• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5129 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ دي

اقتصاد بين‌الملل

۲۰۷ ميليون نفر در جهان بيكارند

سازمان بين‌المللي كار اعلام كرد بيكاري در دنيا حداقل تا 2023 بالاتر از سطح قبل از بحران كرونا باقي مي‌ماند. تعداد افراد بدون شغل در سال جاري ميلادي تا 207 ميليون نفر افزايش مي‌يابد كه بالاتر از 186 ميليون نفر بيكار ثبت‌شده در 2019 است. در گزارش اين سازمان آمده است: «تاثير واقعي بحران كرونا بر نرخ بيكاري احتمالا بسيار بيشتر از اين ارقام است، چون بسياري از مردم شغل خود را از دست داده‌اند.» نرخ مشاركت اقتصادي در جهان در سال جاري ميلادي 1. 2 درصد پايين‌تر از 2019 پيش‌بيني مي‌شود. 
دبير كل اين سازمان اعلام كرد: «بدون بهبود گسترده بازار كار نمي‌توان انتظار بهبود شرايط از بحران كرونا را داشت.  براي پايدار بودن اشتغال، روند بهبود از اين شرايط بايد مبتني بر اصول اشتغال شايسته و مناسب باشد كه شامل سلامتي و امنيت، برابري، حفاظت و گفت‌وگوي اجتماعي مي‌شود.» اين سازمان همچنين پيش‌بيني مي‌كند ساعت‌هاي كاري در سال جاري ميلادي به اندازه 52 ميليون شغل تمام‌وقت پايين‌تر از سه‌ماهه پاياني 2019 باشد. اين رقم بسيار بالاتر از پيش‌بيني قبلي است كه در ماه مه 2021 صورت‌ گرفته و 26 ميليون شغل تمام‌وقت اعلام‌ شده بود. 

نرخ تورم در تركيه تا پايان ۲۰۲۲ به ۲۷درصد مي‌رسد

اقتصاددان‌ها عقيده دارند روند افزايش تورم در تركيه طي ماه‌هاي آينده ادامه خواهد داشت و در پايان سال جاري ميلادي تا 27 درصد پايين مي‌آيد.   اقدام بانك مركزي تركيه در كاهش مكرر نرخ بهره، تورم در اين كشور را در ماه دسامبر تا 36 درصد افزايش داد و باعث كاهش 44درصدي ارزش لير در برابر دلار شد.   پيش‌بيني مي‌شود تورم در تركيه تا پايان سال جاري ميلادي تا 26. 8 درصد پايين بيايد و در 2023 به 15. 4 درصد برسد، اين پيش‌بيني خلاف آن‌چيزي است كه دولت تركيه انتظار دارد و تخمين مي‌زند تورم در اواسط 2023 تك‌رقمي باشد.  تورم در تركيه در پايان سال جاري ميلادي بين 17 تا 46 درصد تخمين زده مي‌شود.  مقامات تركيه اعلام كرده‌اند بزرگ‌ترين مشكل اقتصاد اين كشور كسري حساب جاري به‌خاطر صورت‌حساب سنگين واردات اين كشور است و طرح جديد اقتصادي مشكل را برطرف مي‌كند. با وجود اين، اقتصاددان‌ها هنوز هم پيش‌بيني مي‌كنند كسري حساب جاري تركيه در سال جاري ميلادي برابر با 2. 1 درصد توليد ناخالص داخلي و در 2023 برابر با 2. 3 درصد باشد. 

آلمان اعلام كرد، فقط براي ۱۷ روز ذخيره گاز دارد

ذخاير گاز طبيعي در آلمان كه يكي از بزرگ‌ترين مخازن زيرزميني گاز اروپا را داراست، به پايين‌ترين سطح خود در مقايسه با سال‌هاي گذشته رسيده است. وزارت اقتصاد آلمان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: براساس اعلام سيستم ثبت يكپارچه تاسيسات ذخيره‌سازي گاز متعلق به انجمن زيرساخت گاز اروپا، تاسيسات ذخيره‌سازي گاز آلمان (تا تاريخ 11 ژانويه 2022) به ميزان 50. 6 درصد پر است. اين وزارتخانه در ادامه تاكيد كرد كه حجم كنوني ذخاير به لحاظ تئوري معادل 17. 7 روز گاز قابل استحصال داراست. اين درحالي است كه غول انرژي روسيه يعني شركت گازپروم روز دوشنبه اعلام كرد هيچ ظرفيتي را براي پمپاژ گاز به اروپا از طريق خط لوله يامال در ماه آينده رزرو نكرده است. 

هشدار درباره كاهش نگران‌كننده ذخاير نفت و سوخت

آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) پيش‌بيني كرد با تاثير اندك شيوع كروناي اُميكرون بر تقاضا، عرضه در بازارهاي جهاني نفت محدودتر از تصور قبلي به نظر مي‌رسد. آژانس بين‌المللي انرژي در جديدترين گزارش ماهانه خود از بازار نفت نوشت: شيوع كروناي اميكرون افزايش يافته اما اين‌بار افزايش موارد ابتلا تاثير بسيار محدودتري روي مصرف نفت خواهد داشت.  با توجه به اينكه امريكا، كانادا و برزيل در مسير توليد با حداكثر ظرفيت قرار دارند و عربستان سعودي و روسيه ممكن است ركورد توليد را بشكنند، رشد مستمر عرضه مي‌تواند باعث اشباع قابل توجه بازار نفت در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ و پس از آن شود اما اشباع عرضه بازار در سال ميلادي جاري كمتر از پيش‌بيني‌هاي قبلي خواهد بود و انتظار مي‌رود تقاضا براي نفت به سطح ۹۹. ۷ ميليون بشكه در روز پيش از شيوع پاندمي برسد. 

نرخ تورم در تركيه تا پايان ۲۰۲۲ به ۲۷درصد مي‌رسد

اقتصاددان‌ها عقيده دارند روند افزايش تورم در تركيه طي ماه‌هاي آينده ادامه خواهد داشت و در پايان سال جاري ميلادي تا 27 درصد پايين مي‌آيد.  اقدام بانك مركزي تركيه در كاهش مكرر نرخ بهره، تورم در اين كشور را در ماه دسامبر تا 36 درصد افزايش داد و باعث كاهش 44درصدي ارزش لير در برابر دلار شد.  پيش‌بيني مي‌شود تورم در تركيه تا پايان سال جاري ميلادي تا 26. 8 درصد پايين بيايد و در 2023 به 15. 4 درصد برسد، اين پيش‌بيني خلاف آن‌چيزي است كه دولت تركيه انتظار دارد و تخمين مي‌زند تورم در اواسط 2023 تك‌رقمي باشد.  تورم در تركيه در پايان سال جاري ميلادي بين 17 تا 46 درصد تخمين زده مي‌شود. مقامات تركيه اعلام كرده‌اند بزرگ‌ترين مشكل اقتصاد اين كشور كسري حساب جاري به‌خاطر صورت‌حساب سنگين واردات اين كشور است و طرح جديد اقتصادي مشكل را برطرف مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون