• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5117 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي

سخنگوي قوه قضاييه از آخرين وضعيت پرونده جمعيت امام علي و شكايت طلاب از بازيگران زن خبر داد

عادل كيانپور زنداني سياسي نبود!

48 ساعت پس از انتشار خبر درگذشت يك زنداني سياسي در زندان اهواز كه پيش‌تر عنوان شده بود پس از حدود يك هفته اعتصاب غذا در اعتراض به وضعيت خود در زندان، جان باخته است، سخنگوي قوه قضاييه نه‌تنها علت مرگ اين زنداني به ‌دليل اعتصاب غذا را رد كرد و گفت دليل مرگ هنوز مشخص نشده، بلكه در عين حال تاكيد كرد كه كيانپور اساسا زنداني سياسي نبوده و به ‌دليل مسائل مالي دوران حبس خود را سپري مي‌كرده است. ذبيح‌الله خداييان كه روز گذشته در يك نشست خبري به سوالاتي در خصوص مسائل مختلف از پرونده افشاي فايل صوتي ظريف تا پرونده ترور شهيد سليماني پاسخ گفت، همچنين در واكنش به سوالي در ارتباط با درگذشت عادل كيانپور و اينكه آيا مرگ اين زنداني سياسي به اعتصاب غذا و عدم رسيدگي پزشكي ارتباط دارد، گفت: «اين شخص محكوم به حبس شد و در تحمل مجازات بود. در برخي رسانه‌ها ديدم كه اعلام كرده بودند اين فرد اتهام سياسي دارد اما جرمي كه اين فرد مرتكب شده بود به هيچ‌وجه سياسي نبود. اين فرد محكوميت مالي داشت و حسب اطلاع از دادگستري اهواز، اين شخص در حال اعتصاب غذا نبود و بدون اينكه مشكلي داشته باشد اعلام نارضايتي مي‌كند و به بيمارستان اعزام و در نهايت فوت مي‌كند. حسب گزارش‌ها اعتصاب غذا صحت ندارد و منتظر هستيم كه پزشكي قانوني علت فوت را اعلام كند.»
خداييان همچنين در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر آخرين وضعيت پرونده ترور شهيد سليماني در محاكم و مراجع بين‌المللي گفت: «اقدامات خوبي توسط دولت و قوه قضاييه در اين مدت صورت گرفته است. در داخل كشور دو پرونده حقوقي و كيفري تشكيل شده است. در پرونده حقوقي بسياري از افراد و خانواده شهدا طرح شكايتي مطرح كردند. در رابطه با بعد كيفري پرونده‌اي در دادسرا تشكيل شده كه ۱۲۷ متهم تحت تعقيب هستند و براي ۹ كشور ۱۱ نيابت قضايي از جمله براي امريكا ارسال شده است. همچنين كارگروهي بين ايران و عراق تشكيل شده است. در خود عراق هم پرونده‌اي در اين خصوص تشكيل شده است.‌ در سطح بين‌الملل هم مكاتبات متعددي از سوي نهادهاي مختلف انجام شده و اسناد خوبي در اين رابطه توليد شده است با اين‌حال بايد با همكاري‌هاي بين قوه‌اي پيگيري‌هاي جدي‌تري انجام شود.»  سخنگوي قوه قضاييه همچنين درباره آخرين وضعيت بازداشت رييس گروه جمعيت امام علي و فعاليت اين تشكل مردم‌نهاد گفت: «در رابطه با جمعيتي كه گفتيد يك پرونده در محكمه حقوقي تشكيل شد و وزارت كشور و برخي مراجع تقاضاي انحلال جمعيت را كردند و مدعي‌اند جمعيت بدون مجوز فعاليت دارد. در اين خصوص پرونده در شعبه ۵۵ دادگاه عمومي رسيدگي و حكم به انحلال جمعيت صادر شد ولي حكم صادره قابل تجديظرخواهي بود و برهمين اساس در مرجع تجديدنظر در حال رسيدگي است و حكم هنوز قطعي نشده است.» او گفت: «۳ نفر هم از اين جمعيت داراي اتهاماتي هستند و اتهامات متوجه خود اشخاص است و تحت تعقيبند و در دادسراي تهران پرونده مطرح است و با قرار تامين اين افراد آزادند و در صورت صدور قرار مجرميت يا جلب به دادرسي پرونده با كيفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد ولي هنوز پرونده اين سه نفر به دادگاه ارسال نشده است.»  او در پاسخ به اين پرسش كه آيا در پرونده ترور شهيد سليماني تاكنون مسبب داخلي در اين رابطه شناسايي شده، گفت: «حسب تحقيقات انجام شده به موردي كه عامل داخلي باشد، برنخورديم.»
خداييان همچنين در پاسخ به پرسشي ديگر درباره شكايت طلاب از بازيگران گفت: «تعدادي از مراكز فرهنگي و تشكل‌هاي قم و تعدادي از مردم از برخي بازيگران شكايت كردند كه اخيرا با قرار عدم صلاحيت پرونده از قم به دادسراي تهران و مجتمع قضايي فرهنگ و رسانه ارجاع شده و در مرحله تحقيقات است و كسي تاكنون احضار نشده است.» او در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا در پرونده انتشار فايل صوتي ظريف تاكنون متهمي شناسايي شده، گفت: «اين پرونده در مرحله تحقيقات مقدماتي است و هنوز شخص خاصي به عنوان متهم تفهيم اتهام نشده است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون