• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5096 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ آذر

خبر

نسبت پرستار به جمعيت در ايران نصف ميانگين جهاني

گروه اجتماعي|يكي از شاخص‌هاي استاندارد بررسي ميزان پرستار در هر كشور، نسبت پرستار به جمعيت است. ميانگين اين نسبت در دنيا سه پرستار به ازاي هر هزار نفر است اما اين ميزان در ايران ۱،۵ و كمتر از نصف ميانگين جهاني است درحالي‌كه در اغلب كشورهاي اروپايي اين ميزان بالاي ۱۰ و طبق اعلام سازمان نظام پرستاري، در كشور مصر به ازاي هر هزار نفر جمعيت
 2 پرستار، در تركيه 2.5، در عمان‌ 4، در امارات‌ 6، در كويت‌ 7، در قطر 7، در انگليس‌ 8، در كانادا‌ 10، در فرانسه‌ 11، در ژاپن‌ 12، در امريكا‌ 12، در آلمان 14 و در نروژ 18 پرستار به ازاي هزار نفر جمعيت فعال و شاغل است.  ناكافي بودن تعداد پرستار در ايران به ازاي جمعيت درحالي است كه تعداد پرستار نسبت به جمعيت؛ اصلي‌ترين استاندارد جهاني براي محك زدن كشورها از بابت كيفيت ارايه خدمات بستري است كه البته طبق آنچه در ايران رايج است، قطعا بين وضع موجود در كشور و استاندارد جهاني فاصله زيادي وجود دارد.  ديروز ايلنا در گزارشي نوشت كه در سال 1399، ميزان پرستار نسبت به تخت حدود ۰،۷ بوده آن‌هم درحالي‌كه كمبود نيروي پرستاري مي‌تواند كيفيت خدمات سلامت را هم به‌طور جدي تحت‌تاثير قرار دهد.  محمد شريفي‌مقدم؛ دبير كل خانه پرستار چندي قبل اعلام كرد كه در طول 8 سال گذشته حدود ۲۵ هزار پرستار در سيستم درماني كشور جذب شده‌اند درحالي‌كه طبق اعلام وزارت بهداشت و مسوولان سازمان نظام پزشكي، سالانه 800 ميليون خدمت پزشكي در مراكز درماني ارايه مي‌شود اما به گفته شريفي‌مقدم، طي 8 سال گذشته، در مقابل اين تعداد خدمت درماني شامل بستري و سرپايي، سالانه حدود 3 هزار پرستار در سيستم درماني كشور جذب شده‌اند درحالي‌كه در سوي مقابل، سالانه تا ۴ هزار پرستار از نظام سلامت به دلايلي مثل بازنشستگي، مرگ، ازكارافتادگي و مهاجرت خارج شده‌اند و بنابراين، با وجود جذب 25 هزار پرستار در اين بازه زماني، از آنجا كه حدود 32 هزار پرستار همزمان از سيستم ارايه خدمات پرستاري خارج شده‌اند، بنابراين، بين جذب و خروج پرستاران در ۸ سال گذشته، سنخيتي وجود ندارد.  شريفي‌مقدم تاكيد كرده است: اگر مردم بخواهند از خدمات مناسب پرستاري برخوردار باشند بايد شاغلان اين حوزه افزايش يابد. اگر بخواهيم ميزان پرستاران را براساس استانداردهاي جهاني ارزيابي كنيم، بايد گفت تعداد آنها از حداقل‌ها بسيار كمتر است. وقتي وظيفه سنگيني به عهده گروهي داده مي‌شود، آن گروه تلاش مي‌كند با تمام قواي خود آن عمل را به نحو احسن انجام دهد. چنين شرايطي در بازه زماني كوتاه ميسر خواهد بود اما هنگامي كه مدت زمان اجراي يك ماموريت طولاني شود، آن گروه زير بار سنگين انجام وظيفه فرسوده شده و با گذر زمان له خواهد شد. مدت زيادي است كه پرستاران با برخورداري از حداقل‌ها، خدمات خود را ارايه مي‌دهند و بار سنگيني را روي دوش‌هاي‌شان احساس مي‌كنند. در شرايط فعلي كه تعداد نيروهاي حاضر بسيار كم است، نه تنها پرستاران دچار آسيب و صدمه مي‌شوند بلكه  به تبع خستگي، احتمال خطاي انساني افزايش مي‌يابد و مردم هم متضرر مي‌شوند.


بيش از 96 درصد گروه سني  ۱۰ تا ۴۹سال كشور باسوادند
شاپور محمدزاده، رييس سازمان نهضت سوادآموزي كشور گفت: در گروه سني ۱۰ تا ۴۹ سال به‌رغم مشكلات عديده موجود بيش از 6،96 درصد در سطح كشور به‌طور ميانگين باسواد هستند. يكي از ۱۱ برنامه وزير محترم آموزش‌وپرورش به‌طور مستقيم به حوزه سوادآموزي اشاره دارد. نظارت بر سه حوزه شناسايي جذب و ثبت‌نام، ارايه آموزش‌هاي باكيفيت و اثربخش همچنين ارزشيابي پايان دوره مورد تاكيد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون