• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5109 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۶ دي

وعده تازه رييس كل بانك مركزي به بازار ارز

ارزآوري سال آتي بهتر و بيشتر مي‌شود

گروه اقتصادي| رييس كل بانك مركزي در نشست با فعالان اقتصادي اتاق بازرگاني كه روز گذشته برگزار شد، نويد روزهاي بهتري در سال آينده را داد و گفت: «سال آينده را بهتر از امسال مي‌بينم و ارزآوري و تامين ارزي كشور در سال آينده بيشتر از امسال خواهد بود. اين در حالي است كه ارزآوري 9 ماهه امسال بيشتر از ارزآوري كل سال گذشته در كشور بوده است.» او در اين خصوص ادامه داد: «در ۹ ماه مسال ۴۰ ميليارد دلار تامين ارز به روش‌هاي مختلف انجام شد در حالي كه در ۱۲ ماه پارسال ۳۶.۴ ميليارد دلار تامين ارز داشتيم.»
علي صالح‌آبادي كه با فعالان بخش خصوصي جلسه داشت بر اين نكته تاكيد داشت كه بانك مركزي و بخش خصوصي، جزيره‌هاي جدا از هم نيستند بلكه بايد در كنار هم مسائل كشور را پيش ببرند، بعضا شايد نظرات متفاوتي وجود داشته باشد اما بايد نگاه‌ها به هم نزديك باشد. بر اساس گفته‌هاي او «قرار است كميته مشترك بين بانك مركزي و اتاق بازرگاني براي حل موانع و مشكلات تشكيل شود. از اين رو در روزهاي آتي بخشنامه‌اي صادر مي‌شود. چرا كه بايد نظرات بخش خصوصي را بشنويم اين مساله مي‌تواند كمك بزرگي به حل مشكلات از طريق بخشنامه‌ها كند.»
او در خلال صحبت‌هاي خود به مشكلاتي كه تحريم‌ها براي كشور ايجاد كرده نيز اشاره كرد و ادامه داد: «تحريم‌هاي خارجي را مي‌توان پشت سر گذاشت اما مشكلات داخلي جزو موضوعات كليدي است كه جز با تعامل حل نمي‌شود. لذا خوشبين هستيم كه با همكاري شما به وضعيت مناسبي برسيم. سال آينده بهتر از امسال خواهد شد اگرچه امسال از پارسال در حوزه ارزي وضعيت بهتري داريم.»
ميزان ارز تامين شده تا پايان آذر نيز يكي از مواردي بود كه او در اين جلسه به آن اشاره كرد؛ بر اساس گفته‌هاي رييس كل بانك مركزي «طي ۹ ماهه سال جاري ۳۹ ميليارد و ۸۹۵ ميليون دلار تأمين ارز به روش‌هاي مختلف (ارز نيما، ارز ترجيحي و ارز اشخاص) انجام شده در حالي كه در ۱۲ ماه سال گذشته تنها ۳۶ ميليارد و ۴۸۲ ميليون دلار تأمين ارز به روش‌هاي مختلف داشته‌ايم.» به باور او بخشي از اين موضوع به بهبود بازگشت ارز صادراتي و عرضه مناسب ارز در سامانه نيما بازمي‌گردد؛ صالح‌آبادي ادامه داد كه «خوشبختانه پتروشيمي‌ها عدد خوبي به سامانه نيما واريز كرده‌اند كه نشان مي‌دهد وضعيت صادرات‌شان بهبود يافته است. بازگشت ارز حاصل از صادرات چه ارز نفتي، چه فرآورده‌هاي نفتي و چه ارز غير نفتي جزو اولويت‌هاي كشور بوده كه حتي در صورت لغو تحريم‌ها همچنان داراي اهميت خواهد بود اما نرخ ارز حاصل از صادرات بايد به گونه‌اي باشد كه صادركننده متضرر نشود.»

نرخ ارز نيمايي دستوري نمي‌شود
احتمال دستوري شدن نرخ ارز نيمايي نيز از ديگر مواردي بود كه او در اين جلسه به آن اشاره كرد و گفت: «در سامانه نيما نرخ ارز به صورت دستوري تعيين نمي‌شود و مبني بر عرضه و تقاضاست لذا پيش‌بيني‌پذير كردن بازار جزو موارد مهمي است كه تمام تلاش ما بر اين خواهد بود تا فعالان اقتصادي در فضاي آرامش كار كنند.» او با اشاره به ثبات اقتصادي و بازار ارز افزود: «در سامانه نيما ثبات خوبي داشتيم و نرخ ارز نوسانات زيادي نداشته است. وضعيت در بازار متشكل ارزي نيز به همين صورت بوده است. البته بايد توجه داشت كه تفاوت نرخ بازار متشكل با سامانه نيما طبيعي است. شما حتي اگر سيب‌زميني را به صورت كيلويي يا تني بخريد نرخ‌هايش با هم متفاوت خواهد بود.»
توجه به حوزه دانش‌بنيان نيز يكي ديگر از مواردي بود كه صالح‌آبادي در آن جلسه به آن پرداخت و گفت: «جزو اولويت‌هاي ما بوده و بايد نگاه ويژه‌اي به آن داشته باشيم. وضعيت صادرات، بازگشت ارز صادراتي، ارز ترجيحي و عرضه ارز در سامانه نيما وضعيت خوبي نسبت به پارسال داشته و پيش‌بيني مي‌شود سال بعد بهتر از سال جاري باشد. در بودجه سال آينده موارد خوبي از جمله كاهش تسهيلات تكليفي نظام بانكي، تعبيه بدهي دولت به بانك‌ها و تقويت سرمايه بانك‌ها ديده شده است.»
انتشار منظم داده‌ها نيز از ديگر موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه آمارهاي اقتصادي را زمان‌هاي منظمي منتشر خواهيم كرد، گفت: «يكي از ريشه‌هاي تورم سلطه سياست‌هاي مالي بر پولي است. در طول ساليان متمادي اقتصادمان نفتي بوده و سياست مالي بر پولي غلبه داشته است كه يكي از مشكلات اقتصاد ايران همين موضوع است. بودجه دولت‌ها همواره از محل نفت تأمين شده در حالي كه در دنيا سياست‌هاي مالي مستقل از پولي است و ناظر پولي به فكر آرامش اقتصاد كلان و پيش‌بيني‌پذير كردن آن است و دولت از محل‌هاي ديگري بودجه خود را تأمين مي‌كند.»

مي‌خواهيم تورم را كاهش دهيم
تورم و چاپ پول همواره مهم‌ترين محورهاي انتقاد كارشناسان از عملكرد بانك مركزي است. چرا كه بانك مركزي به صورت مستقل عمل نكرده و باعث مي‌شود كه به درخواست دولت‌ها مبني بر چاپ پول پاسخ دهد. او در اين رابطه گفت: «وقتي درآمدها نفتي باشد و بانك مركزي ارز نفتي بخرد موجب افزايش پايه پولي و در نهايت تورم مي‌شود بنابراين سعي مي‌كنيم اتكا به درآمدهاي نفتي را كم كنيم و بانك مركزي را به سمت استقلال بيشتر هدايت كنيم.همچنين حل مشكل ناترازي بانك‌ها در دستور كار است كه البته همكاري بانك‌ها را مي‌طلبد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون