• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5096 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ آذر

ادامه از صفحه اول

«عمو داوود»؛ قصه نگفته تهران 

پيتزا غذايي است كه در فر آماده مي‌شود هرچند كه عمو داوود در نخستين تجربه خود پيتزا را روي چراغ خوراك‌پزي پخت و آن را چنان به عمل آورد كه موجب شگفتي همسايه و هم باشگاهي ارمني‌اش شد كه داوود از او اين كار را فرا گرفته بود. 
از آن‌ پس تاكنون بيش از نيم ‌قرن است كه تنور آجري، محل پخت پيتزاي اوست. رفتار، اخلاق و حتي آرايه‌ها و نوشته‌هاي مغازه كوچك و پرنشاط عمو داوود يادآور سبك و سياق لوطي‌هاي قديم تهران است. او به كساني كه در صف دريافت غذا بودند، كالباس مارتادلاي معروفش را بي‌دريافت وجهي مي‌بخشيد. تهراني‌هاي قديم به خاطر دارند كه مرشد چلويي به دهان كساني كه براي گرفتن غذا در صف ايستاده بودند لقمه كباب مي‌گذاشت و گاهي هم پول غذا را از برخي مشتريانش نمي‌گرفت . اما آنچه او را باز هم متفاوت مي‌كرد، رفتار پدرانه‌اش با مشتريانش بود يعني حتي بعد از مرگ هم آنها را از ياد نمي‌برد و هر روز به نيت آنها شكلات و آبنبات در دهان اين‌وآن مي‌گذاشت تا با شيريني به اينان، روح آنان را شاد كند.
خاطره تهرانگردي با او كه ما را نه‌تنها به مغازه خود كه به همه خانه‌هاي تاريخي آماده و در دست مرمت و گالري‌هاي پيرامون برد و با چه صفا و صميميتي از شراكت خود با حضرت عباس و نذري‌هايش مي‌گفت، فراموش‌مان نمي‌شود. به ‌هر حال «عمو داوود» هم بخشي از قصه‌هاي نگفته تهران و ميراث معنوي پايتخت است. خاطره او، با ما خواهد ماند. كجاست شهرزاد قصه‌گو كه قصه‌هاي تهران را به گوش‌ها برساند... روحش شاد.


 چالش‌های مطالبات معلمان در ایران - قسمت دوم

از طرفی، خانواده‌ها حق دارند، اطمینان حاصل کنند، معلمان فرزندان آنان، علاوه بر صلاحیت‌های عمومی و روانی، صلاحیت‌های حرفه معلمی و نیز صلاحیت‌های تخصصی لازم را برای تدریس و تربیت دارند. بخشی از این موضوع به کارکرد و راندمان معلمان برمی‌گردد. معلمان فرهیخته ما می‌دانند که باید با بردباری با دانش‌آموز و اولیاي مربوط، وارد گفت‌وگو و تعامل سازنده در حوزه درسی و کاری خود بشوند. ابهام‌زدایی کنند، اشکالات کار خود را بپذیرند و همراهی حداکثری با خانواده‌ها و شرایط آنها را به عمل آورند. کیفیت بخشی به کار و حسن خلق در این زمینه، رافع بسیاری از مشکلات است. 
بخش دیگر از سوء‌تفاهم‌ها، به برخی معدود سیاست‌ها و مقررات آموزش و پرورش و بعضا سطح نازل مدیریتی مربوط است که ستاد مسوول باید نسبت به رفع آن اقدام کرده و پاسخگو باشد. برای نمونه استخدام‌های نادرست، معلمان قراردادی! سرباز معلم! و بالاخره کمبود جدی دوره‌های آموزشی روزآمد حرفه‌ای و تخصصی و مانند آن؛ مشکلات و پیچیدگی‌های روابط معلم و خانواده را تشدید  می‌كند.  
به هر حال، هدف از برشماری برخی چالش‌ها و آسیب‌های روابط معلمی، رسیدن به چالش‌های مربوط به مطالبات معلمان در ایران است. اینکه چرا در ایران در پس اعتراض معلمان ، حمایت اجتماعی قرار ندارد! اینکه چرا خانواده‌ها و دانش‌آموزان مانند فرانسه به جنبش معلمی نمی‌پیوندند یا حتی از آن استقبال هم نمی‌کنند؛ صورت مساله را باید در وضعیت و روابط معلمی جست‌وجو کرد. ادامه دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون