• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5133 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ بهمن

پيدا و پنهان

افت ادامه‌دار شاخص بورس در بازار
روز گذشته شاخص كل بازار بورس با ۲۱ هزار و ۸۲۴ واحد كاهش، در جايگاه يك ‌ميليون و ۲۳۴ هزار واحدي قرار گرفت. در معاملات اين روز بيش از چهار ميليارد و ۵۰۶ ميليون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۷ هزار و ۶۸۱ ميليارد ريال داد‌و‌ستد شد. همچنين شاخص كل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۲۷۳ واحد كاهش به ۳۲۳ هزار و ۹۷۳ واحد و شاخص قيمت (هم‌وزن) با ۲ ‌هزار و ۶۸۳ واحد افت به ۲۰۳ هزار و ۴۴۲ واحد رسيد. شاخص بازار اول، ۱۸ هزار و ۶۷۰ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۵ هزار و ۶۴۴ واحد كاهش داشتند.


نامه توليدكنندگان پوشاك به وزير كشور
تشكل‌هاي نساجي و پوشاك ايران با ارسال نامه‌اي به وحيدي وزير كشور اعلام كردند «با در نظر گرفتن سهم دو ميليارد دلاري قاچاق از بازار 8 ميليارد دلاري پوشاك و گسترش آن طي چند ماه گذشته و از سوي ديگر كمبود شديد مواد اوليه و قطعات مصرفي كارخانجات و همچنين كاهش مصرف شديد پوشاك به جهت وقوع كرونا و كوچك شدن سفره مردم، متاسفانه هم‌اكنون شاهد ركود در توليد پوشاك و زنجيره‌هاي قبل از آن هستيم و به‌رغم هزينه‌هاي بسيار پايين ايجاد شغل در اين حوزه، سرمايه‌گذاري در اين زمينه در حال كاهش است. مطالبه بخش خصوصي در اين ميان، تعيين تكليف مبارزه با قاچاق پوشاك است. اگر دولت عزمي براي مقابله با قاچاق ندارد تكليف سرمايه‌گذاران و كارآفرينان اين حوزه را مشخص كند و با وعده سعي در مثبت جلوه دادن آمار و ارقام مقابله با قاچاق نكند.»


قيمت سيب‌زميني  به 15 هزار تومان رسيد!

قيمت سيب‌زميني در بازار نزديك به 15هزار تومان رسيده است. جواد باقري، كارشناس بازار ميوه گفت: نگه داشتن سيب‌زميني‌ها در انبار، صادرات و سردي هوا قيمت سيب‌زميني‌ را افزايش داده است. وي گفت: در حال حاضر دوره كشت و برداشت سيب‌زميني تمام شده و هرچه سيب‌زميني داريم در انبارها قرار گرفته‌اند و دست عده‌اي خاص است. وي ادامه داد: چون سيب‌زميني‌ها انبار شده است اگر انبارداران عرضه را كم كنند و تقاضا بالا باشد قيمت‌ها بالا مي‌رود. اين كارشناس بازار ميوه تصريح كرد: البته صادرات و سردي هوا هم در اين افزايش قيمت‌ سيب‌زميني اثرگذار بوده است.


تورم كدام كشور  از ايران بيشتر است؟
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه رشد اقتصادي ايران در پايان سال ۱۴۰۰ به حدود ۳.۱ درصد خواهد رسيد اما اين عدد در دو سال آينده قدري كاهش خواهد يافت. با اين وجود رشد اقتصادي ايران در قياس با كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي منطقه منا پايين‌تر ارزيابي مي‌شود. در طول اين مدت تركيه رشد اقتصادي ۹.۵ درصدي را تجربه مي‌كند و براي هند نيز رشد ۸.۷ و عراق ۷.۳ درصدي پيش‌بيني شده است، هر چند سرعت رشد اين كشورها نيز در سال‌هاي آينده پايين‌تر خواهد آمد. در حوزه تورم اما ايران وضعيت بهتري پيدا كرده، هرچند هنوز نسبت به ميانگين جهاني فاصله‌اي قابل توجه دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون