• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5126 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ دي

خبر ديپلماسي

ديدار نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد با اميرعبداللهيان
گير پترسون، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور سوريه كه به منظور گفت‌وگو و تبادل‌نظر درخصوص تحولات سوريه در تهران به‌سر مي‌برد، روز يكشنبه با حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه ايران ديدار و گفت‌وگو كرد. اميرعبداللهيان در اين ديدار با قدرداني از نماينده ويژه دبيركل براي كمك به گفت‌وگو‌هاي ملي و صلح و ثبات در سوريه، تلاش صادقانه جمهوري اسلامي ايران براي موفقيت وي در پيگيري روند برقراري صلح و ثبات در سوريه را مورد تاكيد قرار داد. 
وزير امور خارجه با تصريح بر ديدگاه جمهوري اسلامي ايران درخصوص راه‌حل سياسي بحران سوريه، از ابتداي تحولات آن كشور، سازمان ملل متحد را بخشي از پيگيري راه‌حل سياسي در سوريه دانست. اميرعبداللهيان حضور غيرقانوني نيرو‌هاي امريكايي در سوريه و همچنين حملات رژيم صهيونيستي به اين كشور را عامل ايجاد خلل در روند راه‌حل سياسي در سوريه دانست و بر ضرورت توجه جامعه بين‌الملل و سازمان ملل متحد به آن تاكيد كرد. 
وزير امور خارجه ايران اضافه كرد: بدون توجه به مساله آوارگان و تحريم‌هاي اعمالي عليه سوريه، نمي‌توان بحران اين كشور را در مسير درست راهبري و هدايت كرد. گير پترسون، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور سوريه نيز در اين ديدار اوضاع سوريه را باثبات توصيف كرد و افزود: در شرايط حاضر هيچ يك از طرف‌ها از تغيير رژيم در اين كشور صحبت نمي‌كنند. وي حفظ حاكميت ملي، استقرار سياسي و تماميت ارضي سوريه را مورد تاكيد قرار داد. پيش‌تر روز شنبه نيز علي‌اصغر خاجي، مشاور ارشد وزير در امور ويژه سياسي با گير پترسون، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه، ديدار و گفت‌وگو كرده بود.


خاجي: رفع محاصره ظالمانه مقدمه حل‌وفصل سياسي بحران يمن است
در ادامه رايزني‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران در زمينه حل و فصل بحران يمن، علي‌اصغر خاجي، مشاور ارشد وزير امور خارجه روز يكشنبه با هانس گروندبرگ، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور يمن بحث و 
تبادل‌نظر كرد.
 در اين گفت‌وگوي تلفني دو‌طرف درباره تحولات جديد در بحران يمن به بحث و گفت‌وگو پرداختند. مشاور ارشد وزير امور خارجه كشورمان ضمن اشاره به اينكه تصميم‌گيرنده نهايي در مورد سرنوشت يمن، مردم اين كشور هستند، رفع محاصره ظالمانه را مقدمه حل و فصل سياسي بحران يمن عنوان كرد. وي همچنين با ارزبابي نقش سازمان ملل در بحران يمن، بي‌اعتمادي ايجاد شده را حلقه مفقوده پيشرفت مذاكرات دانست و تاكيد كرد بازسازي اعتماد بايد با اقدامات عملي به ويژه در زمينه امور بشردوستانه همراه باشد. نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور يمن نيز اظهار داشت كه در حال حاضر در مرحله ارزيابي نظرات مختلف است و درصدد است نگراني گروه‌هاي مختلف يمن را در برنامه‌هاي آتي خود درنظر بگيرد و در عين حال اولويت‌هاي كوتاه‌مدت خود را در چارچوب اهداف بلندمدت به پيش ببرد.


برگزاري جلسه كارگروه رفع تحريم با حضور ايران و 1+4 در وين
جلسه كارگروه رفع تحريم با حضور كارشناسان ايران و گروه 1+4 در هتل كوبورگ وين برگزار شد. روز جمعه اعلام شد كه براساس تفاهم انجام‌ شده ميان روساي هيات‌، مذاكره‌كنندگان ارشد جمهوري اسلامي ايران و سه كشور اروپايي براي انجام امور مربوط به سمت‌هاي سياسي خود و برخي مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پايتخت‌ها بازمي‌گردند. با اين وجود، مذاكرات كارشناسي همچنان بدون وقفه در وين ادامه دارد. قرار است روساي هيات‌هاي مذاكره‌كننده روز دوشنبه مجدد براي ادامه مذاكرات به وين باز گردند و گفت‌وگوها در چارچوب ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه ادامه يابد. 
نماينده اتحاديه اروپا گزارشي از برگزاري جلسه كارگروه لغو تحريم‌ها در وين ارايه داده و بر ضرورت حصول نتيجه موفقيت‌آميز اين مذاكرات تاكيد كرد. انريكه مورا، نماينده اتحاديه اروپا در مذاكرات وين و هماهنگ‌كننده كميسيون مشترك برجام در صفحه توييترش نوشت: جلسه كارگروه لغو تحريم‌ها در (هتل) كوبورگ برگزار شد. براي نشست‌هاي بيشتري طي امروز برنامه‌ريزي شده است. مورا ادامه داد: موفقيت مذاكرات وين درباره برجام (توافق هسته‌اي) هنوز نامعلوم است، چيزي كه در چنين مذاكرات پيچيده‌اي واقعا معقول است. اما من به عنوان هماهنگ‌كننده، تنها مي‌توانم هيات‌ها را به تعهد نسبت به موفقيت توصيه كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون