• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5109 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۶ دي

خبر

رهبر  مبارزات  ضدنژادپرستي  آفريقاي جنوبي  درگذشت

 برنده جايزه صلح نوبل كه در پايان دادن به آپارتايد در آفريقاي جنوبي نقش مهمي داشت، در ۹۰ سالگي درگذشت. به گزارش ايلنا و به نقل از يورونيوز، اسقف اعظم «دزموند توتو»، برنده جايزه صلح نوبل كه در پايان دادن به آپارتايد در آفريقاي جنوبي نقش مهمي داشت، در ۹۰ سالگي درگذشت. سيريل رامافوسا، رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي گفت كه مرگ اين چهره تاثيرگذار «فصلي ديگر از سوگواري در وداع ملت با نسلي برجسته در آفريقاي جنوبي است.» رامافوسا گفت كه اسقف اعظم توتو در به جا گذاشتن «آفريقاي جنوبي آزاد» كمك كرده است. وي افزود: «توتو خود را به عنوان يك قهرمان غيرفرقه‌اي و فراگير براي حقوق بشر جهاني مي‌دانست.» دزموند توتو يكي از شناخته‌شده‌ترين چهره‌ها در داخل و خارج آفريقاي جنوبي بود.


بدون اجماع امكان برگزاري انتخابات ليبي وجود ندارد

رييس شوراي عالي ليبي اعلام كرد كه دليل شكست برگزاري انتخابات نبود يك قانون و قاعده توافقي است. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، خالد المشري، رييس شوراي عالي ليبي اعلام كرد: دليل شكست انتخابات نبود يك قاعده و قانون توافقي است. كميسيون عالي انتخابات ليبي بيهوده تاريخ جديدي را براي برگزاري انتخابات مشخص كرد. 
وي به پارلمان درباره اتخاذ هرگونه اقدامي بدون مشورت با شوراي عالي هشدار داد و از آن خواست مسائل موجود در توافق سياسي را ناديده نگيرد. المشري گفت: هرگونه اقدامي كه پارلمان به صورت يك‌جانبه و بدون توافق با شوراي عالي درباره نقشه راه يا تصويب قوانين يا هرگونه تلاش براي تغيير قوه مجريه اتخاذ كند، سرنوشت آن شكست خواهد بود. دست ما براي توافق دراز است. امكانات توافق نيز موجود است. تماس‌هاي مستقيم و غيرمستقيمي وجود دارد كه تاكنون به رويكرد واضح و دقيقي منجر نشده است. ما با رهبران پارلمان در تماس هستيم تا در جلسه دوشنبه توافقي حاصل شود و اقدام يك‌جانبه‌اي صورت نگيرد تا به همان نتيجه قبلي درباره انتخابات نرسيم. از سوي ديگر كميته امور خارجه پارلمان ليبي در بيانيه‌اي تاكيد كرد كه اين شورا مايل است انتخابات رياست‌جمهوري و پارلماني را در سريع‌ترين زمان ممكن برگزار كند. در اين بيانيه از تمام گروه‌هاي سياسي خواسته شده شرايط مناسبي را براي انتخابات فراهم كرده و از ايجاد اختلافات و فتنه دوري كنند. در اين بيانيه تاكيد شده است: اين شورا براي دستيابي به ميزان بيشتري از توافق محلي و بين‌المللي درباره انتخابات تلاش مي‌كند. اين شورا بيانيه سفارت انگليس در ليبي درباره حمايت از دولت كنوني را محكوم كرد و آن را مداخله در امور داخلي ليبي دانست. در اين بيانيه آمده است: انتخاب دولت جديد يا دولت كنوني گزينه پارلمان است و همگان بايد به قواعد حكومت دموكراتيك احترام بگذارند. انتخابات ليبي قرار بود ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شود؛ اما كميسيون انتخابات ليبي آن را به تاخير انداخته است.


افزايش  قابل توجه صادرات تسليحات آلماني  با آخرين مصوبه  دولت  مركل
 صادرات تسليحاتي آلمان در سال جاري پس از تصويب دقيقه آخري قراردادهايي به ارزش ميلياردها يورو از سوي دولت آنگلا مركل صدراعظم سابق اين كشور، به رقم بي‌سابقه‌اي رسيد. به گزارش ايرنا و به نقل از خبرگزاري دپ‌آ، دولت قبلي آلمان در روزهاي آخر زمامداري، قراردادهايي به ارزش تقريبي ۵ ميليارد يورو (۵.۶ ميليارد دلار) منعقد كرد. براساس اعلام وزارت اقتصاد آلمان، اين رقم مجموع صادرات تسليحاتي اين كشور را به ۹.۰۴ ميليارد يورو براي سال جاري رساند. مصر اصلي‌ترين دريافت‌كننده تسليحات آلماني است و اين در حالي است كه انتقادهايي در مورد نقض حقوق بشر در مصر و مداخلاتش در درگيري‌هاي يمن و ليبي مطرح است. مصر مقصد صادرات سه كشتي جنگي و ۱۶ سامانه پدافند هوايي آلماني است. جزييات قراردادهاي آلمان تنها يك روز قبل از انتخاب اولاف شولتس به عنوان صدراعظم جديد آلمان اعلام شد، اگرچه ارزش اين صادرات در آن زمان مشخص نبود. اكنون واضح است كه صادرات تسليحات به مصر به رقم ۴.۳۴ ميليارد يورو مي‌رسد. اين توافق‌هاي فروش در دوره زمامداري آنگلا مركل به همراه شولتس كه آن زمان معاون صدراعظم بود به نتيجه رسيده است. مساله حايز اهميت اين است كه شولتس در زمان تصويب اين معامله، معاون صدراعظم آلمان و وزير دارايي اين كشور بود و امروز صدراعظم جديد است.


مقام عراقي: اجازه استفاده از خاك عراق  براي حمله به كشور ديگري را نمي‌دهيم
 قاسم الاعرجي، مشاور امنيت ملي عراق بعدازظهر روز يكشنبه ميزبان «مايكل انكر» فرمانده هيات ناتو در اين كشور بود. به گزارش فارس، شبكه خبري السومريه گزارش داد كه در اين ديدار، راه‌هاي تقويت همكاري و ثبات در منطقه و همچنين حمايت هيات ناتو در زمينه مستشاري و آموزشي به عراق بررسي شد. الاعرجي گفت كه «وظيفه ما، حمايت از عراق و دور كردن آن از هر گونه جنگ منطقه‌اي است. لذا نمي‌پذيريم كه از اراضي، هوا و آب‌هاي عراق، به عنوان نقطه‌اي براي حمله به هر كشوري استفاده شود.» اين در حالي است كه الاعرجي و آنكر دهم آذر ماه گذشته با هم ديدار و دو طرف، درباره راه‌هاي تقويت همكاري‌ و شراكت راهبردي ميان عراق و هيات اعزامي ناتو به منظور توانمندسازي نيروهاي عراقي بحث و تبادل نظر كرده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون