• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5096 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ آذر

اجراي قرنطينه هوشمند؛ نامنظم و ناهماهنگ

از امروز طرح محدوديت هوشمند كرونا در سراسر كشور اجرا مي‌شود و ديروز هم حاضران در جلسه‌اي كه با حضور مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت كشور برگزار شد، با جزييات آيين‌نامه‌هاي اجرايي اين طرح هم‌نظر بودند اما حالا از برخي استان‌ها خبر مي‌رسد كه هيچ دستوري براي اجراي اين طرح به مسوولان ستاد استاني مقابله با كرونا ابلاغ نشده در حالي كه برخي ديگر از استان‌ها اعلام مي‌كنند كه اجراي اين طرح را از امروز آغاز مي‌كنند. اين ناهماهنگي‌ها يكي از ايرادات اين طرح كشوري است؛ طرحي كه قرار است واكسن‌زده‌ها را از واكسن نزده‌ها جدا كرده و براي فراري‌هاي واكسن محدوديت‌هاي اجتماعي ايجاد كند. حالا اين بي‌نظمي در اجراي يك طرح گسترده اين سوال را ايجاد مي‌كند كه تا چه حد مي‌توان به اجراي دقيق تاكيدات اين طرح اعتماد كرد؟  ديروز مسوول كميته رسانه و اطلاع‌رساني ستاد مديريت كرونا در دانشگاه علوم پزشكي مشهد اعلام كرد كه «تاكنون براي اجراي اين محدوديت به دانشگاه علوم پزشكي مشهد دستوري صادر نشده و قرار بر اين است كه در تاريخ ۲۱ يا ۲۳ ماه جاري به دانشگاه دستورات لازم اعلام شود.» استان خراسان رضوي از گروه استان‌هايي است كه فعلا هيچ شهري در وضعيت قرمز يا نارنجي ندارد و از بين ۳۳ شهرستان اين استان، ۵ شهرستان در وضعيت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند و از جمعيت گروه سني بالاي 18 سال هم 90.54درصد دوز اول و 72.10درصد دوز دوم را دريافت كرده‌اند.  در سوي مقابل، استاندار خوزستان ديروز اعلام كرد كه كنترل هوشمند محدوديت‌هاي كرونايي در سطح استان از امروز آغاز مي‌شود. به گفته صادق خليليان تاكنون با ۹۰ هزار نفر كه براي دريافت دوز دوم مراجعه نكرده‌اند، تماس گرفته شده و طبيعتا تاخير در دريافت دوز دوم موجب كند شدن روند عادي‌سازي فعاليت‌ها در جامعه مي‌شود. ديروز همچنين جانشين استاندار فارس در ستاد استاني مديريت بيماري كرونا هم از آغاز اجراي كنترل هوشمند كرونا در استان از امروز و طي ۵ مرحله و در ۵ هفته خبر داد. به گفته اسماعيل محبي‌پور، طبق تاكيدات اين طرح سراسري، در حالي كه اولين اولويت، واكسيناسيون است، غربالگري خدمت‌دهندگان، خدمت‌گيرندگان از بابت تزريق واكسن و سپس كنترل وضعيت اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي در محيط خدمت، به ترتيب اركان اجراي اين طرح كشوري است در حالي كه در فاز اول طرح، تمامي دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده ۲ قانون مديريت بحران مشمول اجراي طرح هستند و مقرر شده كه مراجعان و شاغلان مراكز خدماتي، گواهي دو دوز واكسن يا نتيجه PCR منفي در فاصله هر ۱۵ روز يك‌بار را در مراجعه به مراكز خدماتي ارايه دهند و در غير اين صورت، اجازه ورود و حضور نخواهند داشت و مشمول تنبيهات انضباطي قوانين استخدامي خواهند شد.  به گفته محبي‌پور، طبق ارزيابي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، ۱۵درصد جمعيت مقيم استان فارس براي واكسيناسيون مراجعه نكرده‌اند. 
طرح كنترل هوشمند چه تاكيداتي دارد؟ 
طرح محدوديت و كنترل هوشمند كرونا از امروز ۲۱ آذر و با تاخير دو هفته‌اي در سراسر كشور اجرا مي‌شود. در قالب اين طرح، محدوديت‌هاي هوشمند در قالب پنج مرحله در حوزه‌هاي مختلف اجرايي مي‌شود كه يكي از آنها ترددهاي بين شهري و سفرهاي جاده‌اي است.
طبق كليات اين طرح، كنترل‌ها سامانه‌اي و الكترونيك اعمال خواهد شد به اين معنا كه فروش هرگونه خدمات الكترونيك در اماكن عمومي و ازجمله بليت هواپيما، اتوبوس و قطار، بليت سينما، صرفا با ارايه كد ملي يا QR كد كارت واكسن در سامانه امكان‌پذير مي‌شود. سفرهاي بين‌شهري هم مشمول اين طرح خواهد شد به اين نحو كه رصد خودروها از طريق پلاك آنها انجام مي‌شود و فرد براي سفر به يك شهر قرمز بايد وارد سامانه الكترونيك پليس راهور شود و كد ملي خودش را ثبت كند و اگر واكسن تزريق كرده باشد و بيمار نباشد اجازه سفر خواهد داشت و در غير اين صورت، مشمول پرداخت جريمه خواهد شد كه جريمه ورود بدون اعلام كد ملي به سامانه پليس راهور به شهر قرمز يك ميليون تومان، شهر نارنجي ۵۰۰ هزار تومان و شهر زرد ۲۰۰ هزار تومان است. طبق اعلام هفته گذشته معاون فني مركز بهداشت محيط و كار وزارت بهداشت، اين طرح به استناد مصوبه ششم آذر ستاد ملي مبارزه با كرونا اجرا مي‌شود و ارايه‌دهندگان خدمت از 21 آذر موظف هستند خدمت خود را به كساني ارايه دهند كه پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند و واكسن زده باشند.  اين طرح در حالي از امروز در تمام استان‌ها اجرا مي‌شود كه طبق اعلام معاون بهداشت محيط و كار وزارت بهداشت، ميانگين رعايت پروتكل‌ها در كشور ۴۶،۴۶درصد است و كمترين رعايت پروتكل‌ها مربوط به سوپرماركت‌ها، فروشندگان ارزاق عمومي، نانوايي‌ها و رستوران‌ها است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون