• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5130 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن

در ديدار رييس كل بانك مركزي با مراجع عظام تقليد مطرح شد

دريافت ديركرد تسهيلات توسط بانك‌ها را ‌برداريد

علي صالح‌آبادي رييس كل بانك مركزي در سفر به قم با مراجع عظام تقليد ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش خبرگزاري صداوسيما آيت‌الله نوري همداني با تاكيد بر قواعد بانكداري بدون ربا گفت: هرگونه فعاليت ربوي در نظام بانكداري اسلامي حرام است.  وي تاكيد كرد: گسترش ابزار‌هاي مبتني بر عقود اسلامي به تسهيل و گسترش كسب‌و‌كارها، رشد توليد و رشد اقتصادي قطعا كمك خواهد كرد. اين مرجع تقليد تصريح كرد: با آقايان سيف و همتي مساله اخذ ديركرد تسهيلات توسط بانك‌ها را به عنوان رباي حرام مطرح كرديم و خواستيم ديركرد را بردارند، اما نشد و نتوانستند.
آيت‌الله نوري همداني در پايان خواستار تقويت ارزش پول ملي شد و گفت: كنترل تورم امري بسيار مهم است و بايد تلاش كرد تا با به‌كارگيري سياست‌هاي مناسب به برطرف شدن مشكلات معيشتي مردم كمك كرد.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: در كنار اين امر، بانك‌ها بايد سازوكار‌هايي را براي هدايت سرمايه‌هاي مردم به سمت فعاليت‌هاي مولد اقتصادي اعم از بخش كشاورزي، صنعت صادرات و واردات در نظر گيرند و به توسعه اقتصادي كشور كمك كنند.
آيت‌الله جوادي‌آملي: اقتصاد و حمايت عملي از توليد در شرايط كنوني، حرف اول كشور
آيت‌الله جوادي‌آملي در اين ديدار با اشاره به اقدام حكيمانه رهبر معظم انقلاب در تعيين به جاي شعار امسال مبني بر پشتيباني از توليد و مانع‌زدايي تاكيد كرد: اقتصاد و حمايت عملي از توليد در شرايط كنوني، حرف اول كشور و شاخصي بسيار مهم است. وي افزود: از نظر فلسفه و كلام، اصول اعتقادي، اصل اول است، اما از نظر جامعه‌شناسي، اقتصاد حرف اول را مي‌زند، در اسلام، از «مال» به ستون فقرات يك ملت تعبير شده است. آيت‌الله جوادي‌آملي اضافه كرد: بانك ‌مركزي وظيفه بسيار سنگيني دارد، از كار‌هاي اصلي بانك مركزي اين باشد كه دست قانون‌داناني كه قانون را دور مي‌زنند از ذخاير بانك مركزي كوتاه كند؛ اختلاس‌هاي ميلياردي از افراد عادي ساخته نيست، اين اختلاس‌ها با قلم افراد صورت مي‌گيرد نه با زور اسلحه؛ لذا در خصوص اختلاس‌هاي صورت‌گرفته نيز، بررسي و آسيب‌شناسي شود كه چگونه افرادي توانستند حق را باطل كنند و اختلاس صورت بگيرد. اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: آبروي انسان امانت الهي است و انسان امين‌الله است، پيامبر دست كارگري را بوسيد كه براي خودش كار مي‌كرد و كنار سفره خود مي‌نشست، بر همگان واجب است كه اين مملكت را با كرامت اداره كنند و راه آن رونق توليد و اشتغال است. وي در پايان افزود: ما به اين كشور اميدواريم، شهيدان همان‌طوركه در زنده بودن خود فكر جامعه خود هستند در آخرت و در برزخ نيز به فكر جامعه خود هستند و مرتبا براي مردم دعا مي‌كنند، كشور چنين سرمايه معنوي عظيمي دارد، بايد قدردان اين سرمايه‌هاي عظيم معنوي و مادي بود و از آنها به بهترين نحو در راستاي آباداني اين كشور بهره گرفت. 
آيت‌الله سبحاني: بانك‌ها امانت‌دار مردم باشند 
آيت‌الله سبحاني هم ‌در ديدار رييس كل بانك مركزي گفت: همه بايد كمك كنند تا بانكداري اسلامي كه به نفع مردم است و از دغدغه‌هاي دولت جديد است محقق شود. 
آيت‌الله علوي گرگاني: دريافت سود‌هاي غيرمشروع در بانك‌ها بسيار درد آور است
آيت‌الله علوي گرگاني در ديدار رييس كل بانك مركزي، با بيان اينكه، دريافت سود‌هاي غيرمشروع در بانك‌ها بسيار دردآور است، گفت: تحقق بانكداري اسلامي از دغدغه‌هاي مهم مراجع است.  اين مرجع معظم تقليد، عصر ديروز در ديدار با رييس كل بانك مركزي با تاكيد بر لزوم اجراي بانكداري اسلامي در تمامي بانك‌هاي كشور گفت: مصيبتي كه امروز همه مراجع بر رفع آن تاكيد دارند دريافت سود‌هاي بانكي، ديركرد‌ها و سود‌هاي غيرمشروع است.  وي گفت: با وجود تذكرات متعدد مراجع از گذشته تاكنون در خصوص غيرمشروع بودن اين سود‌ها، ولي تاكنون نتيجه مثبتي به دست نيامده است.  رييس كل بانك مركزي گفت: توسعه بانكداري اسلامي در دستور كار جدي بانك مركزي در دوره جديد است. علي صالح‌آبادي هم در اين ديدارها با اشاره به جايگاه رفيع شوراي فقهي در سيستم بانكي گفت: توسعه بانكداري در چارچوب قواعد شرعي و اسلامي، براي ما مهم و حايز اهميت بوده و در دستور كار جدي بانك مركزي در دوره جديد است. وي با اشاره به ايجاد شوراي فقهي بانك مركزي و فعاليت‌هاي اين شورا در سه سال گذشته، گفت: وظيفه شوراي فقهي تطبيق رويه‌ها و قوانين بانكي با مباني شرعي و فقهي است و در اين دوره نيز تلاش كرديم با تقويت جايگاه شوراي فقهي و دبيرخانه آن در بانك مركزي، نسبت به گسترش فعاليت‌هاي اين شورا اقدام كنيم. صالح‌آبادي با اشاره به فعاليت‌هاي كميته فقهي بورس تصريح كرد: موضوع توسعه بانكداري در چارچوب قواعد شرعي از دغدغه‌هاي اين دوره است و در همين راستا كارگروه تخصصي شوراي فقهي بانك مركزي به منظور بررسي مسائل و مباحث كارشناسي و ارايه نظرات به شوراي فقهي، در شهر قم تشكيل شده است. وي در پايان خاطرنشان كرد: اميدوارم به ياري خداوند بتوانيم شرايطي را فراهم كنيم كه دغدغه مراجع و متدينين درخصوص امور بانكداري رفع شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمين مصباحي‌مقدم، رييس شوراي فقهي بانك مركزي نيز در اين ديدار ضمن تاكيد بر تقويت جايگاه شوراي فقهي در بانك مركزي در اين دوره يادآور شد: در حال حاضر ابزار‌هاي سياست‌هاي پولي بانكي براساس قواعد شرعي و فقهي طراحي مي‌شود و در اين زمينه نيز معاونت نظارت بانك مركزي مكلف شده است كه با طراحي فرم‌هاي ويژه و خاص بر روند اجراي ضوابط فقهي و شرعي مصوب شورا بر فعاليت نظام بانكي و اجراي بهتر اين قواعد نظارت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون