• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5121 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ دي

دبير كل حزب اتحاد ملت از اشتباه‌هايي گفت كه اصلاح‌طلبان مرتكب شده‌اند و خطاب به حاكميت خواهان تعيين تكليف برجام و FATF شد

حاكميت يكدست و خطر بحران مشروعيت

آذر منصوري كه اخيرا در كنگره حزب اتحاد ملت ازسوي اعضاي اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب به عنوان دبير كل اتحاد ملت انتخاب شده تا عملا اولين زني باشد كه بالاترين مقام حزبي را در يك تشكيلات سياسي مهم در جريان اصلاحات برعهده گرفته، ديروز در نخستين نشست خبري خود در اين مقام از اشتباه‌هايي گفت كه به ‌گفته او، اصلاح‌طلبان در اين سال‌ها مرتكب شده‌اند. او در اين نشست خبري به ‌نقل از سيدمحمد خاتمي گفت كه جريان اصلاحات نياز به راهبر و كسي كه اين جريان را هدايت كند، ندارد، بلكه تشكيلات كارآمد مي‌خواهد. تشكيلاتي كه اصلاح‌طلبان بتوانند در اين چارچوب اهداف و برنامه‌هاي‌شان را به‌طور منسجم و هماهنگ پيش ببرند. دبير كل حزب اتحاد ملت در عين حال به بيان نكاتي درباره وظايف و اقدامات حاكميت نيز پرداخت و در بخشي از سخنانش ضمن تاكيد بر لزوم تعيين‌تكليف برجام و FATF نسبت ‌به از بين رفتن مشروعيت و مقبوليت نظام درصورت تداوم تلاش براي يكدست‌سازي حاكميت و اصرار حاكمان بر اين راهبرد هشدار داد.
اولين نشست خبري آذر منصوري در قامت دبير كل حزب اتحاد ملت كه در مركز همايش‌هاي ياس برگزار شد، به فرصتي براي صحبت درباره عملكرد مجموعه اصلاح‌طلبان در اين سال‌هاي گذشته تبديل شد. آذر منصوري در آغاز مراسم نشست خبري گفت: اين نشست اولين نشست خبري بعد از انتخاب به عنوان دبير كل در كنگره هفتم است. دبير كل حزب اتحاد ملت در ابتداي نشست خبري خود، دومين سالگرد شهادت سردار سليماني، سانحه سقوط هواپيماي اوكرايني و پنجمين سالگرد وفات آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را نيز گرامي داشت. وي همچنين از حذف دو تيم سرخ‌ و آبي پايتخت از ليگ قهرمان آسيا و مرگ بكتاش آبتين هنرمند نيز متاثر شد.
دبير كل حزب اتحاد ملت ايران در نخستين نشست خبري گفت: «ما اصلاح‌طلبان هم اشتباه داشته‌ايم، دست هركس كه ما را نقد كند، مي‌فشاريم چراكه يك جريان تشكل و نيروي سياسي براي آنكه بتواند اثرگذاري داشته باشد، بايد امكان نقد منصفانه عليه خود را فراهم كند. ما مقيد به رعايت اخلاق هستيم و هر ستم و اجحافي كه به ما بشود باز باعث نمي‌شود كه از حركت مسالمت‌آميز اجتناب كنيم و دست به خشونت بزنيم. او گفت: از اين يك‌دستي در حاكميت استفاده مي‌كنم و از آنها مي‌خواهم حالا كه يك‌دست شده‌ايد با هم‌افزايي، براي اصلاح امور كشور گام‌ برداريد و به فكر بستن و حذف نباشيد. به‌طور مثال محدود كردن شبكه‌هاي اجتماعي با نام طرح صيانت از حقوق كاربران و اصرار بر تداوم فيلترينگ، اصرار بر حبس‌ها و حصر‌ها نمونه‌اي از اين نوع رفتارها است كه نمي‌تواند هيچ دستاوردي براي حاكميت يك‌دست داشته باشد. ما بدون تنش‌زدايي با جهان، نمي‌توانيم از توسعه صحبت كنيم، بدون تنش‌زدايي اين توسعه محقق نخواهد شد. اين تجربه كشورهاي مختلف است. 
منصوري خاطرنشان كرد: توسعه بدون ايجاد فرصت‌هاي برابر براي زنان امكان‌پذير نيست. به باور ما مهم‌ترين مساله كشور بحث سياست خارجي و بر داشتن تحريم‌هاست كه آثارآن غير قابل انكار است. اگر تاريخ خود را مرور كنيم نشان مي‌دهد اتكاي مطلق به هيچ‌كدام از قدرت‌هاي جهاني نمي‌تواند تامين‌كننده منافع ملي ما باشد. ايران كارت بازي ديگران در پروژه‌ها نشود. بايد از مجموعه ظرفيت‌ها براي بهبود وضع اقتصادي و رفع تحريم‌ها استفاده كرد. چرا نبايد وارد گفت‌وگوي مستقيم با امريكا شويم؟ 
دبير كل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در نشست خبري روز جاري خود اعلام كرد دبيركلي‌اش قانوني است و كساني كه شبهه‌افكني كرده‌اند، بهتر بود پيش از اظهارنظر از قوه قضاييه استعلام مي‌گرفتند. منصوري درباره اينكه مالك شريعتي به عنوان عضو كميسيون ماده ده احزاب اعلام كرد كه دبيركلي خانم منصوري در حزب اتحاد ملت غيرقانوني است پاسخ شما به اين واكنش چيست، بيان كرد: كنگره ما طبق قانون برگزار شده و مستندات آن به وزارت كشور ارسال شده است. ما تابع قانون هستيم اما اينكه عضو يك كميسيون كه دبير كل حزب رقيب است و به اين شكل اظهارنظر كند به معني نظر كميسيون نيست. هيچ محدوديتي كه مانع از قرار گرفتن من در اين موقعيت بشود، وجود ندارد و بهتر بود ايشان از قوه قضاييه استعلام مي‌گرفتند و بعد اظهارنظر مي‌كردند. او درباره نقش جوانان در فعاليت‌هاي حزبي گفت: تركيب شوراي مركزي حزب اتحاد نشان مي‌دهد كه چه رويكردي در حزب نسبت به جوانان وجود دارد، اگر نگويم اكثريت اما نسبت به دوره‌هاي گذشته جوان شده‌اند. در موقعيت‌ها و اركان حزب هم از ظرفيت جوانان استفاده كرديم. در كميسيون‌ها و اركان مركزي حزب كه در كشور ما فعال هستند توصيه اكيد كرديم از جوانان و زنان استفاده كنند كه اگر به‌طور جد ادعاي اداره كشور را داريم بايد بتوانيم در زمينه تربيت نيرو از ظرفيت حزب استفاده كنيم. اين رويكرد اگر در موقعيت حزب اتحاد قرار بگيرد استفاده از جوانان كه در حزب اتحاد به لحاظ كمي و كيفي نيروهاي بسيار قابل توجه و توانايي داريم در اداره كشور هم استفاده مي‌شود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ابراز داشت: بحث رويكردها و سياست‌گذاري‌هايي هست كه بايد به مشكلات جوانان رسيدگي كند. بخش ديگر به اين مساله برمي‌گردد كه آنچه در برنامه ۱۴۰۰ تحت عنوان «جامعه قدرتمند و دولت توانمند» ديديم اين پيش‌بيني‌ها شده بود. از اين نظر حزب اتحاد پيشگام است؛ هم در به‌كارگيري نيروهاي كيفي و هم داشتن برنامه در موقعيت‌هاي تايين‌كننده در حزب اتحاد.
آذر منصوري خاطرنشان كرد: ما براي انتخابات ۱۴۰۰ و دولت مستقر برنامه نوشتيم و رونمايي شد و قابل دسترس است، اعلام كرديم اين برنامه قابل ارايه است براي هر دولتي كه سر كار بيايد. در اين ترديد نداريم، هرجا كه دولت بتواند گامي در جهت رفع مشكلات مردم بردارد تحقق اصلاحات هم هست. اما به‌طور جد باور داريم كه يك حزب اگر مي‌خواهد منشأ اثر باشد بايد رفتارهاي دولت را رصد كند و ما رفتارها را رصد مي‌كنيم، آماده‌ايم كه پيشنهاد بدهيم، آماده‌ايم نقد خود را ارايه كنيم، از هر اقدامي كه به نفع مردم باشد به رغم نقدهايي كه به يك‌دست شدن حاكميت و... داريم. او همچنين درخصوص رابطه ميان اين حزب و حزب كارگزاران سازندگي ابراز داشت: حزب كارگزاران موتلف ما است، اختلاف هست اما موجوديت خود را ما حفظ كرديم. چون آقاي عطريان‌فر در جلسه حضور ندارند قصد پاسخ دادن را ندارم. هر حزبي كه برنامه داشته باشد، مطالبات مردم را شناسايي مي‌كند و در جذب نيرو و پيوند اجتماعي مي‌تواند موفق باشد. به صورت كلي عرض مي‌كنم كه اختلاف‌نظر وجود دارد اما آنچه گفتم مربوط به نوع نگاه ما است و وجود دارد.
دبير كل حزب اتحاد ملت درباره موضع سيد محمد خاتمي نسبت به نوع كنشگري جبهه اصلاحات گفت: آقاي خاتمي گفته‌اند جريان اصلاحات رهبر نمي‌خواهد بلكه تشكيلات كارآمد و كارا مي‌خواهد. اگر بر اين اظهارنظر تاكيد كنيم اتفاقا تاكيد آقاي خاتمي هم حفظ انسجام تشكيلات است، اختلاف‌نظرها وجود دارد. در ۹۸ و ۱۴۰۰ وجود داشت و غير قابل انكار است. در حال گفت‌وگو هستيم تا به يك تحليل واحد برسيم. او ادامه داد: گفته باشيم فقط با كانديداي صد درصدي وارد مي‌شويم. من چنين چيزي را به خاطر ندارم. بحث ما اين است انتخابات معني و مفهوم داشته باشد، وقتي مي‌گويم كانديداي مورد حمايت و دولت اصلاح‌طلب به‌طور مشخص نمونه و مثال و مصداق دولت ۸ ساله آقاي خاتمي هست، از ۹۲ به اين سو ما بر مبناي مقدورات و امكانات در كشور حضور داشتيم. سياست‌ورزي ۹۲ و ۹۶ نمي‌توانست ديگر به اين معني باشد كه انتخابات معني پيدا كرده و اين نگاه حداقلي به انتخابات خود را نشان داد و با توجه به مطالبات مردم اين نسبت از بين رفته است. 
منصوري تاكيد كرد: نزديك ۵۸ درصد از مردم هيچ كانديدايي را مطلوب نمي‌بينند كه راي بدهند. از فرصت انتخابات بايد استفاده كرد و ممكن‌ترين و در دسترس‌ترين امكان است. با توجه به رفتارهاي شوراي نگهبان سياست‌ورزي انتخابات به نقطه‌اي مي‌رسد كه ما نتيجه‌اش را در ۹۸ و ۱۴۰۰ ديديم. آقاي خاتمي نظرشان بر تشكيلات جمعي اصلاح‌طلبان است كه به هر تصميمي رسيد، حمايت كنند. دبير كل حزب اتحاد ملت گفت: درمورد سقوط هواپيماي اوكرايني بايد بگويم آنچه اتفاق افتاد در كتمان اوليه تا اعلام ديرهنگام حادثه و عدم رسيدگي به دادخواهي خانواده‌هاي كشته‌شدگان هواپيمايي اوكرايني تاسف‌آور است، اتفاقاتي كه در آبان ۹۸ اتفاق افتاد و اتفاقات مشابه را هر قدر سرپوش بگذاريم خشم عمومي را بيشتر برمي‌انگيزد. او گفت: اميدوارم اصلاحاتي كه قرار است در قوه قضاييه رخ دهد مشمول زندان‌هاي كشور شود، معتقدم مي‌شد از فوت بكتاش آبتين جلوگيري كرد. اگر اصلاحاتي در قوه قضاييه صورت نگيرد، بكتاش آخرين زنداني نخواهد بود.
آذر منصوري همچنين تصريح كرد: ما به عنوان حزب اتحاد ملت خواهان اصلاح رويه موجود در كشور هستيم. اگر خواهان از بين رفتن نظارت استصوابي و حضور نظاميان در عرصه سياست هستيم به خاطر اصلاح رويه‌هاي كشور است، ما اصلاح‌طلب هستيم و با براندازان داخلي و خارجي موضع داريم زيرا آنان در تقابل با انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي هستند. او خاطرنشان كرد: چرا ما نتواستيم قرنطينه سختگيرانه انجام بدهيم، چون كارگر و زن سرپرست خانواده‌مان نمي‌توانست مخارج خود را تهيه كند، ما در شرايط فعلي با توجه به اعتراض فرهنگيان و كاركنان قوه قضاييه و شرايط اسفناك اقتصادي كه مشخص است آثار و تبعات آن بر تحريم‌ها است و سياست خارجي بايد اين مشكلات را رفع كند تا اقتصاد كشورمان بتواند نفس بكشد. اين چهره سياسي اصلاح‌طلب در ادامه يادآور شد: با وجود اين مشكلات ما نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم طرح‌هايي مثل جواني جمعيت اجرايي شود، جوانان ما به هزاران دليل ازدواج نمي‌كنند چه برسد كه بخواهند فرزندآوري داشته باشند. آذر منصوري همچنين خطاب به مسوولان و مجموعه حاكميت جمهوري اسلامي گفت: شما بايد از تلاش براي يكدست كردن حاكميت و به‌دنبال آن از بين رفتن مشروعيت و مقبوليت دست‌ برداريد و سياست خارجي را در مهم‌ترين اولويت‌هاي كشور قرار دهيد، به اعتقاد من هرچه سريع‌تر بايد برجام و اف‌اي‌تي‌اف را تصويب كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون