• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5129 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ دي

براي دختران ايراني كه همه دنيا مي‌توانند آنها را ببينند جز هموطنان خودشان

تمام آرزوهاي خوب براي شما

گروه ورزش

ورزشگاه دي واي پاتيل شهر ناوي مومباي در كشور هند. اين نام از امروز و ساعت 17:30 به وقت تهران تبديل به يك مكان تاريخي براي فوتبال ايران مي‌شود. تيم ملي فوتبال زنان كشورمان در نخستين بازي خود در تاريخ در جام ملت‌هاي آسيا در اين استاديوم به ميدان خواهد رفت. 

مسابقات جام ملت‌هاي آسياي زنان در حالي از امروز در كشور هند آغاز مي‌شود كه با همه دوره‌هاي قبلي يك تفاوت بزرگ دارد: حضور تيم ملي فوتبال زنان ايران. دختران ايراني در اين دوره موفق شدند براي نخستين‌بار در تاريخ جواز حضور در اين تورنمنت را به دست آورند. اين براي كشوري كه فوتبال مردانش قطب آسياست و جزو پرافتخارترين‌هاي قاره كهن به حساب مي‌آيد يك اتفاق تعجب‌برانگيز است. اتفاقي كه معلول شرايط بسياري است. از بي‌توجهي مقامات قبل و بعد از انقلاب به فوتبال زنان تا مسائلي در حوزه جامعه كه ورزش و مخصوصا فوتبال را براي زنان مضر مي‌داند. 
مريم ايراندوست و شاگردانش با تمام اين شرايط دست به كار بزرگي زدند. آنها رقباي خارجي، رقبايي كه از هر عمل زشتي حتي تهمت زدن هم دريغ نكردند را از پيش رو برداشتند. سپس مخالفان داخلي، آنهايي كه حتي به لباس فرم و رسمي دختران هم ايراد گرفتند و اردوي خارجي را لغو كردند را كنار زدند. دختراني كه قبل از هر چيز تابوي «زن را چه به فوتبال و چه به ورزش» را شكستند و حالا در بين ۱۲ تيم برتر آسيا مي‌خواهند خودشان را به تمام دنيا نشان بدهند. فقط حيف كه در كشور خودشان ديده نخواهند شد و تنها قرار است راديو مسابقات‌شان را گزارش كند! تيم ملي زنان ايران در جام ملت‌هاي آسيا كار بسيار سختي در پيش دارد. ملي‌پوشان فوتبال كشورمان در اين دوره علاوه بر هند ميزبان با تيم‌هاي چين تايپه و چين هم گروه هستند كه هر دو از تيم‌هاي پرسابقه فوتبال زنان در آسيا و حتي جهان به حساب مي‌آيند. چين قهرمان چند دوره جام ملت‌هاي آسياست و حتي نايب قهرماني جهان و المپيك را هم در كارنامه دارد. چين تايپه هم سه دوره قهرماني در آسيا در سال‌هاي آغازين اين تورنمنت در دهه ۷۰ ميلادي را به دست آورده. اين تيم بعد از چهار دوره متوالي حذف در مرحله گروهي در سه دوره گذشته غايب بود و امسال بعد از مدت‌ها خودش را به اين تورنمنت رسانده و در مجموع تيم قابل توجهي است. 
سرمربي تيم فوتبال زنان ايران در نخستين كنفرانس خبري خود پيش از بازي با هند با اشاره به مسيري كه تيم طي كرده تا به اينجا برسد ،گفت: «از نظر فني، تيم ما زمينه‌هاي زيادي براي پيشرفت دارد و تلاش مي‌كنيم نواقص را در اردوهاي آماده‌سازي خود برطرف كنيم تا در آينده شرايط بهتري داشته باشيم. همه مي‌دانند كه تيم فوتبال بانوان ايران به تازگي تشكيل شده است و ما نمي‌توانيم همه كاستي‌ها و مشكلات را در مدت كوتاهي برطرف كنيم اما بايد بگويم كه همه سعي مي‌كنيم با كار، تلاش و تمرين بيشتر اين مشكلات را برطرف كنيم.»
اشاره درست سرمربي تيم به اين نكته كه نبايد از دختران فوتبال ايران انتظار شق‌القمر داشت مساله بسيار مهمي است. تيم فوتبال زنان ايران براي اولين‌بار است كه در چنين سطحي به ميدان مي‌رود و نبايد اين تيم را با چيزي كه از فوتبال مردان در آسيا به ثبت رسيده مقايسه كرد. اين ذهنيت كه فوتبال كشورمان در هر شرايطي در قاره كهن حرف براي گفتن دارد برگرفته از ديدگاهي جزء‌نگرانه است. ديدگاهي كه سال‌ها فوتبال زنان را در محاق نگه داشت تا نخستين حضور اين تيم در آسيا تا سال ۲۰۲۲ به تعويق بيفتد. 
همه مطمئن هستيم دختران فوتبال ايران در آسيا تمام تلاش خودشان را خواهند كرد و با استعداد و توانايي‌هايي كه دارند بهترين نمايش خود را مقابل رقباي آسيايي ارايه خواهند داد. همه مطمئن هستيم اين تيم پتانسيل فوق‌العاده‌اي براي پيشرفت و رسيدن به بهترين رتبه‌هاي دنيا دارد. در عين حال همه مي‌دانيم اين دختران چه سختي‌هايي كشيده‌اند تا امروز در لباس تيم ملي فوتبال ايران در آسيا به ميدان بروند. پس حواس‌مان باشد با نگاه منصفانه، همراه با سربلندي و غرور آرزو‌هاي خوب‌مان را روانه ساق‌هاي محكم و دل بزرگ دختران ايراني كنيم به اميد آنكه در آينده‌اي نه چندان دور شاهد حضور اين بازيكنان در مسابقات جام جهاني باشيم.  ملي‌پوشان فوتبال كشورمان بعد از انجام بازي امروز مقابل هند، در تاريخ سه بهمن مقابل چين و در تاريخ ۶ بهمن مقابل چين‌تايپه به ميدان خواهند رفت. اين رقابت‌ها در سه گروه چهار تيمي برگزار مي‌شود و از هر گروه دو تيم نخست به همراه دو تيم برتر سوم جواز حضور در مرحله يك‌چهارم نهايي را به دست خواهند آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون