• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5117 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي

در بازار ارز چه خبر است؟

خبرهاي ضد و نقيض درباره ارز مسافرتي

در حالي كه صبح روز گذشته كامران سلطاني‌زاده، رييس سابق كانون صرافان اعلام كرد كه «بانك مركزي سهميه ارز مسافرتي را تغيير داده و طبق آن، ميزان فروش ارز مسافرتي توسط صرافي‌ها براي كشورهاي با ويزا، ۲۰۰۰ يورو و براي كشورهاي بدون ويزا معادل ۳۰۰ يورو تعيين شده است» و از تغييرات متناوب در سرفصل‌هاي مصارف ارزي خدماتي جهت تامين و فروش اسكناس انتقاد كرد، چند ساعت بعد احمد لواساني، رييس شوراي عالي كانون صرافان اين خبر را تكذيب كرد و گفت: «با توجه به انتشار خبري مبني بر كاهش سهميه ارز مسافرتي در بخشنامه ابلاغي به صرافي‌ها، اين موضوع مورد تاييد ما نبوده و درست نيست.» او در گفت‌وگو با يكي از سايت‌هاي خبري ادامه داد: «كشور‌هايي كه از لحاظ جغرافيايي فاصله كمتري با ايران دارند، هزينه‌هاي كمتري را پرداخت مي‌كنند كه در گذشته هم همين قوانين وجود داشت.تنها كشوري كه سهميه ارزي آن كاهش پيدا كرده مربوط به تركيه است كه يك‌بار در سال ۳۰۰ يورو پرداخت مي‌شود. براساس بخشنامه جديدي كه به صرافي‌ها ابلاغ شده، سهميه ارزي كشور‌هاي زيارتي ۱۰۰ يورو است كه حتي صرافي‌ها براي كشور عراق مي‌توانند ۳۰۰ يورو پرداخت كنند.» براساس اين بخشنامه، مواردي مانند مسافرتي، هزينه برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي و اعطاي جوايز جشنواره‌ها و مسابقات، هزينه انجام آزمايش‌هاي علمي و فني، انتشار آگهي در خارج از كشور، شركت در دوره‌هاي آموزشي و پژوهشي خارج از كشور و ثبت‌نام و شركت در امتحانات علمي و تخصصي ذكر نشده‌اند.
 بانك مركزي در اوايل آذرماه ميزان ارز مسافرتي و ارز مورد نياز براي شركت در دوره‌هاي آموزشي و پژوهشي را از ۲۰۰۰ يورو به ۲۲۰۰ يورو افزايش داد و بر تداوم روند تخصيص ارز به صورت اسكناس با مصارف خدماتي ۲۵گانه تاكيد كرد و از شبكه صرافي‌هاي كشور خواست تا در صورتي كه متقاضيان درخواست خريد ارز براي مصارفي، جز مصارف تعريف شده در فهرست مذكور دارند، به بانك مركزي اعلام كنند.
گفتني است؛ ارز مسافرتي تنها سالي يك‌بار به مسافران تخصيص داده مي‌شود. به همين خاطر اگر فردي در طول سال، يك‌بار از اين ارز استفاده كند ديگر نمي‌تواند براي بار دوم آن را دريافت كند. البته بايد در نظر داشت كه سقف دريافت ارز مسافرتي، دو هزار و 200 يورو است و اگر در سفر خود مبلغي كمتر از اين را دريافت كرده باشيد، مي‌توانيد تا سقف دو هزار يورو، مجددا ارز مسافرتي دريافت كنيد. فروش ارز مسافرتي حداكثر از هفت روز كاري قبل از تاريخ پرواز مجاز است و در حال حاضر بانك ملي، ارز مسافرتي را به نرخ بازار تحويل مي‌دهد. به صورت كلي دو نوع ارز مسافرتي به مسافران خارجي تعلق مي‌گيرد. نوع اول ارز مسافرتي مربوط به سفرهاي نسبتا كوتاهي است كه به كشورهاي همسايه همانند تركيه انجام مي‌شود. در اين نوع سفر، هر مسافر مي‌تواند تا سقف 500 يورو ارز مسافرتي دريافت كند. اما در سفرهاي طولاني همانند سفر به تايلند يا اروپا، مسافر مي‌تواند تا سقف دو هزار يورو ارز مسافرتي دريافت كند. افراد براي دريافت ارز مسافرتي از فرودگاه بايد مداركي همچون كارت پرواز، حواله ارز مسافرتي كه توسط بانك ارايه شده، پاسپورت و برگه عوارض خروج را همراه داشته باشند و براي دريافت ارز ساعاتي زودتر از پرواز به فرودگاه مراجعه كنند.خبرهاي منتشره در خصوص تغيير نحوه تخصيص ارز توسط بانك مركزي (به‌رغم تكذيب خبر كاهش سهميه مسافران) نشان مي‌دهد كه بانك مركزي بيش از هر زمان ديگري در نظر دارد نظارت بر بازار ارز را افزايش داده و از دلالي در آن جلوگيري كند. البته كه نرخ ارز نسبت به مدت مشابه سال بالاتر است و حتي رقم‌هاي 31 هزار توماني را به ثبت رساند، اما صحبت‌هاي رييس‌جمهور نشان داده كه عزم دولت و بانك مركزي براي كنترل بازار ارز جدي است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون