• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5141 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ بهمن

خدمت مقدس و سربازي‌گري حرفه‌اي

علی‌محمد نمازي

از ادوار مهم زندگي انسان‌ها خاطرات دوره سربازي است!
وظيفه سربازان خدمت به هموطنان و حفاظت از تماميت ارضي كشور است و لذا سربازي «مقدس» خوانده مي‌شود و نبايد به اين بُعد سربازي خدشه‌اي وارد شود.  تا زماني كه داشتن پايان خدمت، نيازي اين‌چنين فراگير نيافته بود، جوانان از اعزام به خدمت طفره مي‌رفتند. اما از زماني كه افراد بدون گذراندن خدمت نظام وظيفه، از برخورداري از بسياري امتيازات محروم مي‌شدند، اكثريت قاطع مشمولان، داوطلبانه عازم سربازي مي‌شدند و مي‌شوند.
با افزايش جمعيت و شدت يافتن نياز به پايان خدمت براي استخدام و... استقبال از اعزام به پادگان‌ها شدت يافت و چند سالي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، بخشي از سربازان پس از اتمام دوره آموزشي به حكم قرعه معاف مي‌شدند. 
در دوره جمهوري اسلامي به دلايلي و از جمله شروع دفاع مقدس همه مشمولان مجبور به اعزام بودند. 
با عنايت به رشد بي‌رويه جمعيت در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي و خاتمه يافتن دفاع مقدس، مجددا تعداد مشمولان رو به فزوني گذاشت و همچنين براي حل مشكل، بخشي كه تمايل به تحصيل خارج از كشور داشتند، در سال ١٣٧۶ مجلس اصولگراي دوره پنجم فروش سربازي را تصويب و دولت جناب آقاي خاتمي در سال ١٣٧٧ فروش سربازي را با قيمت يك و هشت‌دهم تا سه و يك‌دهم ميليون تومان آغاز كرد و با توجه به قيمت هر دلار به ۶۵٠ تومان، فروش سربازي از قرار ٢٧٠٠ تا ۴٧٠٠ دلار بوده است.
لازم به ذكر است كه يكي از مطالبات از مجلس ششم ادامه يافتن فروش سربازي بود. اين مورد و تعداد زياد مشمولان، نمايندگان را بر آن داشت تا قانون فروش سربازي در قانون بودجه تصويب شود كه متاسفانه مصوبه مجلس توسط شوراي نگهبان رد مي‌شد. به همين دليل به‌ علت عدم استفاده بهينه از سربازان، خانوارهاي قابل‌ توجهي بودند كه به ‌دليل ممنوعيت فروش سربازي، فرزندان خود را پيش از رسيدن به سن خدمت نظام وظيفه، به خارج از كشور اعزام كرده و چند سال زودتر از اخذ مدرك تحصيلي ديپلم، خدمت سربازي را دور مي‌زدند؛ در ادامه پيشنهادهاي خوبي در رابطه با فروش سربازي ارايه و بحث كامل‌تر شد و توسط اينجانب در جريان بررسي لايحه بودجه سال ١٣٨٣ كل كشور در مجلس ششم مطرح و تصويب شد. 
پيشنهاد از اين قرار بود «با اِذن مقام رهبري علاقه‌مندان بتوانند سربازي خود با قيمت واقعي را خريداري و سربازاني كه حاضرند با شرط بيمه شدن و دريافت حقوق تا 3 دوره ديگر خدمت كنند به خدمت سربازي خود ادامه دهند» (مقدمه اجراي نظام وظيفه حرفه‌اي) كه بحمدالله اين موضوع در قانون بودجه آن سال تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيد؛ اما متاسفانه اجرايي نشد!
اينكه به‌ خاطر حل مشكل مشمولان با بيش از ۵ سال غيبت، مجلس يازدهم تصويب كند با پرداخت بين ٩٠٠٠ تا ٢٢٠٠٠ دلار غايبان مذكور برگ معافيت از خدمت را دريافت كنند يا اينكه غايبان با ٣٠ سال سن و متاهل و داراي 2 فرزند بدون پرداخت وجهي پايان خدمت خويش را دريافت كنند، يك نوع تبعيض و مشكل غايبان و كساني كه به دلايل قابل قبولي نمي‌خواهند به سربازي اعزام شوند، لاينحل باقي مي‌ماند.
دولت و مجلس انقلابي با يك اقدام انقلابي و حل مشكل مشمولان مازاد و معضل غايبان و كاهش هزينه‌هاي دولت و افزايش كيفيت خدمت نظام وظيفه، سربازي‌گري حرفه‌اي را به شرح زير يا كامل‌تر تصويب و اجرايي كنند: «مشمولاني كه علاقه‌مند به گذراندن دوره سربازي نيستند، معادل 2 سال حقوقي را كه دريافت خواهند كرد، به نظام وظيفه پرداخت و سربازاني كه پس از سپري كردن 2 سال سربازي مي‌خواهند سربازي را با مزيت بيمه شدن و دريافت حقوق رضايت‌بخش ادامه دهند، مجاز به آن باشند.» اين‌گونه سربازها با تجربه و حرفه‌اي‌تر بوده و با كيفيت انجام وظيفه خواهند كرد.
اما اينكه موضوع از دستوركار دولت و مجلس حذف شود، حكم پاك‌كردن صورت مساله را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون