• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5132 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ بهمن

آيا دولت از شركت‌هاي حامي اشتغال بانوان پشتيباني مي‌كند

امروزه با توجه به حضور بيشتر زنان در حوزه بازار كار، توانمندسازي زنان به ويژه افراد سرپرست خانوار از دغدغه‌هاي مهم جامعه است. زنان شاغل مي‌توانند با حضور در بازار كار نقش مهمي در صنعت و اقتصاد خانواده ايفا كنند در همين زمينه دولت با ايجاد سياست‌ها و برنامه‌هاي منسجم و پشتيباني از شركت‌هاي توليدي حامي اشتغال زنان مي‌تواند نقش بسزايي ايفا كند. دولت به عنوان متولي رفاه اجتماعي وظيفه دارد برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري را در حوزه‌هاي رفاهي، حمايتي و بيمه‌اي براي ارتقاء رفاه عمومي به ويژه در حوزه اشتغال انجام دهد و با پشتيباني از توليدكنندگان نه تنها مي‌توان در بخش اشتغالزايي اقدامات موثر انجام دهد بلكه به توليدكنندگان در بخش افزايش صادرات و پيشبرد حمايت از توليد داخلي كمك مهمي انجام دهد. 
يكي از سياست‌هاي كشور در برنامه ششم توسعه ملي ايجاد اشتغال سالانه براي 950 هزار نفر بود كه پس از تشديد تحريم‌ها و افزايش ركود اقتصادي اجراي اين برنامه در حد يك رويا باقي ماند، با اين حال برخي شركت‌ها در جهت ارتقاي توليد ملي و حركت در مسير ايجاد اشتغال پايدار براي حمايت از توسعه كشور گام برداشته‌اند. براي نمونه در حوزه صنعت شركت كروز با ايجاد بيش از 12000 شغل در صنعت قطعه سازي كه حدود 70 درصد از آنان را بانوان تشكيل مي‌دهند، سهم قابل توجهي در ايجاد اشتغال پايدار داشته و در يكسال اخير هم با وجود اينكه شيوع ويروس كرونا كه مشكلات زيادي را براي صنايع كشور به وجود آورده اين شركت همچنان به جذب نيروي انساني ادامه داده است.
 به‌طور كلي مي‌توان گفت كه شركت‌هاي خصوصي با وجود مشكلات اقتصادي امسال، سهم خود را براي جهش توليد ملي، افزايش توليد و اشتغال را در صنعت ايفا كرده‌اند. بخش خصوصي نه از دولت طلب حقوق و نه سرمايه‌گذاري دارد ولي ايجاد اشتغال كه دولت براي ايجاد هر شغل دو ميليارد تومان برآورد كرده است را وقتي توسط اين بخش صورت مي‌گيرد حداقل انتظار مي‌تواند اين باشد كه موانع آنها توسط دولت رفع شود.
 در صنايع مختلف از جمله شركت‌هاي قطعه‌ساز سهم عمده‌اي در افزايش اشتغالزايي دارند و علاوه براين در قطع وابستگي صنعت خودرو پيشتاز هستند، در همين مورد انتظار مي‌رود دولت به منظور حمايت از توليد داخلي، نسبت به صنعت قطعه‌سازي مساعدت‌هاي لازم را مبذول دارد.در كنار دولت، انتظار مي‌رود مجلس شوراي اسلامي با تصويب قوانين حمايتي از صنعت قطعه سازي و توليدكنندگان حمايت كرده، همانطور كه رهبر عالي قدر انقلاب نيز بر اين حمايت از توليد ملي تاكيد دارند. ايجاد اشتغال و داخلي سازي راهي بس سخت و مشكل است، از آن سخت‌تر ايجاد اشتغال براي بانوان زيرا آنها بايد بتوانند در كنار فرزندآوري و تربيت نسل آينده خانواده را نيز مديريت كنند و اينجاست كه نگاه بهتر و حمايتي از سوي همه سران قوا لازم است، قوه مجريه با كمك و تسهيلات خاص قوه مقننه با حمايت و همراه تصويب قوانين حمايتي و قوه قضاييه توجه به حقوق بانوان و ايجادكنندگان شغل براي بانوان وارد ميدان شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون