• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5130 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن

طرفداري از حيات‌وحش

رضا گلجاني

چگونگي و چرايي ترويج حفاظت از حيات‌وحش توسط متخصصين زيست‌شناسي حفاظت از موضوعات مهم اين حوزه در قرن گذشته بوده است. بروسارد و تول نويسندگان مقاله «زيست‌شناسي حفاظت و ۴ مدل طرفداري از حيات‌وحش» ۴ روش كلي را در اين ارتباط مطرح مي‌كنند.
طرفداري حرفه‌اي: در اين طيف از طرفداري از حيات‌وحش دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي، با انجام مطالعات علمي، مديران و تصميم‌گيران حيات‌وحش را براي اتخاذ تصميمات آگاهي‌رساني مي‌كنند. مديران لزوما وقت مطالعه تحقيقات علمي را ندارند و ترجيح مي‌دهند مراكز معتمد آخرين يافته‌هاي علمي را به آنها براي اتخاذ تصميمات بهينه اعلام كنند. طرفداري براي علم: در اين نوع طرفداري از حيات‌وحش، براي ارتقاي جايگاه علم در مديريت و حفاظت از حيات‌وحش تلاش مي‌شود. كماكان بخش قابل‌توجهي از جامعه از اهميت تصميم‌گيري علم مبنا در حفاظت و مديريت حيات‌وحش كمتر آگاه هستند. نويسندگان، زيست‌شناسان حيات‌وحش را به ترويج علم محوري در مديريت حيات‌وحش ترغيب مي‌كنند. طرفداري براي خدمات اكوسيستمي: در اين نوع طرفداري، زيست‌شناسان حفاظت بايد بر اهميت خدمات اقتصادي و اقتصادي اكوسيستم‌ها و تاثير آنها بر اقتصاد خرد و كلان متمركز شوند. در دنيايي كه اقتصاد مركز اكثر قريب به اتفاق تصميم‌گيري‌هاست، وارد كردن حفاظت از حيات‌وحش به چرخه‌هاي اقتصادي اهميتي مضاعف دارد. در اين بخش نويسندگان، زيست‌شناسان حفاظت را به افزايش دانش خود از خدمات اكوسيستمي براي طرفداري از حيات‌وحش ترغيب مي‌كنند.  طرفداري براي طبيعت: در اين بخش زيست‌شناسان حفاظت بايد بر اهميت ارتباط انسان با طبيعت تاكيد كنند. اينكه چگونه فعاليت‌هاي طبيعت‌گردي مي‌تواند روح و روان انسان‌ها را ارتقا دهد. اينكه چقدر مهم است كه انسان مدرن شهري ارتباط خود را با طبيعت از طريق فعاليت‌هايي همچون پرنده‌نگري، كوهنوردي و غيره حفظ كند. آنچه مي‌توان از اين مقاله برداشت كرد، اين است كه لزوما متخصصين حيات‌وحش براي ترويج حفاظت از حيات‌وحش تنها گزينه‌هاي همراهي يا اجتناب از امواج اجتماعي را پيش رو ندارند، بلكه آنها مي‌توانند جايگاه خود را در دنياي طرفداري از حيات‌وحش باتوجه به تخصص خود ايجاد كنند.
علاقه‌مندان به مطالعه متن كامل اين مقاله مي‌توانند آن را از لينك
 https: //www.researchgate.net/profile/John-Tull-2/publication/6505919_Conservation_Biology_and_Four_Types_of_Advocacy/links/5e13600a92851c8364b2ab3f/Conservation-Biology-and-Four-Types-of-Advocacy.pdf دريافت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون