه وزير صمت  براي تعادل بازار خودرو 

سيد رضا فاطمي امين وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ايران خودرو و سايپا از هفته آينده، روزهاي دوشنبه و سه شنبه پيش فروش خواهند داشت و تا پايان امسال بيش از ۱۳۰ هزار دستگاه تحويل داده مي‌شود و ۱۳۰ هزار دستگاه نيز براي سال آينده پيش بيني شده است. اميد مي‌رود با عرضه و تحويل ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو تا پايان سال، بازار قيمت اين كالا به تعادل برسد.


بزرگ‌ترين خودروساز جهان توليد خود را متوقف كرد

شركت تويوتا موتور روز جمعه اعلام كرد كه در ادامه اقدامات روز قبل، توليد خود را در برخي از كارخانه‌ها در ژاپن به دليل كمبود قطعات ارسال شده از كارخانه‌هاي قطعه‌سازي در جنوب شرقي آسيا متوقف كرده است. تويوتا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه آخرين اقدامات براي توقف‌ توليد با اضافه شدن به محدوديت‌هاي اعلام‌شده در روز پنجشنبه، توليد خودروها را تا 9000 دستگاه كاهش مي‌دهد كه اين امر بر توليد مدل‌هاي لكسوس و لندكروز دو ديفرانسيل آن تأثير مي‌گذارد.اگرچه اين اقدامات محدود است، اما در حالي صورت مي‌گيرد كه تويوتا در حال تلاش براي جبران توليد از دست رفته خود درپي اختلالات قبلي در زنجيره تامين در مالزي و ويتنام است كه مجبور شد توليد خودرو را كاهش دهد، حتي در شرايطي كه تقاضا براي خودرو در بازارهايي مانند چين با پايان قرنطينه‌هاي ويروس كرونا افزايش يافت. اين شركت كه بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در جهان از نظر حجم محسوب مي‌شود، تاكيد كرد كه به هدف توليد سالانه تعيين شده در سپتامبر براي ساخت 9 ميليون خودرو تا پايان ماه مارس پايبند است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون