• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5099 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ آذر

تحولات بازار ملك در مناطق جنوبي تهران نشان مي‌دهد

خانه در 4 منطقه ارزان تهران، ارزان‌تر شد

تحولات بازار ملك در مناطق جنوبي تهران و محله‌هاي هدف اقشار متوسط و پايين، به نوعي نمايانگر تغييرات وضعيت در بخش مصرفي بازار است.
بازار مسكن در 4 منطقه از شهر تهران كه پايين‌ترين متوسط قيمت را به خود اختصاص مي‌دهند با افت ۴ تا ۶ درصدي قيمت مواجه شد.
آبان ماه امسال مناطق ۱۶ تا ۱۹ با افت قيمت به ميزان 4 تا 6درصد در مقايسه با مهر ماه مواجه شدند و متوسط قيمت در منطقه ۲۰ نسبت به اولين ماه پاييز ۴.۴درصد بالا رفت. البته به دليل پايين بودن تعداد معاملات در مناطق مذكور، نوسانات ماهيانه شاخص قابل‌توجهي براي بررسي وضعيت آن محسوب نمي‌شود، اما به ‌طور كلي بازار مسكن در جنوب شهر تهران در ركود و ثبات قيمتي به‌سر مي‌برد.
تحولات بازار ملك در مناطق جنوبي تهران و محله‌هاي هدف اقشار متوسط و پايين، به نوعي نمايانگر تغييرات وضعيت در بخش مصرفي بازار است. در واقع رشد توان تقاضاي واقعي اولين نشانه‌هاي خود را به شكل افزايش معاملات و رشد قيمت در مناطق جنوبي پايتخت نشان مي‌دهد كه از 8 ماه گذشته تاكنون تغيير معناداري در اين مناطق ايجاد نشده است.
گذشته از نوسانات ماهيانه قيمت مسكن در مناطق جنوبي تهران كه منجر به تغيير رتبه و سهم اين مناطق به لحاظ قيمت و تعداد معاملات مي‌شود، 5 منطقه شهر تهران شامل مناطق ۱۶ تا ۲۰ از نظر قيمتي تقريبا در يك سطح قرار دارند و معمولا منطقه ۱۸ رتبه پايين‌ترين متوسط قيمت را در بين مناطق ۲۲گانه شهر تهران به خود اختصاص مي‌دهد. ميانگين قيمت هر متر خانه در منطقه ۱۸ در آبان ماه امسال ۱۴.۵ ميليون تومان بوده كه در مقايسه با مهرماه ۴درصد كاهش يافته است.درصد تغييرات قيمتي مسكن از مهر ماه تا آبان ماه در مناطق ۱۶ تا ۲۰ شهر تهران حاكي از آن است كه نرخ‌ها در منطقه ۱۶ بالغ بر ۶.۱درصد كاهش يافته و از متوسط ۱۷.۷ ميليون تومان در هر متر مربع به ۱۶.۶ ميليون تومان رسيده است. در منطقه ۱۷ ميانگين قيمت از متري ۱۶.۸ ميليون تومان به ۱۶.۲ ميليون تومان رسيده كه كاهش ۳.۶درصدي را نشان مي‌دهد. متوسط نرخ هر متر خانه در منطقه ۱۸ بالغ بر ۴درصد كاهش پيدا كرد و از ۱۵.۱ ميليون تومان به ۱۴.۵ ميليون تومان رسيد. در منطقه ۱۹ نيز ميانگين قيمت در مهر ماه ۱۸.۲ ميليون تومان بود كه در آبان ماه به ۱۷.۳ ميليون تومان رسيد و افت ۵درصدي را نشان داد. در منطقه ۲۰، اما شاهد افزايش ۴.۴درصد قيمت بوديم كه متوسط نرخ هر متر خانه از ۱۵.۸ ميليون تومان در مهر ماه به ۱۶.۵ ميليون تومان در آبان ماه رسيد.با وجود آنكه معدل كل بازار مسكن شهر تهران در آبان ماه رشد ۱.۲درصدي را نشان مي‌دهد، افت محسوس قيمت در مناطق جنوبي تهران از تاثير مناطق گران‌قيمت بر متوسط نرخ مسكن در پايتخت حكايت دارد. آبان ماه امسال منطقه يك با افزايش ۳۲درصد نسبت به آبان سال گذشته بالاترين ميزان رشد سالانه قيمت در بين مناطق ۲۲گانه شهر تهران را به خود اختصاص داد. متوسط افزايش سالانه قيمت در منطقه ۲۰ به ميزان ۳۰درصد، منطقه ۲۲ بالغ بر ۲۹درصد و منطقه 6 به ميزان ۲۵درصد بود. تغييرات قيمت در ديگر مناطق تقريبا با شاخص رشد متوسط تهران (۱۷.۷درصد) در يك محدوده بود. درخصوص منطقه ۲۰ به دليل حجم پايين معاملات اين منطقه (۷۷ معامله) كه رتبه ۲۱ را از نظر تعداد معاملات به خود اختصاص داد تحولات قيمتي نمي‌تواند ملاكي براي ارزيابي واقعي قيمت مسكن در اين محدوده باشد.از طرف ديگر دو منطقه از جنوب تهران كه نسبت به ديگر مناطق رونق بيشتري از نظر تعداد معاملات دارد يعني مناطق ۱۰ و ۱۴ در آبان امسال به ترتيب با افزايش ۳۰ و ۴۷درصدي معاملات در مقايسه با مهر ماه مواجه شدند و قيمت‌ها نيز در اين مناطق به ترتيب ۲.۹ و ۵.۳درصد افزايش پيدا كرد. آبان ماه امسال مناطق ۱۰ و ۱۴ به ترتيب با ۹درصد و ۶.۵درصد رتبه‌هاي دوم و پنجم را از نظر تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص دادند؛ بنابراين گزارش، آبان ماه ۱۴۰۰ متوسط قيمت يك متر مربع مسكن در شهر تهران ۳۲ ميليون و ۹ هزار تومان بوده كه نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۱.۲ و ۱۷.۷درصد افزايش يافته است. تعداد معاملات انجام شده در اين ماه نيز حدود ۷.۳ هزار فقره بود كه نسبت به ماه قبل و در مقايسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتيب ۳۳.۵ و ۶۳.۵درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون