• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5103 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ آذر

قديمي‌ترين رويداد ورزشي كشور را دريابيم

يونس هميالي

۱- مي‌توان اذعان كرد كه رقابت‌هاي كشتي قهرماني كشور، قديمي‌ترين و پرسابقه‌ترين رويداد ورزشي اين سرزمين محسوب مي‌شود. شايد خيلي‌ها از قصه آغاز آن اطلاعي نداشته باشند. اين رقابت‌ها براي اولين‌بار عصرجمعه ۲۷ مهرماه ۱۳۱۸ در ورزشگاه امجديه با تعداد ۲۲۵ كشتي‌گير در شش دسته وزني و با حضور اسماعيل مرآت وزير فرهنگ وقت آغاز شد. در آن كارزار افرادي نظير ايرج ضرابي، شمس‌الدين نهاوندي، حبيب‌الله بلور، احمد قاسمي، مصطفي طوسي، محمدرضا طباطبايي و حسن هاشمي همگي از تهران فاتح سكوي قهرماني شدند تا نام خود را براي هميشه در دفتر تاريخ به ثبت برسانند و به يادگار بمانند.

۲- در روزگاران قديم اكثر مدعيان براي تصاحب دوبنده تيم ملي گام به اين ميدان معتبر و باعظمت مي‌گذاشتند. اتفاقي كه ارزش و اعتبار خاصي براي آن مسابقات لحاظ مي‌كرد. با اين حال رقابت‌ها آرام آرام در طي سال‌هاي اخير ديگر آن طراوت، صلابت و شكوه گذشته را با خود همراه ندارد و از حساسيت آن كاسته شده است. با اينكه تلاش‌هاي بسياري براي بهبود وضعيت انجام و نحوه برگزاري آن با تغييرهاي اساسي مواجه شد اما به هدف‌هاي مدنظر منتهي نشد. بدون ترديد يكي از وظايف اصلي فدراسيون، جان بخشيدن و هويت دادن دوباره به اين مسابقات است، همچنان كه بايد نگاه ويژه‌اي داشته باشد به تورنمنت جام تختي كه اسفندماه برگزار مي‌شود. باشد كه التيامي بر زخم‌هاي پرشمار از ناكامي‌هاي گذشته بشود نه اينكه به صرف آنكه فقط در تقويم فدراسيون گنجانده شود مسابقاتي صورت بگيرد. 
۳- با اعلام رده‌بندي تيم‌هاي كشتي فرنگي در رقابت‌هاي قهرماني كشور به ميزباني شهر زاهدان و استخراج آمار و ارقام مشخص مي‌شود كه هيات‌هاي كشتي استان‌ها در چه موقعيتي قرار دارند، در طول يك سال گذشته چه مسيري طي نموده‌اند، با چه چالش‌هايي سرشاخ شده‌اند و چگونه از موانع آن عبور كرده‌اند و اكنون در چه مسيري قرار گرفته‌اند. تا چه اندازه‌اي در كشف و پرورش استعدادها موفق بوده‌اند و چه برنامه‌‌اي براي پيشرفت به سمت افق‌هاي جديد خواهند داشت؛ اگر اين توسعه عملي است، چگونه؟ با كدام انديشه و اسلوب؟ با مشاهده نتايج تيم‌ها قطعا عملكرد مديريتي در بعضي از هيات‌ها زير سوال خواهد رفت. با تصميم‌هاي اشتباه و هدر دادن سرمايه‌ها هيچ گره‌اي باز نخواهد شد حتي با دندان و با كليدهاي طلايي. 
۴- فدراسيون بايد با تشكيل يك اتاق فكر نقش محوري و حياتي در مسير رشد و حركت مطلوب ايفا كند و به دنبال حل مشكلات كساني باشد كه در اين مسير گام برمي‌دارند. هستند كساني كه جامه مديريت و مسووليت را برازنده خود مي‌دانند اما با رفتارهاي غلط مانع ترقي شده‌اند. اين افراد بايد شناسايي شوند. برگزاري مسابقات قهرماني كشور بهترين زمان براي خروج از بن‌بستي است كه طي ماه‌ها و سال‌هاي متمادي هيات‌هاي كشتي با آن درگير بوده‌اند. خيلي از مديران اين بن‌بست را با ذهني آشفته و سردرگم براي خود ساخته‌اند و به جاي حل مشكل در عوض به نمايش‌هاي كوچك سرگرم بوده‌اند. متاسفانه گاهي اوقات انتخاب روساي هيات هرگز بر مبناي دانش و تجربه نبوده و ارزش‌گذاري به روش‌هاي ديگري انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون