• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5133 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ بهمن

«اعتماد» آخرين اخبار مرتبط با طرح صيانت را بررسي مي‌كند

رويارويي دوباره موافقان و مخالفان طرح صيانت

اعتماد| هرچند بعد از ارايه گزارش صريح مركز پژوهش‌هاي مجلس در خصوص تبعات زيانبار تصويب و اجراي طرح «صيانت از فضاي مجازي» برخي تصور مي‌كردند كه اين ايده به بايگاني مجلس رفته و از دستور كار خارج خواهد شد، اما تحولات روزها و هفته‌هاي اخير نشان داد كه حاميان اين طرح در داخل و خارج مجلس، بيكار ننشسته‌اند و همچنان تلاش‌هاي دامنه‌دار خود را براي تصويب اين طرح دنبال مي‌كنند. 
بر اساس اعلام سخنگوي كميسيون ويژه طرح صيانت نخستين جلسه بررسي دوباره طرح بعد از قرائت گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس از امروز (سه‌شنبه) آغاز خواهد شد. در آستانه برگزاري اين نشست، تحليلگران با اشاره به افزايش معنادار بودجه وزارت ارتباطات دولت سيزدهم، اين فرضيه را مطرح كردند كه دولت و مجلس به دنبال اجراي طرح صيانت به صورت چراغ خاموش و بدون نياز به مصوبه مجلس هستند. فرضيه‌اي كه روز گذشته توسط يكي از اعضاي كميسيون مشترك طرح صيانت نيز مطرح و ابعاد و زواياي گوناگون آن در گفت‌وگو با رسانه‌ها تشريح شد. غلامرضا نوري‌قزلجه با اشاره به اتمسفر كلي نمايندگان كميسيون مشترك طرح صيانت اعلام كرد: با توجه به اينكه جريانات حامي طرح متوجه شده‌اند، اقبالي در جلب‌ توجه اكثريت نمايندگان عضو كميسيون مشترك نخواهند داشت، تصميم گرفته‌اند به صورت زيرپوستي با دور زدن كميسيون مشترك اين طرح را عملياتي كنند. 
نوري در ادامه تاكيد كرد: برخي اظهارات كه در خصوص اصلاح طرح و تغييرات بنيادين مطرح مي‌شود، ريشه در واقعيت ندارد و حاميان طرح به دنبال دور زدن مجلس هستند. اظهارات نوري‌قزلجه زماني معنا و مفهوم عيني‌تري پيدا مي‌كند كه پيش از اين علي يزدي‌خواه، نماينده مردم تهران و نايب‌رييس كميسيون مشترك طرح صيانت در قامت يكي از حاميان پر و پا قرص اين ايده در روزهاي پاياني دي‌ماه در اظهارنظري عجيب با اشاره به ابتكارهايي كه كشور چين در راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات داشته، خواستار استفاده ايران از اين ابتكارات در مواجهه با فضاي مجازي شده بود. يزدي‌خواه كه با ايلنا گفت‌وگو مي‌كرد در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران براي راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات از چين كمك مي‌گيرد، گفت: «دولت و مجلس با همكاري همه نهادها و دستگاه‌هاي دولتي به ‌دنبال ايجاد شبكه ملي اطلاعات است. كشورهاي چين و روسيه در زمينه راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات موفق بودند. چيني‌ها در اين حوزه ابتكار منحصربه‌فرد و خاصي را طراحي كردند كه ما نيز مي‌توانيم از تجربه آنها در اين بخش استفاده كنيم.» او بهره‌گيري از تجربيات و دانش فني ديگر كشورها را در جهان كنوني مرسوم و رايج دانست و افزود: «ما توانايي راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات در كشور را داريم. دولت پيشنهاد راه‌اندازي اين شبكه را به مجلس ارايه داده است و مجلس نيز با دولت در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را انجام مي‌دهد و بودجه راه‌اندازي آن تامين شده است.» 
اظهارات يزدي‌خواه در خصوص استفاده از تجربيات كشور چين در شرايطي رسانه‌اي مي‌شود كه بسياري از تحليلگران در ابتداي طرح ايده صيانت از فضاي مجازي اعلام كردند، اين نسخه‌اي است كه نمايندگان مجلس يازدهم از روي دست چيني‌ها كپي كرده‌اند، اما نمايندگان حامي طرح با تكذيب اين گمانه‌زني‌ها اعلام مي‌كردند، الگويي كه ايران در مواجهه با فضاي مجازي پيگيري مي‌كند، برگرفته از رويكردهايي است كه در آلمان و ساير كشورهاي اروپايي تجربه مي‌شود. گذشت زمان اما نشان داد كه گمانه‌زني‌هايي كه پيش از اين در خصوص الگوبرداري از چيني‌ها براي محدودسازي فضاي مجازي مي‌شد، بيشتر به واقعيت نزديك است تا ساير قرائت‌هايي كه در اين زمينه مطرح مي‌شود. در چنين شرايطي بايد منتظر هفته‌ها و ماه‌هاي آينده ماند و ديد كه در نهايت كدام يك از طرف‌هاي درگير در ماجراي طرح صيانت حرف خود را به كرسي مي‌نشانند. آيا مخالفان طرح صيانت به پشتوانه مخالفت‌هاي گسترده‌اي كه در فضاي عمومي و مردمي كشور در خصوص اين طرح مطرح شده، طرح را از دستور كار خارج مي‌سازند يا اينكه اقليتي محدود از افراد و جريانات سياسي در داخل و خارج مجلس كه خواستار محدود‌سازي و مسدودسازي فضاي مجازي هستند، نهايتا به هدف خود دست پيدا مي‌كنند؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون