• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5134 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ بهمن

گزارش مراسم بزرگداشت «سيدغلامرضا سعيدي» در انجمن مفاخر

مسلط به اقتضائات روز

صدرا صدوقي

مراسم بزرگداشت مرحوم استاد سيدغلامرضا سعيدي، اسلام‌پژوه معاصر، مترجم و نويسنده از سوي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در فضاي مجازي برگزار شد. در اين مراسم حسن بلخاري رييس انجمن، محمدجواد حجتي كرماني پژوهشگر علوم اسلامي، سيد محمد ثقفي استاد تمدن اسلامي، محمدتقي انصاريان مدير انتشارات انصاريان، علي‌اكبر مهدي‌پور محقق علوم اسلامي و علي ناصري فرماندار بيرجند سخنراني كردند. گزيده‌اي از سخنراني استادان حاضر در اين نشست در ادامه مي‌آيد.
آگاه به مسائل زمانه
حسن بلخاري: در جريان گفت‌وگوي پنهان ايجادشده ميان انديشمندان شرق و غرب، جهان اسلام به يك موقعيت تازه‌اي پا مي‌گذارد كه علاوه بر جريان ديني و نوانديشي ديني و به عبارتي ادراك موقعيت زمان و ادراك شرايط و مقتضيات زمان توسط عالمان ديني و مجتهدان ديني و بعد به تبع آن حركت‌ها و نهضت‌هايي كه در جهان اسلام ايجاد مي‌شود، علاوه بر جريان نهضت ديني كه عالمان و مجتهدان ديني به دنبال ظهور و رشد و ارتقاي آن هستند، يك قشر ديگري هم در جهان اسلام به وجود مي‌آيند. اين قشر دوم كه رسما ملبس به لباس عالمان ديني و مجتهدان ديني نيستند، همان دغدغه را دارند، به ويژه با اشراف و آگاهي و وقوف به زبان‌هاي جديدي كه بستر ظهور علمند؛ قشري در كنار آن مجتهدان و عالمان ديني ظاهر مي‌شوند كه اينها مسلط و مُدرك به اقتضائات روز و مسلح به امكانات و ابزار اقتضائات روزند. استاد «سيد غلامرضا سعيدي» دقيقا در راستاي جريان دوم قرار مي‌گيرند.
نامه «سعيدي» به رييس‌جمهور
محمدجواد حجتي كرماني: آنچه درباره مرحوم سعيدي دارد مكتوبي است كه ايشان براي رياست‌جمهوري وقت، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نوشتند كه من در آن دوران، مشاور فرهنگي ايشان بودم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي هم در پاسخ به نامه بنده درباره اين مرقومه، به دستخط خودشان مطلبي را مرقوم نموده‌اند. در آن نامه گفته بودند كه شما در سياست خارجي جمهوري اسلامي بايد نقش اول را به شبه‌قاره هند بدهيد و بيشترين رابطه را با آن خطه داشته باشيد. مخصوصا ذكر كرده بودند كه درست است كه ما بايد با اعراب و كشورهاي عربي و اسلامي رابطه داشته باشيم ولي اولويت با شبه‌قاره هند است.
وجهه  بين‌المللي «سعيدي»
علي‌اكبر مهدي‌پور: آثار استاد سعيدي علاوه بر ايران در كشورهاي همسايه هم منتشر شده است؛ مثلا وقتي ظاهر شاه به ايران آمده بود و با شاه ملاقات داشت، آنقدر از ايشان بحث كرده بود كه شاه ايران آن زمان بنا داشت آقاي سعيدي را ببيند. به سيد ضياء‌الدين طباطبايي هم گفته بود كه مي‌خواهد استاد سعيدي را ببيند. وقتي آقاي طباطبايي به ايشان پيغام شاه را مي‌دهد، ايشان گفته بود كه من حاضر نيستم ملاقات كنم؛ وقتي دليل خواسته بود، ايشان گفته بودند كه من سيدم و فرزند پيامبر(ص)، بروم پيش پسر رضاشاه كه كرنش كنم. ابدا! تا اين حد ايشان مردي بزرگوار، با صلابت و شجاع بود و همان‌طوركه قد رشيدي داشت خود او هم شجاع و نترس بود. 
مترجم پركار
سيد محمد ثفقي: در دوره ما نقش ترجمه در انتقال معارف علمي و ديني بسيار موثر بوده است كه از جمله اين مترجمين؛ مرحومان سيد غلامرضا سعيدي و احمد آرام از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار هستند؛ خيلي از آثار مرحوم سعيدي ترجمه‌هاي او از متون عربي و انگليسي است. مثلا «عمار ياسر» را ترجمه كرده است يا كتاب «عذر تقصير به پيشگاه محمد(ص) و قرآن» كه كتاب بسيار ارزنده‌اي است. 
 ذكر چند خاطره مهم
محمدتقي انصاريان: مرحوم سعيدي نقل مي‌كردند: بعد از اينكه امام‌خميني از چهار ماهه اولي كه به زندان رفتند، برگشتند؛ به خدمت ايشان رفتم و كتاب «خطر جهود» را براي‌شان بردم. امام وقتي اين كتاب را ديدند بسيار خوشحال شدند و تقدير و تشكر كردند و فرمودند شما ده تا دوازده سال قبل از اينكه ما به اين مسائل بپردازيم، اين نظر را داده‌ايد و اين كار بسيار خوبي است. يك بار تلفن كردند كه يك همايشي براي اقبال لاهوري در حسينيه ارشاد برگزار مي‌شود و از من خواستند تا باهم به آنجا برويم. من هم اطاعت كردم و به تهران آمدم و باهم به حسينيه ارشاد رفتيم و در آنجا كنگره اقبال برگزار شد. يادم است كه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در آنجا سخنراني داشتند. آقاي سعيدي در بين صحبت ايشان فرمودند: حضرت آقا اين مطلب به اين صورت صحيح نيست و صحيح اين است كه من عرض مي‌كنم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي هم فرمودند: بله، پيشكسوت اقبال‌شناسي در ايران آقاي سعيدي‌اند و فرمايش ايشان صحيح است؛ آن جلسه براي ما جالب بود.
دانش‌آموخته مدرسه معظم  شوكتيه
 علي ناصري: استاد سعيدي يكي از دانش‌آموختگان مدرسه معظم شوكتيه است كه به همراه استاد فرزان از ۱۰ دانش‌آموخته اول اين مدرسه محسوب مي‌شوند. مدرسه‌اي كه وجود آن در شرق كشور و به عنوان سومين مدرسه آموزش نوين در كشور ما، باعث تحولات شگرفي در اين نقطه از كشور عزيز ما شد و در سال‌هاي بعد هم دانش‌آموختگان بسيار گرانقدري را به فضاي علمي كشور تقديم كرد. افرادي مثل پروفسور گنجي، دكتر معتمدنژاد و همچنين جناب آقاي دكتر شكوهي از كساني بودند كه جزو پدران علم و ماندگاران عرصه علمي كشور بودند.
روزنامه‌نگار

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون