• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5120 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ دي

خبرخوان

قاچاق ارزان شد، توليد گران!
ابوالقاسم شيرازي، رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك گفت: كالاي قاچاق زماني كه با قيمت پايين‌تر از مشابه داخلي عرضه شود، به بازار آسيب بيشتر مي‌زند كه در حال حاضر حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از قيمت تمام شده كالاي داخلي وارد مي‌شود. شيرازي با بيان اينكه مبارزه با قاچاق در سطح عرضه كافي نيست، تصريح كرد: در اين زمينه نياز به فرهنگ‌سازي و فراهم كردن شرايط مساعد براي توليد است. همچنين بررسي وضعيت مبادي ورودي و قوانين گمركي، كم هزينه‌تر از سطح عرضه است، چراكه ضبط و جريمه مغازه‌ها به خانواده‌هاي متعدد لطمه مي‌زند. اما در صورت فراهم كردن بستر مناسب توليد و قانونگذاري‌هاي مناسب و برخورد در مبادي ورودي، مي‌توان به جاي صدها عرضه‌كننده، با چند قاچاقچي بزرگ پوشاك برخورد كرد.


تامين ارز تجارت  خارجي  تسهيل شده است

به گفته علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي در كل سال گذشته ۳۶.۵ ميليارد دلار تامين ارز در كشور صورت گرفته در حالي كه اين ميزان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نزديك به ۴۰ ميليارد دلار است. با توجه به اينكه در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير اولا تجارت غيررسمي و تجارت كالاهاي غيرنفتي به‌طور نسبي افزايش داشته و ثانيا بر اثر نظارت‌هاي قانوني، روند بازگشت ارزهاي صادراتي به چرخه اقتصادي كشور تقويت شده، اين رويه به افزايش حجم عرضه ارز در سامانه نيما منجر شده است. بنابراين در اين شرايط، نياز ارزي در زمينه واردات و صادرات، در بستر سامانه نيما به عنوان ارز تجاري به خوبي در حال تامين شدن است. بازار متشكل ارزي به دليل آنكه قيمت در آن واقعي و واحد و بر مبناي عرضه و تقاضاست؛ موجب از ميان بردن انواع قيمت‌هاي ساختگي و تعريف يك قيمت واقعي يا نزديك به واقعيت مي‌شود، بايد گفت كه اتكا به بازار متشكل ارزي و نيمايي تصميمي صحيح، نافع و قدمي در جهت اصلاح ساختارهاي اقتصادي كشور است.


قيمت  هر  پاكت  سيمان  كمتر  از  ۲۵  هزار  تومان

عبدالرضا شيخان، دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان با اشاره به تعادل و ثبات موجود در تنظيم بازار و قيمت‌ سيمان گفت: هم‌اكنون قيمت هر پاكت سيمان در بورس كالا به زير ۲۵ هزار تومان رسيده است.  وي اظهار كرد: بعد از التهابات تابستاني ناشي از قطع برق و كاهش توليد و عرضه سيمان و در نهايت افزايش قيمت‌ها در اين بازار، برنامه‌هاي وزارت صمت در جهت رفع موانع توليد و حل مشكلات اين بخش منجر به كاهش قيمت‌ها و تعادل در بازار سيمان شد.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون