• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5116 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۴ دي

سامانه بليت‌فروشي براي زنان راه‌اندازي مي‌شود

جشن صعود با حضور زنان و مردان

روز گذشته حميد سجادي وزير ورزش و جوانان در حاشيه همايش پياده‌روي گفت: «دعا مي‌كنيم شاهد يكي از سريع‌ترين صعودهاي تيم ملي فوتبال به جام جهاني باشيم.» وي افزود: «در نخستين بازي ميزبان هستيم و اميدوارم شرايطي فراهم شود تا همه بتوانيم به ورزشگاه برويم و در آزادي جشن صعود بگيريم. با اولين برد به جام جهاني صعود مي‌كنيم. معاون فرهنگي شرايطي را برنامه‌ريزي كرده تا ميزبان يك جشن ملي باشيم و در سراسر كشور اين جشن را بگيريم.»
ابراز اميدواري وزير ورزش براي برگزاري جشن صعود در حضور تماشاچيان در شرايطي مطرح شده كه فيفا مصرانه بر مساله ورود غيرگزينشي زنان به استاديوم‌هاي ايران پافشاري مي‌كند. مقامات وزارت ورزش در بازي قبلي تيم ملي در انتخابي جام جهاني كه مقابل كره‌جنوبي برگزار شد به همين دليل قيد حضور تماشاگران را زدند و بازي بدون حضور هواداران تيم ملي به انجام رسيد. اين يعني وزير ورزش حتما بحث ورود زنان به استاديوم را درنظر گرفته است. 
در روزهاي گذشته برخي مسوولان در حوزه‌هاي مختلف از انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري تا خود حميد سجادي از بررسي شرايط براي حضور زنان در استاديوم خبر دادند. همچنين در بازي تيم‌هاي استقلال و فولاد از مسابقات ليگ برتر براي نخستين‌بار اجازه حضور خبرنگاران زن در داخل استاديوم آزادي داده شد. برخي اين مجوز را در راستاي تامين نظر مقامات فيفا و مرحله اول حضور غيرگزينشي زنان در استاديوم عنوان كردند. 
بعد از اظهارنظر حميد سجادي مبني بر آمادگي ايران براي برپايي جشن صعود در حضور تماشاگران، برخي رسانه‌ها از راه‌اندازي سامانه بليت‌فروشي مخصوص زنان براي تماشاي بازي‌هاي تيم ملي ايران خبر دادند. گويا اين سامانه توسط فدراسيون فوتبال راه‌اندازي شده و قرار است همه علاقه‌مندان به تماشاي بازي‌هاي تيم ملي در هر جاي كشور بتوانند به آن مراجعه و بليت تهيه كنند. 
همچنين شوراي تامين هم اعلام كرد از اين پس استاديوم‌ها مي‌توانند با ظرفيت ۳۰درصد پذيراي تماشاچيان باشند. در ماه‌هاي گذشته برخي منابع خبري دليل اصلي بدون تماشاگر برگزار شدن مسابقات ليگ برتر را مساله ورود زنان به استاديوم عنوان مي‌كردند و حال كه شوراي تامين از بازگشايي در استاديوم‌ها خبر داده به نظر مي‌رسد آن مشكل هم برطرف شده است. 
بازي بعدي تيم ملي فوتبال ايران در انتخابي جام جهاني پنجشنبه ۷ بهمن در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود. در اين بازي جاني اينفانتينو رييس فيفا به عنوان مهمان افتخاري حضور دارد. احتمالا مقامات وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال مي‌خواهند از اين فرصت نهايت استفاده را ببرند و ثابت كنند در ايران مشكلي براي حضور زنان در استاديوم وجود ندارد. 
تنها مساله‌اي كه باقي مي‌ماند متقاعد كردن مقامات بالادستي است. همين اواخر حسين جلالي «عضو كميسيون فرهنگي مجلس» گفت: «شرع و شريعت با ورود زنان به استاديوم مخالفت كرده است.» او درباره اينكه كدام نهاد مسوول اعلام نظر شرع و شريعت است، بيان كرد: «شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مسوول هستند. بالاتر از همه فتواي رهبري را داريم. فتواي رهبري است كه رويت مستقيم بدن مردان توسط زنان حرام است. اين فتوا تكليف حضور زنان در استاديوم‌ها را روشن و آن را منع كرده است.»
استنباط‌هاي شخصي برخي نمايندگان نظير حسين جلالي از فتواي رهبري و همچنين اظهارنظرهاي برخي ائمه جمعه در مورد ورود زنان به استاديوم همچنان سدي براي حل شدن اين مشكل به حساب مي‌آيد. با اين حال برخي افراد خبر دادند وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال توانسته‌اند نظر مثبت افراد تاثيرگذار در تصميم‌گيري مربوط به اين حوزه را جلب كنند و به همين دليل هم اقدام به راه‌اندازي سايت بليت‌فروشي كرده‌اند. آن‌طور كه شنيده شده وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال قول داده‌اند محل مشخصي در استاديوم به زنان اختصاص داده شود. محلي كه مسير رفت و آمدش با تماشاگران مرد يكي نيست. گويا فيفا هم با مجزا بودن محل نشستن تماشاگران زن و جدا بودن مسير رفت‌وآمد زنان با مردان مشكلي ندارد و اين مساله را در راستاي احترام به قوانين داخلي درنظر مي‌گيرد. 
سه هفته تا بازي ايران و عراق در انتخابي جام جهاني باقي مانده و بايد ديد آيا بالاخره زنان مي‌توانند غيرگزينشي و آزادانه براي تشويق تيم ملي كشورشان به استاديوم بروند يا شرايط به نحو ديگري رقم خواهد خورد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون