• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5106 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ دي

مطالبات كارگران قطار شهري اهواز و معدن آق‌دربند سرخس هم، مرز يك‌سالگي را رد كرد

انتظار براي «۱۲ ماه حقوق»

گروه اجتماعي| طي روزهاي گذشته كارگران تعدادي از واحدهاي صنعتي در اهواز و سرخس نسبت به تعويق 12 ماهه و 13 ماهه حقوق و دستمزدشان معترض شدند. از جمله اينكه شماري از كارگران نگهبان پروژه تعطيل‌شده قطار شهري اهواز در استان خوزستان از عدم پرداخت حدود ۱۲ ماه از معوقات مزدي و بيمه‌اي خود به همراه دو سال عيدي و پاداش خبر دادند.
اين كارگران در تماس با ايلنا، از شرايط دشوار زندگي خود در نتيجه‌ عدم دريافت حدود ۱۲ ماه حقوق خبر دادند و گفتند: در اين اوضاع اقتصادي و به‌رغم وجود تهديد كرونا، حقوق كارگران قطار شهري اهواز ۱۲ ماه به تاخير افتاده و ما هنوز عيدي دو سال گذشته خود را دريافت نكرده‌ايم.
كارگران قطار شهري اهواز كه در دو، سه روز گذشته؛ بخشي از معوقات مزدي خود را با تاخير يكساله دريافت كرده‌اند درحالي‌كه مسووليت كنوني اين كارگران از سال ۹۱ تا شهريورماه سال جاري به شركت پيمانكاري مجري پروژه قطار شهري اهواز سپرده شد اما از روز ۳۰ شهريورماه سال گذشته سازمان قطار شهري اهواز با فسخ قرارداد، مسووليت ساخت پروژه را به قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(س) واگذار كرده و كارگران، طي سال‌هاي گذشته چندين تجمع اعتراضي برپا كردند كه در نتيجه آن برخي مسوولان وعده رسيدگي به وضعيت كارگران باقيمانده قطار شهري را دادند اما هنوز فعاليت كارگاه آغاز نشده و همچنان مطالبات معوق است. يكي از كارگران افزود: دليل ادامه همكاري ما در پروژه قطار شهري اهواز، كمبود شغل در منطقه و افزايش سن كارگران است و درحالي‌كه حدود يكسال است حق بيمه كارگران به تامين اجتماعي پرداخت نشده و كارگران امكان استفاده از خدمات درماني تامين اجتماعي را ندارند.»
ديروز همچنين خبر آمد كه كارگران كارخانه «ابرصنعتي ايران» در استان قزوين بعد از گذشت ۱۱ سال موفق به دريافت مطالبات معوقه مزدي خود از كارفرما شدند.
تعدادي از كارگران اين كارخانه تعطيل شده به ايلنا گفتند: درنهايت بعد از گذشت ۱۱ سال (از سال ۸۹) با اجراي حكم قضايي موفق به دريافت معوقات مزدي ۱۱ساله خود شده‌ايم و ۴ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان از مطالبات خود را با فروش املاك و دارايي‌هاي كارخانه وصول كرديم.
طبق اظهارات اين كارگران؛ از سال‌ها پيش با وجود آنكه كارگران بابت معوقات حقوقي حكم توقيف اموال كارخانه و فروش املاك آن را داشتند اما هيچ دسترسي به كارفرما وجود نداشت به همين دليل هيچ‌كدام از خريداران به دليل انباشت بدهي‌هاي كارفرما به چندين بانك و بيمه تامين اجتماعي، حاضر به خريد اين كارخانه نمي‌شدند. در نهايت مهرماه سال جاري با نظارت نهاد قضايي كارگران توانستند با فروش اين املاك به مطالبات قديمي خود برسند.
كارگران معدن آق‌دربند سرخس هم در گفت‌وگو با ايلنا از 13 ماه تعويق حقوق خود خبر دادند در‌حالي‌كه بزرگ‌ترين معدن شمال شرق كشور، مدتي است كه نيمه‌تعطيل است و توليد در آن متوقف شده است. اين معدن ظاهرا امروز نزديك به بيست ميليارد تومان بدهي دارد و از تعداد كارگران آن، به ميزان قابل توجهي كاسته شده درحالي‌كه زماني اين معدن بيش از صد كارگر فعال داشت اما امروز نزديك به هفتاد كارگر به معدن مي‌روند و در انتظار توليد و پرداخت دستمزد، بيكار مي‌مانند. به گفته كارگران بخشي از سهام اين شركت متعلق به بخش خصوصي است اما تا امروز هيچ نهادي به تعويق 13 ماهه حقوق كارگران اين معدن رسيدگي نكرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون