• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5103 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ آذر

توضيحات بهروز كمالوندي درباره نصب دوربين در مجتمع تسا كرج:

اقدام داوطلبانه ايران دست مذاكره‌كنندگان را پر كرد

بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي روز گذشته در مجموعه‌اي از گفت‌وگوها با رسانه‌ها درباره چند و چون موافقت ايران با نصب دوربين‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تاسيسات كرج توضيحاتي ارايه داد. كمالوندي ضمن اشاره به اينكه ايران از روز يكشنبه فرآيند بررسي‌هاي فني و امنيتي دوربين‌ها پيش از نصب در كرج را آغاز كرده، گفت: ايران تعويض دوربين‌هاي آسيب ديده در كرج را به سه پيش‌شرط منوط كرده بود؛ انجام بررسي‌هاي قضايي و امنيتي درباره ابعاد خرابكاري، محكوميت آنها از سوي آژانس و بررسي فني و امنيتي دوربين‌ها پيش از نصب. اقدام داوطلبانه ايران در تعويض دوربين‌ها پس از حصول اين سه پيش‌شرط انجام شد و با وجود عدم ارتباط مستقيم ميان گفت‌وگوهاي في‌مابين ايران و آژانس با مذاكرات وين، به نظر مي‌رسد كه توانست دست مذاكراه‌كنندگان كشورمان را پر‌تر كند و اين مساله در نشست كميسيون مشترك برجام در عصر جمعه خود را نشان داد. ‌كمالوندي ادامه داد: البته گفت‌وگوهاي ايران و آژانس بين مهندس اسلامي و رافائل گروسي ارتباطي به مذاكرات نداشت و به صورت عادي در قالب موضوعات جاري طرفين در حال انجام بود و لذا اين ادعا كه ما زير فشار اين اقدام را انجام داده‌ايم، صحت ندارد. توجه به اين نكته ضروري است كه ما از ابتدا نگفته بوديم كه اجازه تعويض و نصب دوربين‌ها را نمي‌دهيم، بلكه آن را منوط به آن سه پيش‌شرط كرده بوديم. از طرفي سازمان انرژي اتمي به عنوان يك نهاد تخصصي و فني تعاملات مستمري در چارچوب پادمان با آژانس دارد و اين تعاملات نبايد شكل سياسي به خود بگيرد و تلاش ما هم همواره اين بوده و هست كه تعاملات صرفا فني و حقوقي باشد، لذا هر چند تعاملات ما با آژانس به صورت غيرمستقيم مي‌تواند به مذاكرات وين مرتبط شود اما ماهيتا چنين ارتباطي وجود ندارد.
كمالوندي افزود: در واقع ارتباط دادن اين دو حوزه به هم، به نوعي تلاش براي سياسي كردن يك فرآيند فني-حقوقي است. در فضاي رسانه‌اي و با هدف عمليات رواني رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي خيلي تلاش مي‌كنند كه تعاملات ما با آژانس را سياسي كنند و متاسفانه تمايلاتي نيز در آژانس در اين خصوص وجود دارد، اما تاكيد ما جدا شدن موضوعات فني-حقوقي از مسائل سياسي است. معاون و سخنگوي سازمان انرژي اتمي در ادامه افزود: ذكر اين نكته را ضروري مي‌دانم كه موضوع تاثير احتمالي دوربين‌هاي نظارتي آژانس بر هدايت عمليات خرابكارانه عليه تاسيسات هسته‌اي ايران براي دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي ما فوق‌العاده مهم بوده و است و از اين‌رو ما بر ضرورت بررسي دقيق دوربين‌هاي آسيب‌ديده و جديد تاكيد زيادي داشتيم و روي نظر خود ايستادگي كرديم تا به نتيجه رسيد. اتفاقي كه روز پنجشنبه در نشست خبري مديركل آژانس افتاد و او براي اولين‌بار يكي از دوربين‌ها را در مصاحبه خود به صورت كامل نشان داد و در مورد آن توضيحات مبسوطي ارايه كرد به‌طور قطع متاثر از حساسيت‌هاي ما و تاكيد بر ضرورت مشخص شدن نقش غيرمخرب دوربين‌ها در عمليات خرابكارانه بود.
كمالوندي افزود: در مورد سخت‌گيري‌هاي ماموران امنيتي در بازرسي دقيقي كه با حفظ ضوابط حقوقي و اخلاقي پس از عمليات‌هاي خرابكارانه آغاز شده، اين توضيح ضروري است كه اين سخت‌گيري‌ها بدون علت نيست و مواردي از اقدامات بازرس‌ها خارج از وظايف حرفه‌اي‌شان وجود داشته كه حساسيت‌برانگيز بوده و ما به آژانس اعلام كرديم. كمالوندي رويه فوق را موفقيتي براي كشورمان خواند و افزود: از اين ‌پس به نحوي توافق مي‌شود تا دوربين‌ها در كرج نصب شود؛ البته نصب دوربين‌ها نيز به شكلي است كه قانون اقدام راهبردي مجلس براي لغو تحريم را درنظر دارد و قانون رعايت مي‌شود.قرار نيست هيچ اطلاعاتي دراختيار آژانس قرار گيرد و زماني اين اتفاق مي‌افتد كه تمام تحريم‌ها لغو شود و مجلس اجازه اين كار را بدهد.اين مساله بدين معناست كه همه نظارت‌هاي فراپادماني متوقف شده است.
كمالوندي درخصوص مواضع گروسي در قبال كارت‌هاي حافظه قبلي دوربين‌ها گفت: قرار بود كه كارت‌ها موجود باشد تا در صورت لزوم و لغو تحريم‌ها، آژانس سراغ آن بيايد ولي يكي از اينها بر اثر خرابكاري از بين رفته است و ايران نيز ضامن خرابكاري‌ها نيست.اين دوربين‌ها باز نصب مي‌شود و صدمه ديدنِ دوربين يا ديگر اجزاي آن در روند خرابكاري‌ها، ارتباطي با ما ندارد و در يك جمله مي‌توان گفت «اگر دوربين آژانس متحمل خسارت شده است، بايد سراغ آنهايي برود كه خرابكاري كرده‌اند و از آنها پاسخ بخواهد!» خسارت وارده فقط متوجه يك دوربين نبوده فقط يكي از آنها به نحوي صدمه‌ديده كه كارت حافظه آن از بين رفته است. سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان تاكيد كرد: ما جواب آژانس را بعدا -‌زماني كه رسما اعلام شود‌- خواهيم داد؛ چراكه از طريق تريبون‌هاي رسانه‌اي با يكديگر حرف نمي‌زنيم. وي درباره احتمال نشت اطلاعاتي آژانس و پيش‌زمينه شدن براي بروز خرابكاري‌ها در سايت‌هاي هسته‌اي ايران گفت: ما بارها به آژانس اعلام و اين مساله را مكتوب نيز كرديم كه گاه وارد جزيياتي مي‌شود و توضيحاتي اضافي مي‌دهد كه اصلا ضرورتي ندارد و ما همواره به اين قضيه اعتراض كرده‌ايم و در زمينه گزارش دادن هم همين‌گونه عمل مي‌كند. در حال حاضر ما و آژانس با هم راحت نيستيم و مدام از نحوه رفتارشان گلايه داريم و آژانس نيز كه خواهانِ دسترسي بيشتر بوده، دايما معترض است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون