• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5136 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۹ بهمن

از ۱۹۷۸ آرژانتين تا ۲۰۲۲ قطر، حشمت مهاجراني از رفتن به جام جهاني مي‌گويد

دلخوش به صعود زودهنگام نباشيم

چرا بازيكن بي‌اخلاق فيكس بازي مي‌كند؟

گروه ورزش|نخستين مربي تاريخ كه موفق شد فوتبال ايران را راهي جام جهاني كند معتقد است تيم ملي فوتبال ايران با صعود زودهنگام به جام جهاني در عمل ثابت كرد بهترين تيم آسياست.  
پنجشنبه غروب از هفته هفتم انتخابي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر تيم ملي فوتبال ايران در ورزشگاه‌ آزادي مقابل عراق قرار گرفت. تيم ايران با تك‌گل مهدي طارمي موفق شد از سد رقيب ديرينه خود عبور كند و سريع‌ترين صعود تاريخ فوتبال كشورمان به ادوار جام جهاني را رقم بزند.  
حشمت مهاجراني سرمربي سابق تيم ملي فوتبال ايران درباره اين صعود زودهنگام گفت: «ما نشان داديم اينكه مي‌گوييم قوي‌ترين تيم فوتبال آسيا هستيم فقط در حرف نيست. اين موفقيت به اعتبار فوتبال ما در آسيا اضافه مي‌كند. از نقطه‌نظر روحي و رواني هم تاثير بسزايي دارد و باعث مي‌شود فاكتورهاي خيلي خوبي داشته باشيم براي بازي‌هاي آينده.» ايشان در ادامه افزود: «ما صعود كرديم به جام جهاني و اين حق فوتبال ما بود كه زودهنگام برويم. نيرو و خلاقيت و غيرت و تعصب بازيكنان دست به دست هم داد تا زودهنگام به جام جهاني برويم. به نوبه خودم تبريك مي‌گويم اين موفقيت را به همه. تنها بازيكنان هم نبودند. مربيان باشگاهي كه نقش بسزايي در موفقيت تيم ملي دارند، رسانه‌هاي گروهي، تماشاچيان و همه و همه نقش بزرگي داشتند كه اين بازي خاطره‌انگيز رقم بخورد و جشن صعود بگيريم. ما بايد به اين بازيكنان افتخار كنيم. نكته‌اي كه يادآور مي‌شوم براي درج در تاريخ فوتبال است. اينكه سال ۱۹۷۸ ما هم قبل از بازي آخر صعود كرده بوديم و بازي آخر با كويت تشريفاتي بود.»  
حشمت‌خان در مورد بازي با عراق كه تحت‌تاثير ابتلاي چند بازيكن به كرونا و دير رسيدن برخي ستاره‌ها به اردو برگزار شد، اظهار داشت: «اين تيم بدون حتي يك جلسه تمرين كامل به جنگ عراق رفت. غيرت و تعصب و خلاقيت بازيكنان به اضافه روح تعاون و همكاري و انگيزه همه دست به دست هم دادند تا تيم برود جام جهاني. اينجا نبايد از تيم عراق هم غافل شد. مربي جديد اين تيم خيلي خوب تيم ما را آناليز كرده بود. در بيست دقيقه اول بازي‌سازي را از ما گرفت. ما تغييري در روش بازي‌مان نديديم. با اين حال خلاقيت بازيكنان تيم كه ناشي از قدرت فوتبال ما در نيروي انساني است به همراه تجربه چند چهره شاخص كمك كرد بازي را از عراق بگيريم. اين موفقيت در شرايطي به دست آمد كه مهدي طارمي بدون يك جلسه تمرين كامل به تيم اضافه شد اما ديديدم چقدر خوب كار كرد. او با هنر و تجربه‌اي كه از فوتبال روز دنيا با خود به ايران آورد كار را تمام كرد. هيچ تيمي در آسيا به اندازه فوتبال ايران لژيونر ندارد.»
  اولين مربي ايراني كه موفق شد فوتبال ايران را جهاني كند در مورد احساسش نسبت به ششمين صعود به جام جهاني گفت: «موفقيت در عرصه بين‌المللي هميشه براي ما غرور‌آفرين و افتخا‌رآميز است. از گذشته تا به امرور. ما هيچ‌وقت اين لحظه‌ها را فراموش نمي‌كنيم. من همان‌طوركه اولين صعود به جام جهاني را به خاطر دارم اين موفقيت را هم هرگز نمي‌توانم ناديده بگيرم يا فراموش كنم. منِ مربي خيلي خوب لمس مي‌كنم كه اين افتخار چه تاثيري در روان مربي مي‌گذارد. صعود به جام جهاني موفقيتي خيلي بزرگ در رزومه يك مربي است و مي‌تواند تاثير بزرگي بر آينده كاري او داشته باشد.»  سرمربي سابق تيم ملي ايران در ادامه با اشاره به اين نكته كه زمان مناسبي براي بيان برخي انتقادات است، گفت: «در فوتبال ما هميشه اين رسم مرسوم بوده كه قبل از بازي انتقاد نكنيد چون در روحيه بازيكنان تاثيرگذار است. موقعي هم كه تيم برنده مي‌شود مي‌گويند موفقيت حاصل شده و ديگر نيازي به انتقاد نيست. پس كمتر توجه مي‌شود به انتقاد درباره مربي و تيم.» ايشان افزود: «ما خيلي ندانم‌كاري و اشتباه داريم در فوتبال چه از لحاظ انتخاب بازيكن و چه از لحاظ انتخاب مربي. همين الان بازيكناني كه بازي كردند شرايط مختلفي داشتند. بازيكناني داشتيم كه رفتارهاي‌شان با فرهنگ ما و اخلاق ما تطبيق ندارد ولي مربي كه گفته بود آنها را كنار مي‌گذارد دوباره از آنها فيكس استفاده كرد. خدا را شكر تيم برنده شده و به جام جهاني رسيده و الان مي‌توانيم در مورد يك سري مسائل حرف بزنيم. اول بايد بپرسيم كه بالاخره مربي تيم ملي اختيار دارد يا ندارد. اگر مربي اختيار دارد و گفته بازيكن را كنار گذاشتم پس چرا دوباره دعوت مي‌شود. اگر ندارد كه هيچ! ما اول بايد به تيم خودمان احترام بگذاريم. به گفته‌هاي خودمان احترام بگذاريم.»  
سرمربي ايران در جام جهاني آرژانتين در پايان به لزوم برنامه‌ريزي براي حضوري قدرتمند در جام جهاني قطر اشاره و تاكيد كرد: «۲۴ ساعت بعد از ثبت صعود به جام جهاني كار ما بايد براي حضور در قطر آغاز شود. بايد بدون اينكه از اين موفقيت مغرور شويم تمام تداركات لازم و برنامه‌ريزي‌ها انجام شود كه بتوانيم در اردوهاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و طويل‌المدت تيم را بسازيم. بايد بازي‌هاي تداركاتي كافي در نظر بگيريم كه لژيونرها و آنهايي كه در فوتبال اروپا مشغول هستند بيشتر كنار هم بازي كنند. نبايد دل‌مان را به صعود زودهنگام به جام جهاني خوش كنيم. از همين الان زنگ جام جهاني قطر براي ما زده شده است.» 


 بايد بدون اينكه از اين موفقيت مغرور شويم تمام تداركات لازم و برنامه‌ريزي‌ها انجام شود. نبايد دل‌مان را به صعود زودهنگام به جام جهاني خوش كنيم. از همين الان زنگ جام جهاني قطر براي ما زده شده است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون