• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5116 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۴ دي

خبر

نامه ايران به رييس دوره‌اي شوراي امنيت:
امريكا و اسراييل را مسوول ترور سردار سليماني معرفي كنيد

«مجيد تخت‌روانچي» سفير و‌ نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل همزمان با دومين سالگرد ترور سردار شهيد قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه نامه‌اي به رييس دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل متحد نوشت. روانچي در اين باره نوشت: «اين نامه را همزمان با دومين سالگرد ترور هولناك سردار شهيد سپهبد قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بخش رسمي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و همراهانش كه در تاريخ ۱۳ دي ۱۳۹۸ در فرودگاه بين‌المللي بغداد، به دستور مستقيم رييس‌جمهور وقت امريكا انجام شد، مي‌نويسم تا شما را در جريان اطلاعات اخير در مورد دخالت رژيم اسراييل در اين اقدام تروريستي شوم قرار دهم. رييس سابق اطلاعات نظامي رژيم اسراييل در مصاحبه اخير خود به دخالت اين رژيم در ترور  از پيش طراحي شده شهيد سليماني اعتراف كرده و گفته كه اطلاعات اسراييل در اين ترور نقش داشته و اين يكي از دو ترور قابل توجه و مهم در دوره رياست وي بوده است. همان‌طور كه من مكررا، از جمله در نامه‌هاي مورخ سوم، هفتم و ۲۹ ژانويه ۲۰۲۰ خود به دبيركل سازمان ملل و رييس شوراي امنيت، تاكيد كرده‌ام، اين عمل جنايتكارانه بين‌المللي نقض شديد تعهدات امريكا تحت حقوق بين‌الملل بود و بنابراين موجب مسووليت بين‌المللي آن است. اين اقدام جنايتكارانه همچنين موجب مسووليت كيفري همه كساني است كه به هر وسيله‌اي، به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم، به برنامه‌ريزي يا انجام اين عمل تروريستي كمك يا از آن حمايت كرده‌اند كه نمونه روشن آن نقش حمايتي و دخالت رژيم اسراييل در اين ترور است. شهيد سردار سليماني در مبارزه با تروريسم بين‌المللي نقش مهمي داشت و به همين دليل، به حق عنوان قهرمان مبارزه با تروريسم و سردار صلح به او داده شد. از اين رو، ترور بزدلانه او هديه و خدمت بزرگي به داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در منطقه بود و آنها نيز از اين ترور استقبال و از آن به عنوان دخالت الهي به نفع خود، ياد كردند. با توجه به پيامدهاي وخيم اين اقدام تروريستي بر صلح و امنيت بين‌المللي، شوراي امنيت بايد به مسووليت خود عمل كند و امريكا و رژيم اسراييل را به خاطر برنامه‌ريزي، حمايت و ارتكاب آن عمل تروريستي مسوول بشناسد. در راستاي حقوق و تعهدات ما براساس حقوق بين‌الملل، نيروهاي مسلح ايران مصمم هستند با قوت به راه شهيد سليماني در كمك فعالانه به ملت‌ها و دولت‌هاي منطقه، طبق درخواست آنها، براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي مورد حمايت خارجي تا ريشه‌كني كامل آنها، ادامه دهند.» روانچي همچنين از رييس شوراي امنيت خواست كه دستور دهد اين نامه به عنوان سند شوراي امنيت منتشر شود.


وزير خارجه عربستان:
دست‌مان به سوي ايران دراز است

فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان در يك نشست خبري با ايمن اصفدي، همتاي اردني خود گفت: اگر ايران به نگراني‌هاي ما درخصوص امنيت و ثبات منطقه اهميت مي‌دهد، ما به عنوان كشورهاي عربي دست‌مان به سوي برادران‌مان در ايران دراز است. به گزارش ايسنا، وزير خارجه عربستان ادعا كرده كه با همتاي اردني درخصوص آنچه كه او فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه خوانده، رايزني كرده است.


وزير خارجه رژيم اسراييل:
 اگر توافق با ايران خوب باشد مخالفت  نمي‌كنيم

در ادامه لفاظي‌ها و دخالت‌هاي مقامات رژيم صهيونيستي در مذاكرات هسته‌اي گروه 1+4 با ايران، «يايير لاپيد» وزير خارجه اين رژيم روز دوشنبه از تلاش براي تاثير بر متن توافق احتمالي خبر داد. لاپيد طي نشست خبري در پاسخ به سوالي در اين باره گفت: «امروز مذاكرات هسته‌اي در وين ازسر گرفته مي‌شود و ما مخالف هيچ توافقي نيستيم، اما بايد مطمئن شويم كه توافق خوبي است.» به نوشته وبگاه نشريه عبري‌زبان «واللا نيوز» وي اظهار داشت: «اسراييل در حال مذاكره با امريكا و ديگر قدرت‌ها است تا بر متن توافق نوظهور [احتمالي] تاثير بگذارد و اطمينان حاصل كند كه اين توافق تا حد امكان خوب است.» وزير خارجه رژيم جنايتكار اسراييل بار ديگر تاكيد كرد: «ما مخالف هيچ توافقي نيستيم. ما بر سر ميز مذاكره با ابرقدرت‌ها هستيم و درباره اينكه توافق خوب چيست، گفت‌وگو مي‌كنيم.» شامگاه يكشنبه «راب مالي» نماينده ويژه امريكا در امور ايران با «يوش زاركا» رييس اداره راهبردي وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي براي هماهنگي مواضع در دور جديد مذاكرات وين به صورت تلفني گفت‌وگو كرد. واللانيوز در ادامه گزارش نوشت: «ارزيابي در اسراييل اين است كه هم ايران و هم ابرقدرت‌ها علاقه‌مند به بازگشت به توافق هسته‌اي از سال ۲۰۱۵ هستند و به احتمال زياد اين اتفاق خواهد افتاد.» لاپيد با ادعاي اينكه در پي فشارهاي تل‌آويو است كه جهان مساله ايران را جدي‌تر پيگيري مي‌كند، افزود: «ما اكنون در تلاش براي دستيابي به دستاوردهاي كوچك براي بهبود توافق هستيم.» وي پيش از اين نيز با تكرار عجز و لابه‌هاي اين رژيم، ايران را نه فقط مشكل اين رژيم بلكه تمام جهان خوانده و بار ديگر خواستار توقف كل ساختار برنامه هسته‌اي ايران شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون