• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5126 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ دي

در فلوريداي امريكا رخ داد

درگذشت مالك و سرمايه‌گذار «شهرك اكباتان»

گروه اقتصادي | رحمان گلزار شبستري مالك سرمايه‌گذار شهرك اكباتان در فلوريداي امريكا درگذشت. از شهرك اكباتان به عنوان بزرگ‌ترين شهرك مسكوني ايران و خاورميانه ياد مي‌شود و آقاي گلزار شبستري نقش بزرگي در ساخت آن داشته است. او متولد 1308 تاشكند در ازبكستان بود. اما به گفته خود، پدر و برادرانش براي كار و تجارت از آذربايجان و شبستر به سمت ازبكستان رفته بودند و با اينكه خود متولد تاشكند بود اما در شناسنامه، محل تولدش را مشهد ثبت كرده‌اند. او پس از پايان دوره ابتدايي به مدرسه دارالفنون رفته و پس از فار‌غ‌التحصيلي به دليل علاقه به معماري و پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در آزمون ورودي پرديس هنرهاي زيبا كه نقاشي بود شركت كرد و قبول شد.
ايده ساخت شهرك اكباتان به اين شكل در ذهن گلزار آمده بود كه او ساختماني در خيابان آبان ساخته بود و آن را به مبلغ يك ميليون تومان فروخت و در قبال باقيمانده مبلغ بدهي كه ۲۰۰ هزار تومان مي‌شد، قطعه زميني به متراژ ۱۰۰ هزار متر مربع در مكان اكباتان كنوني كه باشگاه پاس و اكباتان در آن قرار دارند را از خريدار خانه دريافت كرد.
وي در خاطراتش مي‌گويد: آن زمين‌ها متعلق به آقاي نظام‌السلطنه مافي يكي از رجال قاجار كه در پاريس زندگي مي‌كرد، بود. نظام‌السلطنه پيشكاري در ايران داشت كه به كارهايش رسيدگي مي‌كرد. قرار شد اين پيشكار اجازه فروش زمين به ما را از نظام‌السلطنه بگيرد اما او گفته بود كه من بايد حضوري با ايشان در پاريس صحبت كنم. دوستي داشتم به نام عباس مس‌فروش كه برايش ويلاي قشنگي ساخته بودم. خيلي مشتري‌هاي بازاري را او برايم مي‌آورد. هميشه به من مي‌گفت هر كاري مي‌خواهي كني من براي سرمايه‌گذاري حاضرم. وقتي زمين‌ها را ديدم، به او گفتم كه مي‌خواهم شهرك‌سازي كنم و به او پيشنهاد مشاركت دادم. آقاي مس‌فروش به من گفت: «بيا برويم منزل يكي از شيوخ و استخاره كنيم براي شراكت»؛ استخاره كرديم و خوب آمد. از آنجا كه آمديم بيرون، آقاي مس‌فروش يك چك ۵ ميليوني به من داد و گفت: من با تو شريكم. وقتي قرار شد پيش نظام‌السلطنه بروم، فقط همين ۵ ميليون تومان را نقدي داشتم و براي ديدن او به فرانسه رفتم. خانه‌اش در خيابان Avenue Foch، يكي از زيباترين خيابان‌هاي پاريس بود. طرح اوليه شهرك اكباتان با ديدن اين خيابان در ذهنم نشست. در پروژه‌هاي اوليه شهرك هم اين ايده كاملا منعكس است. وقتي به خانه او رفتم، نظام‌السلطنه روي تخت دراز كشيده بود. گفتم من مي‌خواهم اين زمين‌ها را بخرم و شهرك بسازم و كمي هم در مورد ايده‌ام توضيح دادم. نظام‌السلطنه از جا بلند شد و من را بوسيد و گفت: «اين زمين براي تو. به پيشكارم مي‌گويم كه اين كار را انجام دهد؛ چقدر مي‌خواهي بابت آن پول بدهي؟» من به ‌دليل اينكه در مورد آن محل تحقيقات مفصلي انجام داده بودم، ارزش واقعي زمين نظام‌السلطنه را مي‌دانستم و قيمت واقعي را به او اعلام كردم. گفتم ۵ ميليون و او هم قبول كرد. آن زمين را هم خريدم. اين شد كه ۱۰۰ هزار متر زمين را كه از قبل داشتم و ۴۵۰ هزار متر زمين ديگر را هم خريدم. بعد از آن افكار شهرك اكباتان شروع به رشد كرد.
آقاي گلزار در خاطرات خود اضافه مي‌كند: ‌اكباتان اولين شهرك و مجموعه ساختماني در دنياست كه ۱۰۰ درصد ساختمان است و ۱۰۰ درصد فضاي سبز. ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار متر مربع ساختمان و ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار متر مربع فضاي سبز در اكباتان وجود دارد. اين ايده كاملا خلاقانه بود. اين چيزي است كه در دنيا راجع به آن صحبت مي‌كنند. يكي از شايعات بد در مورد اكباتان كه آن موقع خيلي به گوشم مي‌رسيد، اين بود كه به‌دليل اينكه اين شهرك در ورودي شهر تهران است و آن طرف به سمت كرج، كارخانه‌هاي صنعتي فعال هستند، دود و هواي آلوده وارد اكباتان مي‌شود. اين در حالي بود كه من اكباتان را طوري طراحي كردم كه فضاي خالي زير برج‌ها اين هوا را رد مي‌كند و هواي آلوده در شهرك نمي‌ماند. 
گلزار در دهه هفتاد طرح پروژه تهران- شمال را در ذهن داشت و هاشمي‌رفسنجاني دستور داده بود تا اين پروژه توسط وي انجام شود ودر عوض به عنوان دستمزد زميني در انتهاي آزادراه تهران- شمال براي اجراي شهركي جديد در اختيار او قرار گيرد اما با مخالفت مجلس و بعضي رسانه‌ها روبه‌رو شد و دادگاه اجازه اجراي اين پروژه را به او نداد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون