• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5125 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ دي

خبر ديپلماسي

روايت مثبت غربي‌ها از امكان حصول توافق در وين

در فاصله كوتاهي پس از بازگشت روساي هيات‌هاي مذاكره‌كننده در وين به پايتخت‌ها، ايالات متحده و كشورهاي اروپايي تاكيد دارند «پيشرفت‌هايي در گفت‌وگوها حاصل شده» و «امكان دستيابي به توافق وجود دارد.»
روز جمعه 14 ژانويه اعلام شد كه براساس تفاهم انجام ‌شده ميان روساي هيات‌هاي مذاكره‌كننده در وين، مذاكره‌كنندگان ارشد ايران و سه كشور اروپايي براي «برخي مشورت‌ها» موقتا به مدت دو روز به پايتخت‌ها بازخواهند گشت، اما گفت‌وگوها در سطح كارشناسي ادامه خواهد يافت. همه طرف‌هاي مشاركت‌كننده در اين گفت‌وگوها تاييد مي‌كنند كه پيشرفت‌هايي در گفت‌وگوهاي دور هشتم حاصل شده اما همزمان همگي نيز از كند بودن روند اين پيشرفت‌ها گلايه دارند و هر كدام، طرف مقابل را مقصر اصلي اين كندي معرفي مي‌كنند. 
جن ساكي، سخنگوي كاخ سفيد در نشست خبري هفتگي خود درباره آخرين روند مذاكرات ايران و ١+٤ در وين براي رفع تحريم‌هاي امريكا عليه ايران گفت: «پيشرفت‌هايي در مذاكرات وين حاصل شده اما برهه حساسي است. اگر به زودي به يك تفاهم براي بازگشت به پايبندي دوجانبه به برجام نرسيم مجبور خواهيم شد مسير متفاوتي را بررسي كنيم.» او در ادامه با تكيه بر ادعاهاي بي‌اساس واشنگتن درباره برنامه هسته‌اي كشورمان افزود: «مساله اصلي اين است كه رييس‌جمهور بايدن اجازه نخواهد داد ايران به سلاح هسته‌اي دست پيدا كند. اما آنها (ايراني‌ها) پيشروي كرده‌اند. چند هفته پيش، رييس‌جمهور از تيم خود خواست كه گزينه‌هاي مختلفي آماده كنند. آنها اين كار را انجام داده‌اند و واضح است كه ترجيح ما هميشه ديپلماسي است.» بنا بر گزارش وب‌سايت كاخ سفيد، جن ساكي همچنين در اين نشست خبري از اقدام دونالد ترامپ رييس‌جمهور پيشين امريكا براي خروج يك‌جانبه از برجام انتقاد و تاكيد كرد كه او مقصر تحولات اخير در برنامه هسته‌اي ايران است. جن ساكي گفت: «به هيچ‌وجه قدردان تصميم رييس‌جمهور سابق براي خروج از توافق هسته‌اي نيستيم، هرچند كه او وعده داده بود به توافق قوي‌تري دست خواهد يافت و اجازه پيشروي به ايران نخواهد داد. دقيقا همان چيزهايي كه پيش‌بيني مي‌كردند اتفاق نخواهد افتاد، رخ داده و به همين دليل است كه ما اكنون در اين نقطه قرار داريم.»
«جوزپ بورل»، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز جمعه از امكان دستيابي به توافق در مذاكرات وين خبر داد. وي كه در كنفرانس خبري مشترك با «ژان ايو لودريان»، وزير امور خارجه فرانسه صحبت مي‌كرد، با اشاره به ايجاد فضاي بهتر در مذاكرات وين گفت: «امكان دستيابي به توافق با ايران در مذاكرات وين وجود دارد.» اين درحالي است كه لودريان نيز در اين كنفرانس خبري به مذاكرات رفع تحريم‌هاي ايران در وين اشاره كرد و گفت: «در صورتي كه پيشرفت سريعي در مذاكرات با ايران حاصل نشود، تحريم‌ها برداشته نخواهد شد.» لودريان افزود: «من اين زنگ هشدار را به صدا درمي‌آورم، چراكه همه‌ چيز براي رسيدن به يك توافق بسيار كند پيش مي‌رود و اگر وضعيت به همين شكل ادامه پيدا كند، هيچ چيز براي مذاكره باقي نمي‌ماند، زيرا ايران به توليد مواد شكاف‌پذير ادامه مي‌دهد و مي‌تواند به زودي به نقطه‌اي برسد كه دستيابي به سلاح هسته‌اي در آن ممكن است. در نتيجه هدف مذاكرات بي‌اثر خواهد بود.»
وانگ‌يي، وزير خارجه چين نيز روز جمعه در ديدار با حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران ضمن اعلام حمايت كامل چين از مواضع منطقي ايران در قبال سياست‌هاي قلدرمآبانه امريكا در برجام، سياست اصولي پكن را ادامه حمايت از مواضع ايران در مذاكرات برجام دانسته و تاكيد كرد كه امريكا بايد اشتباه خود در خروج از برجام را جبران كند.


سفر نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل به تهران
علي‌اصغر خاجي، مشاور ارشد وزير خارجه در امور ويژه سياسي روز شنبه با گير پترسون، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه، در تهران ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار، درباره آخرين تحولات بحران سوريه، گفت‌وگوهاي كميته قانون اساسي، مقابله با تحريم‌ها و ارسال كمك‌هاي بشردوستانه براي مردم اين كشور، بحث و تبادل‌نظر شد. مشاور ارشد وزير امور خارجه در اين ديدار گفت: ايران از تلاش‌هاي سازمان ملل در جهت تحكيم حاكميت ملي و تماميت ارضي سوريه، تشويق گفت‌وگوهاي سوري-سوري و ايجاد صلح و ثبات در اين كشور، همواره حمايت كرده و خواهد كرد. دولت و مردم سوريه بيش از ده سال است كه در مقابل داعش و ساير گرو‌ه‌هاي تروريستي، ايستادگي كردند. امروز سوريه به ثبات نسبي رسيده و روابط دمشق با كشورهاي منطقه در حال افزايش است. لازم است سازمان ملل متحد و ساير بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي به اين شرايط دولت و ملت سوريه، توجه كرده و تلاش‌ها براي رفع تحريم‌ها، كمك‌رساني به مردم، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازي اين كشور را افزايش دهند. گير پترسون كه در راس هياتي به تهران سفر كرده در ديدار با خاجي از تلاش‌هاي ايران در همكاري با سازمان ملل و همچنين در قالب فرمت آستانه با هدف تقويت حل و فصل سياسي بحران سوريه و حمايت از گفت‌وگوهاي ملي سوري، قدرداني و بر استمرار اين همكاري تاكيد كرد. دو طرف در پايان اين نشست نسبت به تقويت رايزني‌هاي مشترك در آينده تاكيد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون