• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5141 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ بهمن

درباره ملاقات شي‌ جين پينگ و پوتين در افتتاحيه پكن ۲۰۲۲

سرنوشت جنگ اوكراين در المپيك زمستاني مشخص مي‌شود

گروه ورزش

 

دو روز ديگر رقابت‌هاي المپيك زمستاني چين به صورت رسمي با برگزاري مراسم افتتاحيه در ورزشگاه آشيانه پرنده آغاز مي‌شود. المپيكي كه حواشي سياسي آن بسيار قوي‌تر از متن ورزشي آن است. در حال حاضر كشور چين محل تجمع شركاي بين‌المللي ابرقدرت شرقي دنياست و خيلي از تحليلگران سياسي انتظار دارند سرنوشت جنگ احتمالي اوكراين و چهره جديد نظم جديد جهاني هم از نشست‌هاي پيرامون المپيك زمستاني مشخص شود. 

به عنوان نمونه نيويورك‌تايمز در گزارشي نوشت: «در‌حالي‌كه ايالات متحده در حال حركت براي اعمال فشار حداكثري بر روسيه به دليل ترس از حمله به اوكراين است، رهبر روسيه ولاديمير پوتين از حمايت قدرتمندترين شريك خود در صحنه جهاني يعني چين آسوده خاطر شده است.» در ادامه اين گزارش آمده است: «چين حمايت خود را از نارضايتي‌هاي پوتين عليه ايالات متحده و ناتو اعلام كرده و در شوراي امنيت سازمان ملل متحد به روسيه پيوسته است.» 
طبق گزارش‌ها روز جمعه پوتين در پكن با شي جين پينگ رهبر چين پيش از مراسم افتتاحيه بازي‌هاي المپيك زمستاني ديدار خواهد كرد. همان مسابقاتي كه اتفاقا امريكا و ساير شركاي اين كشور آن را تحريم ديپلماتيك كرده‌اند. چندي پيش بايدن رييس‌جمهور ايالات متحده اعلام كرد هيچ هيات ديپلماتيكي راهي چين نخواهد شد. برخي كشورها نظير انگلستان، استراليا و چند كشور ديگر نيز راه امريكا را در پيش گرفتند. 
نيويورك‌تايمز در مورد ملاقات پوتين و شي جين پينگ در المپيك زمستاني تصريح كرد: «اگرچه جزييات هرگونه توافق احتمالي بين دو كشور فاش نشده است، اما انتظار مي‌رود كه اين ديدار - اولين ديدار حضوري آقاي شي با يك رهبر جهاني در نزديك به دو سال گذشته - نمايش عمومي ديگري از دوستي ژئوپليتيكي بين دو قدرت باشد.»
از ايران هم وزير ورزش و رييس كميته ملي المپيك راهي پكن شدند تا در مراسم افتتاحيه مسابقات حضور داشته باشند. طبق گزارش روابط عمومي وزارت ورزش و كميته ملي المپيك حميد سجادي وزير ورزش و جوانان، رضا صالحي‌اميري رييس كميته ملي المپيك، علي رغبتي مديركل دفتر برنامه‌ريزي و نظارت وزارت ورزش و فريد فتاحيان مسوول امور بين‌الملل كميته ملي المپيك چهارشنبه، ۱۳ بهمن راهي پكن شدند. 
چندي پيش حميد سجادي در مورد تحريم المپيك توسط برخي كشورها گفته بود: «اين اتفاق پسنديده نيست و يكي از موارد منشور المپيك رعايت اين مسائل است. ايران هم نشان داده كه به رعايت مفاد پايبند است. ما هم در آستانه آغاز فعاليت ۲۵ ساله با چين هستيم و يكي از حوزه‌هاي فعاليت، ورزش است. هفته گذشته در جلسه با سفير چين در وزارت مباحث متعددي را به عنوان سرفصل همكاري تدوين كرديم. بنابراين حضورمان در اين دوره از بازي‌ها فارغ از ديدگاه برخي كشورها، به اين خاطر است كه ما هم پايبند منشور هستيم.»
به نظر مي‌رسد اين سفرها و ملاقات‌ها بيشتر از اينكه ربطي به منشور المپيك يا حتي خود بازي‌هاي آسيايي داشته باشد به صف‌بندي كشورها در نظام بين‌المللي مربوط مي‌شود. چين و روسيه و دوستان در تقابل با امريكا و شركا. 
اينكه سرنوشت يك جنگ احتمالي كه مي‌تواند صحنه آرايش جهاني را به‌طور كامل بر هم بزند در ملاقات‌هاي مربوط به بازي‌هاي المپيك مشخص شود، بازي‌هاي پكن ۲۰۲۲ را از هر نظر متمايز مي‌كند. 
ايوان اس. مِديروس، استاد دانشگاه جورج تاون كه در دانشگاه جورج تاون خدمت كرده است، مي‌گويد: «اگر جنگي بر سر اوكراين رخ دهد و چيني‌ها و روس‌ها آشكارا با يكديگر همسو شوند، ناگهان دنيايي كه ما در آن قرار داريم بسيار بسيار متفاوت به نظر مي‌رسد.» بازي‌هاي المپيك زمستاني چين از روز جمعه در پكن به صورت رسمي آغاز به كار مي‌كند و تا ۲۰ فوريه ادامه خواهد داشت. البته مسابقات از روز گذشته با برگزاري رقابت‌هاي كرلينگ آغاز شده است. ايران در اين دوره از بازي‌ها سه ورزشكار دارد كه حسين ساوه‌شمشكي و عاطفه احمدي در آلپاين و دانيال ساوه شمشكي در صحرانوردي نمايندگان اسكي ايران هستند. باقر كلهر و محمدتقي شمشكي به عنوان مربي، عباس نظريان به عنوان سرپرست كاروان و بهرام ساوه‌شمشكي دبير فدراسيون هم به پكن اعزام شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون