• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5111 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۸ دي

خبرخوان

ركوردزني گراني شكر  در آبان‌ماه امسال

براساس جديدترين آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغييرات قيمتي كالاهاي اساسي در آبان‌ماه سال جاري قيمت شكر در اين ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 76.1 درصدي را داشته است. مطابق آمار در آبان‌ماه امسال قيمت برنج 56.7درصد، گوشت مرغ 27.1 درصد و گوشت گوساله 41.6 درصد  افزايش داشته است.


تشكيل كارگروه سم و كود  براي حفظ سلامت

مهدي حسيني، رييس انجمن واردكنندگان سم و كود خاطرنشان كرد: 2 كارگروه سم و كود در انجمن تشكيل شد تا از توان بخش خصوصي براي رصد و پايش سموم مورد استفاده در بخش كشاورزي استفاده شود. وي در پاسخ به اين پرسش كه برخي فعالان اقتصادي بر اين باورند كه سموم وارداتي از چين كيفيت لازم را ندارند و همين مساله باعث مرجوع شدن محصولات كشاورزي شده است آيا اين موضوع را تاييد مي‌كنيد، گفت: سم و آفت‌كش‌ها به 2 شيوه وارد كشور مي‌شود در شيوه نخست، مواد اوليه سموم وارد و در كشور فرموله مي‌شود اين سموم به سموم تكنيكال شهرت دارند. در شيوه دوم سموم آماده وارد مي‌شود 25 درصد از سموم وارداتي آماده مصرف هستند. پس حدود 97 درصد سموم مورد استفاده در كشور وارداتي هستند.


مخالفت وزارت اقتصاد  با اينماد اجباري 

نماينده وزارت اقتصاد در نشست هم‌انديشي كسب‌و‌كارهاي اينترنتي خصوصي و دولت درباره اجبار نماد اعتماد الكترونيك، از مخالفت اين وزارتخانه با اينماد به عنوان مجوز كسب‌وكار خبر داد و گفت: به راهكاري مشترك با وزارت صمت در اين رابطه رسيده‌ايم.  در اين نشست كه در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، پس از طرح مشكلات اينماد اجباري ازسوي نمايندگان و مديران كسب‌و‌كارها، انجمن فين‌تك ايران راهكارهاي بخش خصوصي براي عبور از بحران فعلي را ارايه داد.  در ابتداي اين نشست نقي ‌پورفر، دبير انجمن فين‌تك ايران با اشاره به اينكه با اينماد اجباري، ترمز اقتصاد ديجيتال كه در سال‌هاي گذشته با وجود مشكلات اقتصادي، رشد 4 تا 6 درصدي داشته كشيده خواهد شد، گفت: اخطار داديم و مديرعامل شاپرك هم آمار تكان‌دهنده‌اي دادند كه از زمان اجباري شدن اينماد، تعداد پذيرنده‌هاي روزانه پرداختيارها از 800 پذيرنده به دويست پذيرنده كاهش پيدا كرده يعني 75 درصد كاهش. معني اين حرف اين است كه روزانه 600 كسب‌وكار نمي‌توانند درگاه پرداخت بگيرند به واسطه اينماد اجباري. يعني سالي 150 هزار كسب‌وكار شكل نمي‌گيرد. اين يك فاجعه است.


تزريق ۹ ميليارد دلار ارز صادراتي پتروشيمي‌ها به سامانه نيما

جواد اوجي، وزير نفت با اشاره به تزريق ۹ ميليارد دلار ارز صادراتي توسط پتروشيمي‌ها به سامانه نيما از ابتداي امسال تا پايان آذرماه گفت: اين رقم تا پايان سال به ۱۲ ميليارد دلار مي رسد.  وزير نفت اظهار داشت: اين رقم به معناي تزريق ماهانه يك ميليارد دلار و هفته‌اي ۲۵۰ ميليون دلا ر در سامانه نيماست كه در اين شرايط كمك‌كننده بوده است. به گفته وزير نفت، تا پايان سال تزريق ارز پتروشيمي‌ها به سامانه نيما به ۱۲ ميليارد دلار مي‌‌رسد كه به درآمدهاي صادراتي نفت خام و ميعانات گازي تنه مي‌زند. وي در ادامه با تاكيد بر اينكه هيچ جايي بهتر از صنعت پتروشيمي براي سرمايه‌گذاري مناسب نيست، افزود: جلوگيري از خام‌فروشي راهي جز توسعه صنعت پتروشيمي ندارد.


سهام استقلال و پرسپوليس  به زودي عرضه مي‌شود

حسين قربان‌زاده، رييس كل سازمان خصوصي‌سازي درباره واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس اظهار داشت: از ماه آينده فرآيند عرضه ۱۰ تا ۲۰ درصدي سهام دو باشگاه استقلال و پرسپوليس انجام مي‌شود. رييس كل سازمان خصوصي‌سازي از عرضه اوليه سهام استقلال و پرسپوليس در بورس از بهمن‌ماه خبر داد و اعلام‌ كرد: عرضه اوليه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپوليس در صورت ارايه صوررت‌هاي مالي حسابرسي‌شده به سازمان بورس و تاييد آنها، در بهمن ماه انجام مي‌شود. همچنين «جعفر زرنگار»، سرپرست معاونت برنامه‌ريزي و نظارت ورزش قهرماني نيز با اشاره به پايان مهلت كنفدراسيون فوتبال آسيا گفت: وزارت ورزش در نامه‌اي به كنفدراسيون فوتبال آسيا، ضمن اعلام اين تصميم از آغاز روند خصوصي‌سازي دو باشگاه خبر داد.


هواپيماي «فلايت‌چك» جديد به زودي وارد مي‌شود
سياوش اميرمكري، مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينكه فلايت‌چك دوم هم خريداري شده است، گفت: هواپيماي فلايت‌چك به زودي وارد كشور و به محض ورود تجهيزات FIS روي آن نصب مي‌شود.  وي درباره نوسازي تجهيزات ناوبري و سامانه‌هاي هوانوردي اظهار داشت: سامانه‌هاي حوزه عمليات هوانوردي به سه بخش سامانه‌هاي كمك ناوبري، سامانه ارتباطي و سامانه‌هاي نظارتي (سامانه‌هاي راداري) تقسيم مي‌شوند كه در بخش سامانه‌هاي ارتباطي 90 درصد از نيازهاي موجود را از طريق توليد داخل تامين مي‌كنيم و با توجه به توانايي‌هاي داخل در اين حوزه براي تامين سامانه‌هاي ارتباطي نگراني نداريم. وي ادامه داد: در حوزه سامانه‌هاي كمك ناوبري در 4 سال گذشته و در فرصت برجام توانستيم بخش قابل توجهي تجهيزات مورد نياز را از خارج خريداري كنيم و برخي از اين سامانه‌ها افتتاح و بهره‌برداري شده‌اند و در حال استفاده از اين سامانه‌ها هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون