• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5141 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ بهمن

رييس دموكرات كميته روابط خارجي سناي امريكا: به جاي مذاكره تحريم را تشديد كنيد

همصدايي دموكرات‌ها با جمهوري‌خواهان عليه برجام

گروه  ديپلماسي 

هشتمين دور مذاكرات براي احياي برجام در پايتخت اتريش با وقفه‌اي چند روزه روبه‌رو شده و هيات‌هاي مذاكره‌كننده ايران، ايالات متحده، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان براي اتخاذ تصميم‌هايي كه سخت خوانده مي‌شوند به پايتخت‌ها بازگشته‌اند. اين دور از مذاكرات وين در حالي به منظور مشورت در پايتخت‌ها متوقف شده كه روايت‌هاي منتشر شده در رسانه‌ها بسيار خوش‌بينانه به نظر مي‌رسد. در يك ماه اخير، حسين اميرعبداللهيان وزير خارجه ايران اعلام كرده كه اگر حصول توافق خوب با ضمانت بالا به ديدار مستقيم ايران و امريكا نياز داشته باشد اين امر ممكن خواهد بود و اين در حالي است كه مقام‌هاي امريكايي نيز از اين پيشنهاد استقبال كرده و همچنين حصول توافق را ممكن مي‌دانند. با اين وجود فضاي سياسي در تهران و واشنگتن چندان همصدا با روايت‌هاي خوش‌بينانه رسانه‌اي نيست. در ايران روزنامه كيهان نقد تندي را به سخنان وزير خارجه و دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره شرط مذاكره مستقيم با امريكا وارد دانسته و در ايالات متحده نيز برخي چهره‌هاي دموكرات براي نخستين‌بار از دولت جو بايدن خواسته‌اند كه سياست فشار حداكثري عليه تهران به شمول تحريم نفت را جدي‌تر پيگيري كرده و با كمك متحدان اروپايي با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، تحريم‌هاي چندجانبه را نيز عليه ايران بازگرداند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، «باب منندز»، رييس دموكرات كميته روابط خارجي سناي امريكا در جلسه‌اي در كنگره ضمن اعلام مخالفت با ادامه مذاكرات وين براي رفع تحريم‌هاي ايران، از دولت بايدن خواست كه تحريم‌ عليه ايران و شركت‌هايي را كه با اين كشور تعامل دارند، تشديد كند. او در سخنراني خود ضمن ابراز نارضايتي از افزايش واردات نفت ايران از سوي چين گفت: «چين در حال خريداري نفت ايران با تخفيف است. چين در سال گذشته، ۳۵۰ تا ۶۵۰ هزار بشكه نفت خام در روز از ايران خريداري كرده كه معادل انتقال ۱۰ ميليارد دلار به ايران مي‌شود كه اين در تناقض با تحريم‌هاي فعلي است.» منندز سپس با ابراز مخالفت با ادامه مذاكرات وين، از دولت بايدن خواست براي مقابله با برنامه هسته‌اي و موشكي و فعاليت‌هاي ايران در منطقه، سياست‌ جديدي را در پيش بگيرد و اجراي تحريم‌ها عليه ايران و شركت‌هايي كه با اين كشور تعامل دارند را تشديد كند. اين سناتور دموكرات در اين خصوص ادامه داد: «دولت (جو) بايدن بايد تحريم‌ها عليه ايران را اجرا كند و شركت‌هاي چيني كه با ايران تعامل دارند را طوري هدف قرار دهد كه متحمل هزينه‌هاي سنگيني شوند.» منندز درخواست خود را به دولت بايدن محدود نكرد و از طرف‌هاي مذاكره‌كننده و اتحاديه اروپا نيز خواست تا تحريم‌هايي را عليه جمهوري اسلامي ايران وضع كنند و در اين باره گفت: «ما گروه 1+5 را ترغيب مي‌كنيم تا براساس پارامترهاي برجام، مكانيسم ماشه براي اجراي تحريم‌ها عليه ايران را فعال كنند.» باب منندز در ادامه از اتحاديه اروپا به نوعي خواست كه قوانين برجام را زيرپا بگذارند و اين‌طور ادامه داد: «ما از اتحاديه اروپا مي‌خواهيم كه تحريم‌هاي قبل برجام را مجددا عليه ايران وضع كند.» اين اولين تلاش يك سناتور امريكايي براي اعمال فشار به دولت بايدن براي تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي ايران نيست و ديگر نمايندگان كنگره نيز اقدامات مشابهي را در اين زمينه انجام داده‌اند به ‌طوري كه اخيرا ۱۰ سناتور جمهوري‌خواه خواهان اجراي تحريم‌ها عليه نفتكش‌هاي حامل نفت ايران و خريداران نفت ايران شدند.

«تام كاتن»، سناتور تندرو جمهوري‌خواه و از منتقدان برجام به همراه ۹ سناتور ديگر جمهوري‌خواه با ارسال نامه‌اي به «جو  بايدن» رييس‌جمهور امريكا ضمن انتقاد از افزايش صادرات نفت ايران، خواهان اجراي تحريم‌ها عليه نفتكش‌هاي حامل نفت ايران و خريداران نفت ايران شدند.
سناتورهاي جمهوري‌خواه امريكا در نامه خود خطاب به رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا نوشتند: «مالكان كشتي و مشتريان نفت ايران در چين بيشتر ريسك مي‌پذيرند، زيرا معتقدند كه دولت شما براي تنبيه آنها به خاطر جرايمي كه مرتكب مي‌شوند، بسيار ضعيف و بلاتكليف است.»
به گزارش «اعتماد»، دولت جو بايدن در حالي كه سياست فشار حداكثري عليه تهران را همچنان ادامه مي‌دهد اما همزمان از ادامه روند مذاكرات در وين حمايت كرده و تاكيد دارد كه ديپلماسي را بهترين راه براي مديريت پرونده اختلاف با تهران مي‌داند. درحالي كه ايران معتقد است رسيدن به توافق خوب مهم‌تر از زمان حصول توافق است. طرف غربي همصدا از كمبود زمان براي احياي برجام به واسطه توسعه برنامه هسته‌اي ايران سخن مي‌گويد. ماه فوريه سال نو ميلادي درحالي آغاز شده كه سه كشور اروپايي پيش از اين ادعا كرده بود پايان فوريه مي‌تواند زمان مناسب براي پايان يافتن مذاكرات و اعلام حصول توافق براي احياي برجام باشد. به گزارش «اعتماد» حتي در صورت رسيدن طرفين به توافق براي آغاز روند احياي برجام، برفع تحريم‌ها، راستي‌آزمايي توسط ايران و بازگشت ايران به تعهدات هسته‌اي مندرج در برجام به بازه زماني حداقل چند هفته‌اي نياز خواهد داشت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون