• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5134 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ بهمن

آيا فروش اثر تناولي در حراج غيرقانوني بود؟

تقريبا دو هفته از پايان پانزدهمين دوره از حراج تهران مي‌گذرد اما حاشيه‌هاي آن همچنان ادامه دارد. به گزارش ايسنا، پانزدهمين حراج تهران درحالي با فروش كلي نزديك به ۱۵۹ ميليارد تومان به كار خود پايان داد كه در كنار نگاه‌هاي مثبت مبني بر رونق فضاي اقتصادي هنر و گردش پول در داخل كشور، اين رقم واكنش‌هاي انتقادي را هم به همراه داشت. بر اين اساس، برخي گالري‌داران كف قيمت آثار را بيشتر از ارزش واقعي آن مي‌دانستند، برخي معتقد بودند كه جابه‌جايي اين حجم از پول در اين شرايط اقتصادي چندان با عقل جور درنمي‌آيد و برخي ديگر نيز رويداد حراج را عملا براي اقتصاد هنر بي‌ثمر دانستند. اخيرا اما حاشيه‌هاي حراج، دامن گران‌ترين اثر اين رويداد هنري را گرفته است. در همين راستا چنين ادعايي مطرح شده كه فروش مجسمه «شاعر نشسته» پرويز تناولي در پانزدهمين حراج، به دليل سابقه محكوميت قضايي اين هنرمند، عملي مجرمانه و غيرقانوني بوده و حتي خريدار اين مجسمه نيز انصراف خود را از پرداخت اين مبلغ اعلام كرده و اظهار داشته كه تنها ۷ ميليارد تومان براي آن پرداخت مي‌كند. در همين راستا خبرنگار بخش تجسمي ايسنا در تماسي تلفني با محمود نورايي، مدير روابط عمومي حراج تهران، اين مسائل را پيگير شد.
آيا فروش اثر پرويز تناولي در حراج  غيرقانوني بود؟
يكي از نكات مهم در طرح اين پرسش، اين است كه مالكيت اثر ارايه‌شده در حراج، متعلق به چه كسي است و توسط چه فردي به حراج ارايه شده است؟ نورايي در همين رابطه به خبرنگار ايسنا چنين مي‌گويد: «طبق شرايطي كه ما قبلا درباره حراج اعلام و اين فرصت را براي هنرمندان پيشكسوت فراهم كرديم كه اثرشان را خودشان و خانواده‌شان مي‌توانند به حراج ارايه دهند، اثر آقاي تناولي از طرف خانواده ايشان و خودشان ارايه شده و اين هيچ اشكالي ندارد. مثل تمام فعاليت‌هاي تجاري، آقاي تناولي مي‌توانند چندين محكوميت قضايي يا دعواي حقوقي داشته باشند، ولي هيچ چيزي در مورد منع خريد و فروش آثارشان وجود ندارد. اگر دوستاني نسبت به اين موضوع حساسيت دارند، يا چيزي در دست دارند، مي‌توانند به ما ارايه كنند و ما طبق قانون اگر مدركي وجود داشته باشد و قانون گفته باشد كه ايشان منع خريد و فروش دارند، ما خريد و فروش اين اثر را كنسل مي‌كنيم و هيچ اشكالي ندارد.»  مدير روابط عمومي حراج تهران در ادامه تصريح كرد: «تا الان هيچ مدركي مبني بر منع خريد و فروش توسط ايشان به ما ارايه نشده و آقاي تناولي هم مثل تمام فعاليت‌هاي تجاري‌اي كه وجود دارد، مي‌توانند چندين محكوميت قضايي داشته باشند.» 
داستان انصراف خريدار ۱۴ ميلياردي  صحت دارد؟
علاوه بر طرح ادعاي غيرقانوني بودن فروش اثر پرويز تناولي به دنبال محكوميت قضايي اخير او در حراج، ادعايي ديگر مبني بر انصراف خريدار مجسمه ۱۴ ميلياردي «شاعر نشسته» در فضاي مجازي در حال دست به دست شدن است. نورايي در همين رابطه هم مي‌گويد: «چنين چيزي اصلا صحت ندارد. براساس اسنادي كه وجود دارد و قراردادي كه بسته مي‌شود، خريدار اثر وقتي كه دست بلند مي‌كند و اثر را خريداري مي‌كند، قرارداد منعقد شده و براي همين اصلا يك چنين چيزي صحت ندارد. فكر نمي‌كنم اصلا چيزي باشد كه ما بخواهيم پاسخ دهيم. به‌خاطر اينكه قراردادها مشخص است و في‌ما بين قراردادي تنظيم شده و ايشان هم پول را پرداخت مي‌كنند و اثرشان را تحويل مي‌گيرند.»
۱۰ تابلو از چهره صادق هدايت
اين روزها روايتي هنري از چهره صادق هدايت در گالري مژده به نمايش گذاشته شده است. به گزارش «اعتماد»، عليرضا آسانلو، نقاش و مجسمه‌سازي كه سرديس‌هاي زنده‌يادان كيارستمي، شجريان، انتظامي، ملك‌الشعراي بهار و ... را ساخته است، با رويكردي زيبايي‌شناختي، در مرزي معاصر ميان رئاليسم و انتزاع و اصالت‌بخشي به عنصر تخيل بيننده، المان‌هايي از فيگورهاي هدايت را در لايه‌هايي متعدد از رنگ بازتاب‌ داده است. «ديدار به قيامت» عنوان اين مجموعه برگرفته از جملات معروف صادق هدايت است و ۱۰ نقاشي اين نمايشگاه تماشاگر را به ديداري مفهومي و معناگرا رهنمون مي‌كند. آسانلو درباره چرايي پرداختن به صادق هدايت گفت: «بعضي پرسوناژها حذف‌شدني نيستند، حتي اگر درد باشند يا درمان، حتما هدايت در تاريخ هنر معاصر ايران جريان‌ساز است ... هدايت براي من يك اتمسفر است، فضايي كه با عينك صادق مي‌توان ديد حيرت‌انگيز است و تكان‌دهنده، حقايق زندگي روزمره در هم تنيده و از فضايي سورئاليستي سر بر مي‌آورد.» عليرضا آسانلو متولد ۱۳۵۳ در حيطه نقاشي، طراحي و مجسمه، بيش از ۱۰ نمايشگاه انفرادي و جمعي داشته كه اكثر آنها براي فروش ارايه نشده و تاكيد هنرمند بر مضامين ارزشي يعني زندگي به عنوان اصلي‌ترين موضوع و انسان، عالي‌ترين پرسوناژ براي پرداختن بوده و ثمره اين تلاش ۶ نمايشگاه انفرادي طراحي و نقاشي است. مجسمه‌هاي برنزي از غلامحسين اميرخاني، مرتضي مميز، جليل شهناز، پرويز تناولي، محمد احصايي، پرويز كلانتري، غلامرضا تختي، سلمان هراتي، پروفسور رضا، پروفسور ستوده، پروفسور گنجي و ضياالدين امامي كه در اماكن فرهنگي، هنري، دانشگاهي و موزه‌ها نصب است، از جمله آثار شناخته‌شده اوست. در سال ۱۳۹۵ در اولين سمپوزيوم بين‌المللي نقاشي پاريس از طرف يونسكو دعوت شد و در حضور هنرمندان مدعو مستركلاس برگزار كرد. نمايشگاه ديدار به قيامت عليرضا آسانلو تا ۱۲ بهمن در گالري مژده به تماشاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون