• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5111 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۸ دي

خبر

كرملين:
روسيه و ايران براي تماس در عالي‌ترين سطح آماده می‌شوند

«ديميتري پسكوف» سخنگوي كاخ كرملين روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاكيد كرد كه مسكو و تهران در حال آماده شدن براي ارتباط در عالي‌ترين سطح هستند. وي تاكيد كرد كه تماس‌ها ميان ايراني‌ها و روسي‌ها در بالاترين سطح در حال آماده‌سازي است.  به گزارش خبرگزاري فارس، پسكوف به جزييات بيشتر اشاره نكرده اما منظور وي احتمالا ديدار آتي ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه با آيت‌الله رييسي رييس‌جمهور ايران است كه قرار است اوايل سال 2022 ميلادي انجام شود.  «علي بهادري» جهرمي سخنگوي دولت صبح روز سه‌شنبه در دومين نشست خبري خود گفت: در پي استمرار تعاملات راهبردي ايران و روسيه آقاي پوتين از رييس‌جمهور كشورمان براي سفر به روسيه دعوت كرده و آيت‌الله رييسي احتمالا در اوايل سال جديد ميلادي سفري به مسكو خواهد داشت كه اين سفر در چارچوب تقويت تعاملات بين‌المللي با كشورهاي جهان و به ويژه كشورهاي منطقه انجام مي‌شود. پيش از اين منابع خبري از دعوت پوتين از آيت‌الله رييسي براي سفر به مسكو خبر داده بودند.


محسن بهاروند:
احترام و منافع متقابل از اصول سياست خارجي ايران است

محسن بهاروند، سفير ايران در لندن در واكنش به سخنان معاون وزير كشور انگليس در صفحه اينستاگرام خود نوشت: ما از خصومت با هيچ كشوري كه با آن رابطه ديپلماتيك داريم استقبال نمي‌كنيم. احترام متقابل و منافع متقابل از اصول سياست خارجي ايران است. در عين حال از خصومت‌ورزي هيچ كشوري هم هراسان نخواهيم شد و بر تامين امنيت و حفظ منافع ملي كشورمان اصرار كرده و بر اصول خود پايمردي و ايستادگي خواهيم كرد. به گزارش ايلنا به نقل از ريپابليك ورلد، داميان هيندز در اظهاراتي خصمانه ايران، روسيه، چين و كره‌شمالي را به راه‌اندازي كمپين‌هاي اطلاعات نادرست متهم كرده است. او مدعي شد كه چين، روسيه و ايران از جمله «كشورهاي متخاصم» هستند و به نگراني‌هاي امنيتي سايبري آنها براي بريتانيا اشاره كرد. به گفته داميان هيندز، چهارمين كشور متخاصم كره‌شمالي است.

 

نوام چامسكي:
اروپايي‌ها حاضر نيستند به خاطر برجام خشم امريكا را تحمل كنند

«نوام چامسكي» نظريه‌پرداز و زبانشناس برجسته امريكايي در مصاحبه‌ با وبگاه امريكايي «تروث اوت» گفت، چين، همانند اروپا نيست. كشورهاي اروپايي ممكن است زماني كه ايالات متحده تصميم مي‌گيرد توافق مشترك با ايران (برجام) را از بين ببرد و تحريم‌هاي شديدي را براي مجازات ايران به دليل لغو توافق اعمال كند، عصباني شوند. آنها حتي ممكن است اعلام كنند كه راه‌هايي را براي اجتناب از تحريم‌هاي مرگبار ايالات متحده ايجاد خواهند كرد. اما درنهايت، آنها بدون هيچ برنامه‌اي مسير خود را مي‌روند و حاضر نيستند خشم پدرخوانده يا اقدامات تنبيهي او مانند اخراج از نظام مالي بين‌المللي كه توسط واشنگتن كنترل مي‌شود را متحمل شوند. چين در بسياري موارد ديگر نيز همين‌طور است. چامسكي در زمينه تحولات جاري افغانستان و نقش چين در اين كشور گفت، اگر افغانستان بتواند از تحريم‌هاي ايالات متحده جان سالم به در ببرد، احتمالا در مسير سازمان همكاري شانگهاي مستقر در چين قرار مي‌گيرد و به روسيه، هند، پاكستان، ايران و كشورهاي آسياي ميانه مي‌پيوندد. چين ممكن است بتواند اقتصاد افغانستان را از صادرات موادمخدر، در زمان تحت كنترل ايالات متحده، به سمت بهره‌برداري از منابع معدني قابل توجه خود، به نفع چين تغيير دهد. به‌رغم تلاش‌هاي شديد ايالات متحده براي جلوگيري از چنين نفوذ اقتصادي اين كشور به آسياي جنوب شرقي، آفريقا، خاورميانه و حتي به حياط خلوت واشنگتن در امريكاي لاتين گسترش مي‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون