• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5098 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ آذر

افت شاخص بورس به سطح 5 ماه پيش

روز گذشته شاخص بورس پس از 5 ماه به كانال 1.2 ميليون واحدي سقوط كرد و با افت 25 هزار و 249 واحدي نسبت به روز يكشنبه، به رقم يك ميليون و 295 هزار واحد رسيد. اين در حالي است كه شاخص كل در دو روز اخير 49 هزار واحد ريزش كرده است. آخرين بار در 21 تير ماه سال جاري بود كه شاخص بورس از كانال 1.2 ميليون واحدي بالاتر رفت.  حسن ايزدي، كارشناس بازار سرمايه در واكنش به ريزش‌هاي اخير بورس معتقد است؛ با توجه به وضعيت فعلي كه بر بازار سرمايه حاكم است چه مذاكرات برجام نهايي شود و چه نشود اين بازار ريزشي خواهد بود. ايزدي با بيان اينكه نبض بازار سرمايه وابسته به جريانات سياسي است به «اعتماد» گفت: در صورتي كه اخبار مذاكرات برجام مثبت باشد تا 6 ماه آينده اين بازار ريزش خواهد داشت و ممكن است شاخص‌ها تا يك ميليون واحد هم برسند اما پس از آن به دليل افزايش مراودات تجاري و مشخص شدن نرخ ارز مجددا بورس اوج زيادي خواهد داشت اما در صورتي كه وضعيت به همين منوال پيش رود و برجام به نقطه مطلوبي نرسد در كوتاه‌مدت و بلندمدت شاهد افت شاخص‌ها خواهيم بود.

بازار سرمايه نياز به حمايت ندارد
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به لايحه بودجه 1401 افزود: در اين لايحه رديف مستقل براي صندوق تثبيت بازار در بودجه درنظر گرفته شده كه به اعتقاد من اين تصميم درستي نيست زيرا بازار سرمايه اصلا نياز به حمايت ندارد و نبايد دستكاري شود و بايد براساس مكانيسم بازار و عرضه و تقاضا اين بازار شكل گيرد.
ايزدي با بيان اينكه سهامدار را نبايد ترساند، خاطرنشان كرد: اينكه آينده بازار نامشخص بوده و پر از ابهام است باعث مي‌شود كه بازار سرمايه متزلزل شود و در اين شرايط سهامداران كوتاه‌مدت و خرد توان كمتري در نگهداري سهم‌هاي خود خواهند داشت و دست به فروش مي‌زنند كه همين عامل باعث سقوط شاخص‌ها مي‌شود. اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: ضمن آنكه قيمت گاز هم در بورس تغيير كرده و همين موضوع باعث ضربه خوردن شركت‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي‌ها مي‌شود. ايزدي گفت: بسياري از شركت‌ها توان برق‌شان را از محل گاز تامين مي‌كنند و افزايش قيمت گاز باعث افزايش قيمت تمام‌شده و كاهش حاشيه سود شركت‌ها مي‌شود و اثرات منفي ديگري نيز در پي دارد. او با اشاره به تصميم جديد در مورد دامنه نوسان خاطرنشان كرد: هرگونه دستكاري در بازار سهام مي‌تواند متعاقبا مشكلات ديگري را به وجود آورد. به اعتقاد من در شرايط فعلي اينكه در مورد دامنه نوسان مجددا تصميم‌گيري شود درست نيست و اصلا موافق آن نيستم كه حتي آن را پايين‌تر بياورند يا مانند گذشته يك طرف آن (خريد يا فروش) را پايين يا بالا ببرند.

بازار بورس بازاري فني است
ايزدي گفت: متاسفانه پس از هر گونه صحبت رييس سازمان بورس ساير افرادي كه سررشته‌اي هم از بورس ندارند و بعضا افراد سياسي هستند در مورد بورس نظر مي‌دهند در صورتي كه بازار بورس بازاري فني است. اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري حمايت درستي از بازار سرمايه نمي‌كنند، افزود: متاسفانه اين شركت‌ها حمايت درستي از بازار سرمايه نمي‌كنند و بسياري از هلدينگ‌ها و شركت‌هاي بزرگ به درستي سهام‌شان را مديريت نمي‌كنند، اين در حالي است كه اين شركت‌ها نبايد بگذارند فرازهاي بزرگي صورت گيرد كه پس از آن اين فرودها را شاهد نباشيم.ايزدي تصريح كرد: متاسفانه شاهد آنيم كه زمان افزايش شاخص‌ها همه خوشحال مي‌شوند و زمان ريزش آن، همه ابراز نگراني مي‌كنند، در صورتي كه واقعا بايد همه افراد هم زمان بالا رفتن بي‌دليل شاخص‌ها ابراز نگراني كنند و هم زمان پايين آمدن آن.او گفت: هر چند همه مشتاق افزايش شاخص‌هاي بورس هستند اما اين شاخص‌ها همواره نمي‌توانند افزايشي باشند و زمان ريزش آن، همه اظهارنظر مي‌كنند كه خيلي از آنها هم كارشناسي نيست.او در پاسخ به اين پرسش كه آيا زمان فعلي بهترين زمان براي خريد سهم‌هاست، گفت: نمي‌توان در اين مورد اظهارنظري داشت و ممكن است شاخص‌ها تا يك ميليون هم پايين بيايند و كف آن مشخص نيست اما در شرايط فعلي مي‌توان گفت برخي شركت‌ها قيمت‌هاي خوبي دارند اما اينكه بخواهيم اين موضوع را به كل بازار سرمايه تعميم دهيم درست نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون