• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5107 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۴ دي

وزير خارجه در نشست خبري با همتاي عراقي اعلام كرد

استقرار 3 ديپلمات ايراني در جده

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه روز پنجشنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با «فواد حسين» همتاي عراقي در نشست خبري مشترك با او شركت كرد. در اين نشست خبري جدا از مسائل دوجانبه به نكات مهمي درباره روند مذاكرات ميان ايران و عربستان سعودي، نگاه عراق به نقش ايالات متحده و عربستان سعودي در انتقال سفير فقيد ايران از يمن به تهران و همچنين نگاه ايران به مذاكرات وين پرداخته شد.  به گزارش خبرگزاري فارس، حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات ايران و عربستان گفت: در پرونده روابط ايران و عربستان مجموعه‌اي از نكات مثبت و منفي است. منتظر هستيم پاسخ قانع‌كننده‌اي از عربستان سعودي بشنويم كه چرا دستگاه‌هاي اجرايي در انتقال به موقع سفير ايران در يمن كوتاهي كردند. در عين حال در هفته گذشته موافقت عربستان سعودي را با صدور ويزا براي سه تن از ديپلمات‌هاي ما كه به عنوان ديپلمات‌هاي مستقر نزد سازمان همكاري اسلامي در جده قرار است مشغول به كار شوند، دريافت كرديم. به كوشش آقاي فواد حسين و آقاي مصطفي الكاظمي (نخست‌وزير عراق) ما در دور آينده مذاكرات ايران و عربستان در بغداد شركت خواهيم كرد. از مساعي جميله دولت عراق براي كمك به رفع سوءتفاهمات و بازگشت روابط ايران و عربستان به حالت طبيعي تشكر مي‌كنم. آنچه مربوط به جمهوري اسلامي ايران است در آخرين دور مذاكرات مجموعه‌اي از پيشنهادات عملي و سازنده را به طرف سعودي ارايه داديم و در مذاكرات امروز با آقاي فواد حسين داشتيم مطلع شدم طرف سعودي پيشنهادات ايران را با نگاه مثبت مورد بررسي قرار داده و ان‌شاءالله هيات‌هاي دو كشور در آينده نزديك در بغداد گردهم مي‌آيند و درخصوص عملياتي كردن مرحله بعدي توافقات اقدام خواهند كرد. آماده هستيم كه هيات‌هاي فني دو كشور از سفارتخانه‌ها بازديد كنند. سفارتخانه‌ها و مقدمات كار را فراهم كنند كه روابط به حالت طبيعي خودش برگردد، ولي بايد منتظر ماند و ديد كه اين اتفاق در چه زماني و درنتيجه كدام مرحله مذاكرات ايران و عربستان در بغداد رخ خواهد داد.

اشاره فواد حسين به نقش واشنگتن در انتقال سفير ايران
فواد حسين، وزير خارجه عراق در پاسخ به سوالي درباره انتقال شهيد «حسن ايرلو» سفير ايران در يمن به ايران در اين نشست خبري گفت: درباره انتقال سفير ايران در يمن كه متاسفانه فوت كردند دولت عراق تلاش فراواني كرد و به شكل خاص آقاي نخست‌وزير الكاظمي سعي كرد كه با طرف سعودي براي انجام اين كار ارتباط بگيرد و از اينجا در تهران مي‌خواهم از عربستان سعودي به خاطر همكاري با عراق براي انتقال سفير ايران از يمن به ايران تشكر كنم. فواد حسين براي نخستين‌بار اعلام كرد كه ايالات متحده نيز در انتقال سفير ايران از يمن به تهران با عربستان سعودي و عراق همكاري كرده و از واشنگتن نيز قدرداني كرد. 

وقت گفت‌وگوي مستقيم بين ايران و امريكا فرارسيده است
وزير خارجه عراق در پاسخ به سوالي درباره نقش عراق براي برقراري ارتباط بين ايران و امريكا نيز گفت: روابط امريكا و ايران، براي عراق يك مساله خارجي محسوب نمي‌شود، بلكه يك موضوع داخلي است. تنش‌ها بين تهران و واشنگتن مستقيما بر وضعيت سياسي و امنيتي در عراق تاثير مي‌گذارد و اين دلايل مختلفي دارد. هر گشايشي در روابط ايران و امريكا، بر وضعيت داخل عراق چه از حيث سياسي و چه اقتصادي و امنيتي تاثير مثبت دارد. براساس منافع عراق، ما با برادران‌مان در تهران درباره روابط امريكا و ايران و براساس منافع عراق، با دوستان‌مان در واشنگتن درباره روابط امريكا و ايران صحبت مي‌كنيم. ما فقط پيام‌رسان نيستيم، بلكه ديدگاه‌ها را مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌دهيم. گاهي ديدگاه‌ها را با صراحت با برادران در ايران مورد بحث قرار مي‌دهيم و گاهي اوقات بعضي از سياست‌ها را نقد مي‌كنيم. همچنان كه با صراحت با دوستان‌مان در واشنگتن مسائل را مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌دهيم و برخي از سياست‌هاي امريكا درباره منطقه و ايران را مورد انتقاد قرار مي‌دهيم. منفعت و مصالح عراق نيازمند اين است كه اگر بتوانيم كمك كنيم دو طرف دور ميز گفت‌وگو بنشينند و ما از كساني هستيم كه خواستار مذاكرات مستقيم بين دو طرف هستيم. اين مساله را به امريكا گفتيم و امروز و پيش از اين هم، اين موضوع را با طرف ايراني در ميان گذاشتيم. در نيويورك به آقاي اميرعبداللهيان گفتم بهتر اين است كه گفت‌وگوي مستقيمي بين ايران و امريكا باشد. او با اشاره به مذاكرات در وين نيز ادامه داد: مشكل در سازوكار مذاكره است. مذاكرات ۱+۴ به خصوص مذاكرات با طرف امريكايي، غيرمستقيم و از طريق نماينده اروپا انجام مي‌شود. فكر مي‌كنم وقت آن رسيده كه گفت‌وگوهاي مستقيمي بين ايران و امريكا انجام شود تا به تفاهمات مشترك برسند، نه فقط درباره برنامه هسته‌اي، بلكه درباره تحريم‌هاي تحميل‌شده بر ايران. نيازمند ارتباط مستقيم بين دو طرف هستيم و تلاش مي‌كنيم اين اتفاق بيفتد. عراق ايفاگر نقشي اساسي در اين زمينه است، چرا كه ايراني‌ها به عراقي‌ها اعتماد دارند، همچنان كه امريكايي‌ها به عراقي‌ها اعتماد دارند؛ لذا اين اعتماد وجود دارد ولي آنچه نيست، سازوكار ارتباط بين تهران و واشنگتن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون