• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5096 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ آذر

خبر

تاييد  بانك جهاني درآزادي 280 ميليون دلار از ذخاير ارزي  افغانستان

بانك جهاني اعلام كرد كشورهاي حامي مالي صندوق بازسازي افغانستان توافق كردند كه ۲۸۰ ميليون دلار از پول‌هاي بلو‌ شده به برنامه جهاني غذا و يونيسف براي حمايت از برنامه‌هاي غذايي و بهداشتي در افغانستان انتقال ‌يابد. به گزارش فارس، خبرگزاري رويترز گزارش كرده است بانك جهاني اعلام كرده كشورهاي حامي مالي صندوق بازسازي افغانستان توافق كردند ۲۸۰ ميليون دلار از پول‌هاي بلوكه‌شده به برنامه جهاني غذا و صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل (يونيسف) براي حمايت از برنامه‌هاي غذايي و بهداشتي در افغانستان انتقال ‌يابد. بانك جهاني همچنين افزوده كه ۱۸۰ ميليون دلار اين پول به برنامه‌ جهاني غذا براي تامين خدمات غذايي و ۱۰۰ ميليون دلار آن به يونيسف براي ارايه خدمات بهداشتي منتقل خواهد شد. اين اعلاميه تاكيد كرد: «اين تصميم اولين گام براي استفاده مجدد از وجوه صندوق بازسازي افغانستان براي ارايه كمك‌هاي بشردوستانه به مردم افغانستان در اين زمان حساس است.» بانك جهاني همچنين افزوده كه با اين پول يونيسف مي‌تواند براي ۱۲.۵ ميليون تن خدمات بهداشتي اوليه را فراهم آورده و افزون بر آن زمينه واكسيناسيون يك ميليون نفر را نيز فراهم كند. علاوه بر آن سازمان جهاني غذا با اين پول براي ۲.۷ ميليون نفر كمك غذايي تهيه كرده و براي نزديك به ۸۴۰ هزار مادر و كودك مواد غذايي فراهم خواهد كرد.


تحريم‌هاي جديد حقوق بشري امريكا عليه چين  و  متحدانش

امريكا در تازه‌ترين اقدام تحريم‌هاي گسترده‌ به اصطلاح حقوق بشري عليه ده‌ها فرد و شركت مرتبط با چين، ميانمار، كره شمالي و بنگلادش اعمال كرد. به گزارش ايرنا از رويترز، كانادا و انگليس نيز در اعمال اين تحريم‌ها به امريكا پيوستند. واشنگتن همچنين اولين تحريم‌هاي جديد را در دولت جو بايدن عليه كره‌شمالي اعمال كرد و شركت‌هاي نظامي ميانمار را نيز هدف قرار داد. سفارت چين در واشنگتن اين اقدام امريكا را به عنوان «مداخله جدي در امور داخلي چين و نقض جدي معيارهاي روابط بين‌المللي» مردود دانست. سخنگوي سفارت چين تاكيد كرد كه اين اقدام موجب صدمه شديد به روابط چين -  امريكا خواهد شد و از واشنگتن خواست اين تحريم‌ها لغو شود. امريكا همچنين شركت‌ «سنس‌تايم‌ گروپ» چين كه در زمينه هوش مصنوعي فعاليت مي‌كند را نيز در فهرست سياه قرار داد. امريكا اين شركت را به ساختن برنامه‌هايي براي تشخيص قوميت افراد با تمركز بر شناسايي اويغورها متهم كرده است. اين شركت روز شنبه در بيانيه‌اي اين اتهامات را بي‌اساس دانست و رد كرد. وزارت خزانه‌داري امريكا دو شركت نظامي ميانمار و يك سازمان مرتبط با ارتش ميانمار و همچنين دفتر دادستاني مركزي كره شمالي و يك وزير سابق آن كشور را تحريم كرد. كره شمالي همواره خواستار لغو تحريم‌هاي امريكا و تحريم‌هاي بين‌المللي بوده و تاكيد كرده كه انتقاد امريكا از حقوق بشر در اين كشور مدركي از سياست خصمانه امريكا است.

خبرنگاران برنده نوبل صلح:  ما  پادزهر استبداد  و  انسداديم

سردبير روزنامه نووايا گازتا كه جايزه صلح نوبل ۲۰۲۱ را به همراه ماريا رسا، خبرنگار فيليپيني دريافت كرد، خواستار ايجاد يك دادگاه بين‌المللي براي «شكنجه» شده است. به گزارش ايسنا به نقل از دويچه وله، ماريا رسا، روزنامه‌نگار فليپيني و ديميتري موراتف، روزنامه‌نگار اهل روسيه روز ۱۰ دسامبر جايزه نوبل سال ۲۰۲۱ را در مراسمي ويژه در اسلو، پايتخت نروژ دريافت كردند. هر دوي آنها در سخنراني به هنگام دريافت جايزه، جهانيان را فراخواندند كه از جان روزنامه‌نگاران و از آزادي مطبوعات حمايت محكم‌تري به عمل آورند. آنها به شمار كثيري از همكاران‌شان اشاره كردند كه در بخش‌هاي مختلف جهان به خاطر انجام مسوولانه كار خويش قرباني تعقيب، بازداشت، سركوب و مرگ شده‌اند. ديميتري موراتف ۶۰ ساله، سردبير روزنامه نوويا گازتاي روسيه اظهار كرد: ما به‌طور فزاينده‌اي وقايعي درخصوص شكنجه زندانيان و بازداشت‌شدگان مي‌شنويم. شكنجه براي شكستن و مجازات مردم بيش از آنچه حكم مي‌كند، استفاده مي‌شود. اين «وحشي‌گري» است. من «ابتكاري» جهت برگزاري دادگاهي درخصوص شكنجه دارم كه اطلاعاتي را پيرامون استفاده از شكنجه در قسمت‌هاي مختلف دنيا جمع‌آوري خواهد كرد. موراتف حين سخنراني خود گفت: بياييد به احترام خبرنگاراني كه به‌خاطر شغل‌شان فداكاري و از خودگذشتگي كردند و به‌خاطر حمايت از كساني كه مورد آزار و اذيت قرار گرفتند، فوت شدند، يك دقيقه سكوت كنيم. خانم رسا نيز در سخنراني خود مخاطبان را فراخواند كه با چشماني باز جهاني مطلوب مالامال از صلح و اعتماد و همبستگي را تصور و مشتركا براي آن مبارزه كنند. او گفت: «ويراني و تخريب اتقاق افتاده است، حالا نوبت ساختن است تا جهاني بسازيم كه مي‌خواهيم.» ماريا رسا تنها به انتقاد از دولت رودريگو دوترته در فيليپين بسنده نكرد بلكه شركت‌هايي مانند فيسبوك را هم به باد انتقاد گرفت. او اين شركت‌ها را متهم كرد كه با اشاعه دروغ و نفرت به سوداگري و كسب سود مشغولند. به گفته رسا «آنچه در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذرد تنها به اين شبكه‌ها محدود نمي‌شود، بلكه خشونت آنلاين به جهان واقعي هم سرريز مي‌كند.» او در اين رابطه به حمله هواداران دونالد ترامپ به مقر كنگره امريكا در ژانويه امسال اشاره كرد كه در سرخوردگي و اعتراض به عدم انتخاب ترامپ به رياست‌جمهوري صورت گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون