• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5140 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۳ بهمن

در جست‌وجوي سامانه دفاعي منطقه‌اي

پس از آنكه تل‌آويو با فروش سامانه‌هاي پدافند هوايي به ابوظبي مخالفت كرد، كانال ۱۳ تلويزيون رژيم اسراييل خبر داد كه تل‌آويو به منظور شناسايي موشك‌هاي ارتش يمن با دادن سامانه‌هاي هشدار سريع به امارات موافقت كرده است. به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «العربي الجديد» روز گذشته به نقل از «آلون بن ديويد» خبرنگار كانال ۱۳ گزارش داد كه سامانه‌هاي هشدار سريعي كه تل‌آويو تصميم گرفته آنها را به امارات بدهد، شامل سيستم‌هاي راداري و نرم‌افزارهاي كنترل است. كانال ۱۳ مي‌گويد كه هدف از ارسال چنين سامانه‌هايي به امارات، ايجاد يك سامانه دفاعي منطقه‌اي است كه خود تل‌آويو بتواند در آينده از آن بهره ببرد.
خبرنگار كانال ۱۳ در اين خصوص مدعي شد كه تل‌آويو مي‌تواند در آينده با استفاده از اين رادارها از حملات احتمالي ايران به عمق خاك فلسطين اشغالي به صورت زودهنگام باخبر شود. اين سامانه‌ها در حالي در اختيار امارات قرار خواهد گرفت كه اخيرا منابع عبري‌زبان گزارش دادند اين رژيم از بيم فاش شدن شيوه ساخت سامانه‌هاي دفاعي‌اش از جمله «گنبد آهنين» و «عصاي جادويي» و دستيابي ايران به آن، از فروش اين سامانه‌ها به امارات خودداري كرده‌ است.
 تل‌آويو با فروش سامانه‌هاي هشدار به ابوظبي به دنبال ايجاد يك سامانه دفاعي منطقه‌اي در آينده است.
تل‌آويو در حالي از دستيابي ايران به سامانه‌هايش بيم دارد  كه «گادي آيزنكوت» رييس سابق ستاد كل ارتش رژيم صهيونيستي اخيرا در مصاحبه با روزنامه «معاريو» اظهار داشت: «ايران يك كشور بسيار پيشرفته است. چند سال پيش، يكي از پهپادهاي بسيار پيشرفته امريكايي در حال پرواز در آسمان ايران بود كه موتورش از كار افتاد و به نوعي كاملا سقوط كرد. يك سال بعد، همين مدل پهپادها را در ايران ديديم؛ كاملا مشابه و ساخت ايران! آنها قابليت‌هاي بسزايي دارند.» مواضع امارات پس از هشدارهاي مكرر صنعا به ابوظبي درباره مداخله در امور داخلي يمن و تلاش براي تنش‌زايي در اين كشور، در سه مرحله هدف حمله موشكي و پهپادي قرار گرفتند. «محمد البخيتي» عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن در گفت‌وگو با شبكه «العربي» خبر داده بود: «معامله‌اي ميان عربستان سعودي و امارات وجود دارد كه به موجب آن، عربستان سعودي تمام استان‌هاي جنوبي يمن از جمله شبوه را به امارات تحويل مي‌دهد و به ازاي آن، امارات تمام ظرفيت‌هاي نظامي خود را همچون گذشته [در يمن] به كار خواهد گرفت.»
تل‌آويو بيم آن دارد كه سامانه‌هاي پدافند هوايي‌اش پس از انتقال به امارات به دست ايران بيفتد.
البخيتي هشدار داده بود: «ما از اينجا به امارات توصيه مي‌كنيم كه به اقدامات تنش‌زاي خود ادامه ندهد، چراكه اگر اين تنش ادامه پيدا كند، يمن مجبور به حمله به عمق خاك اين كشور خواهد شد. ما در وضعيت جنگي قرار داريم.» پس از اين هشدار، خاك امارات سه بار هدف حمله قرار گرفت. پس از اولين حمله «يايير لاپيد» وزير خارجه رژيم صهيونيستي در حساب كاربري خود در شبكه توييتر نوشت: «حمله پهپادي امروز در ابوظبي را شديدا محكوم مي‌كنم و به خانواده‌هاي كشته‌شدگان تسليت مي‌گويم و براي زخمي‌ها آرزوي بهبودي عاجل دارم.اسراييل در كنار امارات است.»
«عاموس يادلين» رييس سابق سازمان ضداطلاعات ارتش رژيم صهيونيستي اخيرا در يادداشتي به نگراني‌ها از حملات ارتش يمن عليه مواضع امارات پرداخته بود. او با بيان اينكه مسافت صنعا تا ابوظبي برابر با فاصله صنعا تا بندر ايلات (جنوب اراضي اشغالي) است، از تل‌آويو خواسته بود كه به جاي صدور بيانيه، به امارات كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون