• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5124 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۵ دي

خبر

اشتغال‌زايي يك ميليون توماني تنها روي كاغذ ممكن است

وزير تعاون چندي قبل اعلام كرد كه با يك ميليون تومان مي‌توان فرصت شغلي ايجاد كرد درحالي‌كه كارشناسان روابط كار اين وعده را غيرممكن مي‌دانند. به گزارش ايلنا، نرخ بيكاري در تابستان امسال ۹.۶ درصد برآورد شده درحالي‌كه در بهار امسال ۸.۸ درصد بوده و جمعيت بيكار كشور در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۲ ميليون و ۴۹۶ هزار نفر است كه نسبت به بهار، افزايش ۲۰۰ هزار نفري دارد. علاوه بر اين در پاييز امسال ۸.۹ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. 
عليرضا حيدري؛ كارشناس روابط كار در واكنش به اين ادعاي وزير تعاون مي‌گويد: «در حال حاضر، بسياري از مشاغل نيازي به آورده اوليه ندارند اما اشتغال‌زايي در حوزه توليد متفاوت است چون توليد كالا به عوامل توليد وابسته است كه شامل كارگاه، ماشين‌آلات و نيروي انساني مي‌شود. تامين اين مولفه‌ها نيازمند سرمايه است و به افراد كارآفرين هزينه تحميل مي‌كند. كميت كارگاه، نوع ماشين‌آلات و نيروي انساني نيز با توجه به نوع و حجم كالاي توليدي تغيير مي‌كند و تمامي اين مولفه‌ها در سرانه ايجاد يك شغل تاثيرگذار هستند. بنابراين، ايجاد مشاغل توليد‌كننده كالا با يك ميليون تومان غيرممكن است و توليد كالا حتي در مقياس كوچك حتي به صورت انفرادي هم نياز به سرمايه قابل‌توجهي دارد. وقتي مي‌توان گفت شغلي ايجاد شده و فردي در آن مشغول به فعاليت است كه بر بستر اقتصاد رسمي بوده، داراي پايداري و امنيت باشد، درآمد آن شغل، پاسخگوي هزينه‌هاي زندگي باشد و البته منظور از شغل پايدار، شرايطي است كه درآمد حاصل از آن فرصت شغلي بتواند نيازهاي فعلي و آينده يك نيروي كار را تامين كند به اين معنا كه نيروي كار بتواند به واسطه اشتغال خود پس‌انداز داشته باشد تا از پس تامين نيازهاي خود در دوران بازنشستگي برآيد.»
حيدري افزود: «از آنجا كه يك فرصت شغلي ناتوان از پاسخگوي نيازهاي كنوني و آتي نيروي كار، پايدار قلمداد نمي‌شود، مشاغل در حوزه توليد كه با سرمايه يك ميليون توماني ايجاد شده هم پايدار نخواهند بود چون چنين مشاغلي با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي جامعه ايجاد مي‌شوند و به سرعت هم از بين مي‌روند. علاوه بر اين، اشتغال پيشرو در ايران، در حوزه صنعت ساختمان و نفت و گاز است به اين معنا كه هنگامي كه اين صنايع رو به جلو حركت كنند، تمامي بخش‌هاي ديگر را به حركت وامي‌دارند. از آنجا كه در شرايط موجود اين صنايع به دليل تحريم و كاهش تقاضا در ركود به سرمي‌برند، تمام مشاغلي كه متاثر از اين دو صنعت هستند، تحت‌تاثير قرار مي‌گيرند و البته مشاغل و شاغلان آنها هم تعداد قابل توجهي دارند.»
حيدري افزود: «ايجاد شغل توليدي با مبلغ يك ميليون تومان تنها روي كاغذ ميسر است و در دنياي واقعي چنين چيزي ميسر نيست. از منظر اقتصادي، دستفروشان شاغل به حساب مي‌آيند. شايد سرمايه مورد نياز آنها كمتر از يك ميليون تومان باشد اما آيا اشتغال آنها پايدار است؟ در شرايطي كه تامين معيشت ماهانه خانواده‌ها به چند ميليون تومان رسيده، اشتغال‌زايي با مبلغ يك ميليون تومان يك طنز است.»

كارگران شهرداري كوت عبدالله و منطقه 6 اهواز دست از كار كشيدند 

كارگران شهرداري كوت عبدالله در دو شيفت روزكار و شب‌كار براي چندمين بار در طول يك سال گذشته دست از كار كشيدند. به گزارش ايلنا، اين كارگران به‌ تعويق سه‌ماهه معوقات مزدي و ليست ناقص حق بيمه اعتراض دارند.  كارگران معترض مي‌گويند كه براي پرداخت هزينه دارو و درمان مجبور شده‌اند قيمت آزاد پرداخت كنند و با حقوق علي‌الحسابي كه به آنها پرداخت مي‌شود تنها مي‌توانند قسط‌هاي عقب‌مانده را بدهند و در تامين باقي هزينه‌ها با مشكل مواجه هستند.  همچنين كارگران خدماتي منطقه 6 شهرداري اهواز در اعتراض به نامشخص بودن وضعيت مطالبات معوقه خود، تجمع صنفي برگزار كردند. به گفته برخي منابع كارگري اين اعتراض صنفي از چند روز قبل نسبت به وصول مطالبات معوقه آغاز شده و معترضان طي روزهاي گذشته از جمع‌آوري زباله‌هاي شهرمنطقه محل خدمت خود، خودداري كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون