• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5127 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ دي

خبر

عباس عراقچي: 

 حمايت كامل و دعاي خير همه ما با تيم مذاكره‌كننده است

عباس عراقچي، معاون سابق وزارت امور خارجه روز گذشته در صفحه اينستاگرامش با انتشار عكسي از عزيمت علي باقري، مذاكره‌كننده ارشد ايران به مذاكرات وين و در حمايت از تيم مذاكره‌كننده نوشت: دكتر باقري و همكارانش در مذاكرات وين ماموريت سختي را دنبال مي‌كنند. حمايت كامل و دعاي خير همه ما با ايشان است. همان‌طور كه مقام معظم رهبري در ۲۵ فروردين امسال فرمودند: اميدواريم ان‌شاءالله مسوولان كشور در اين زمينه (مذاكرات وين) هم كاملا با چشم باز، با دل محكم و با توكل به خدا و با ذكر «حسبناالله و نعم الوكيل» ان‌شاءالله جلو بروند. توفيقات الهي شامل حال‌شان بشود و ملت را خرسند و خوشحال كنند.»

گاردين: توافق در مذاكرات وين امكان‌پذير است 

روزنامه «گاردين» در گزارشي به قلم «پاتريك وينتور» درباره مذاكرات وين مدعي شده شمارش معكوس براي پايان مذاكرات شش ماهه در وين درباره آينده توافق هسته‌اي ايران آغاز شده و اگرچه هيچ ضرب‌الاجلي به‌طور رسمي تعيين نشده، اما اگر در كمتر از دو هفته پيشرفتي حاصل نشود، روند به پايان مي‌رسد و خلأ خطرناكي ايجاد مي‌كند.به نوشته اين روزنامه، كاخ سفيد با بيان اينكه خروج ايالات متحده از توافق توسط دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ فاجعه‌آميز بوده است، زمينه‌سازي و خطوط سياسي خود را براي فروپاشي مذاكرات آماده كرده است؛ اگر توافقي صورت نگيرد، تيم بايدن قصد دارد ترامپ مقصر شناخته شود.در ادامه اين گزارش به نقل از افراد نزديك به مذاكرات آورده شده كه توافق امكان‌پذير است، اما ادعا شده از منظر غربي احتمالا دامنه آن چنان محدود خواهد بود كه موقتي تلقي مي‌شود. طبق اين گزارش، مذاكرات تمام عيار از روز دوشنبه با بازگشت روساي هيات‌ها به وين ازسر گرفته خواهد شد و هيات‌هاي انگليس و آلمان با مذاكره‌كنندگان ارشد جديد حضور خواهند يافت. جزييات درباره پيشرفت به شكل حداقلي بيان مي‌شود و «ميخاييل اوليانوف» نماينده روسيه در گفت‌وگوها و از مشاركت‌كنندگان كليدي كه ارتباط خوبي با توييتر دارد، گهگاه توييت‌هاي سربسته‌اي را منتشر مي‌كند كه براي ايجاد حس پويايي طراحي شده‌اند. در ادامه اين گزارش، به تحولات اخير، شامل لفاظي‌هاي رژيم صهيونيستي و تاكيد آن بر اينكه به هيچ توافقي كه در وين به دست آيد، پايبند نخواهد بود، تحركات برخي ديگر براي تاثير بر موازنه قدرت در وين و ديدار و گفت‌وگوي رابرت مالي با سفراي كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس درباره مذاكرات وين، سفر وزير خارجه ايران به چين براي تضمين قرارداد شراكت ۲۵ ساله اشاره شده كه به تحليل گاردين اقدامي براي نشان دادن اين است كه اقتصاد ايران مي‌تواند در صورت لزوم بدون غرب زنده بماند و سفر پيش‌روي رييس‌جمهور ايران به روسيه با همين هدف است. 
به نوشته گاردين، از مصاحبه‌ها و جلسات توجيهي مقامات ايراني در داخل اين كشور، موانع موجود در مذاكرات مشخص است. موضوع اول، «در مورد لغو تحريم‌ها، اختلافات بر سر نحوه طبقه‌بندي اينكه آيا يك تحريم به توافق هسته‌اي مربوط مي‌شود و بنابراين اكنون بايد لغو شود يا به موضوعات ديگري مانند «حمايت از تروريسم يا نقض حقوق بشر» مرتبط است كه ايالات متحده و ديگران مي‌گويند بايد به قوت خود باقي بماند.»  به نوشته اين روزنامه انگليسي، موضوع دوم مربوط به تضمين‌هايي است كه ايران به دنبال آن است كه ايالات متحده خروج ترامپ از توافق در سال ۲۰۱۸ را تكرار نخواهد كرد. طبق اين گزارش، ايالات متحده نمي‌تواند يك معاهده قانوني الزام‌آور ارايه كند، زيرا سنا هرگز با آن موافقت نخواهد كرد. طبق اين گزارش، «يك قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد ممكن است حداقل آرامش براي ايران باشد، اما به ندرت براي طرفين الزام‌آور است. تهران خواهان تعهدات الزام‌آور است مبني بر اينكه اگر ايالات متحده از توافق خارج شود، اتحاديه اروپا با تزريق پول نقد واقعي به مكانيسم تجاري ناموفق اينستكس كه توسط اتحاديه اروپا براي دور زدن تحريم‌هاي ايالات متحده ايجاد شد، اقدامات بيشتري براي سرپيچي از تحريم‌هاي ثانويه امريكا انجام دهد.»
به نوشته گاردين، «موضوع سوم راستي‌آزمايي است. چه معيارهايي وجود دارد كه ايران مي‌تواند تاييد كند كه تحريم‌ها در واقعيت و نه فقط روي كاغذ لغو شده‌اند و درنتيجه بايد غني‌سازي اورانيوم را در سطوح خلوصي كه طبق توافق مجاز نيست، متوقف كند؟ صحبت‌هايي مبني بر اينكه ايالات متحده معتقد است لغو تحريم‌ها را مي‌توان در ۴۸ ساعت تاييد كرد، وجود دارد، اما ايران خواهان يك روند طولاني‌تر با معيار و سنجش است.» طبق اين گزارش، «موضوع نهايي اين است كه درباره مساله دانش فني از جمله سانتريفيوژهاي پيشرفته و مقادير زياد اورانيوم غني‌شده كه ايران در دوره پايان تعهدات خود به برجام به دست آورده، چه مي‌توان كرد.»

ديپلمات‌هاي ايراني در جده مستقر شدند

با اعزام سه ديپلمات ايراني، نمايندگي ايران نزد سازمان همكاري اسلامي فعاليت مجدد خود در جده را پس از 6 سال وقفه ازسرمي‌گيرد. به گزارش ميدل ايست‌نيوز، «حسين اميرعبداللهيان»، وزير امور خارجه ايران اخيرا در يك نشست خبري با «فواد حسين»، وزير امور خارجه عراق در تهران با اشاره به نقش بغداد در برگزاري چهار دور مذاكره بين ايران و عربستان اعلام كرد: عربستان سعودي با صدور ويزا براي سه تن از ديپلمات‌هاي ايران به عنوان ديپلمات‌هاي مستقر در سازمان كنفرانس اسلامي در جده موافقت كرده و ويزاي اين ديپلمات‌ها دريافت شده است، او همچنين به تازگي در مصاحبه با الجزيره صدور رواديد براي ديپلمات‌هاي ايراني براي حضور در جده را نشانه‌اي مثبت و خوب عنوان كرد.سه ديپلمات طي روزهاي اخير راهي جده شده‌اند و قرار است بعد از 6 سال نمايندگي ايران در سازمان همكاري اسلامي فعاليت خود را مجددا در جده آغاز كنند.فعاليت دفتر نمايندگي ايران در جده در سال 2016 و در پي قطع روابط ايران و عربستان بعد از حمله عده‌اي به سفارت اين كشور در تهران و كنسولگري آن در مشهد تعطيل شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون