• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5142 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ بهمن

خبر

وزير ارشاد: 

زيرساخت‌هاي تئاتر در سراسر كشور تقويت مي‌شود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: زيرساخت‌هاي تئاتر در سراسر كشور تقويت مي‌شود و اين اقدام در ۱۴ استان كشور آغاز شده است. به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدي اسماعيلي، پنجشنبه شب در مراسم افتتاحيه چهلمين جشنواره تئاتر فجر كه در كاروانسراي زين‌الدين مهريز برگزار شد، اظهار داشت: يزد سابقه تاريخي روشني دارد و امروز جريان‌ساز در حوزه فرهنگي و هنري كشور است. وي با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در حوزه فرهنگ و هنر يزد عنوان كرد: برگزاري اين جشنواره در يزد با تكيه بر ظرفيت‌ها و وجود چهره‌هاي شاخص فرهنگي و هنري استان برنامه‌ريزي شد و اميد داشتيم كه با حضور هنرمندان بيشتري اين برنامه برگزار شود اما در روزهاي آخر برنامه‌ريزي، مواجه با شيوع كرونا در يزد و قرمز شدن وضعيت اين استان شديم. اسماعيلي ضمن قدرداني از افرادي كه براي برگزاري اين جشنواره تلاش كردند، بيان كرد: تيم حرفه‌اي، قوي و هنرمند براي اين جشنواره برنامه‌ريزي كردند كه محصول آن را در استان يزد مشاهده مي‌كنيم. او ادامه داد: در دولت همه اقدامات‌مان به اين سمت و سو است كه حوزه فرهنگي و هنري را تقويت كنيم و حوزه تئاتر به عنوان يكي از حوزه‌هاي اصيل ما در دوره چهار ساله پيش‌رو تقويت شود و هر آنچه مربوط به زيرساخت‌هاست، با اولويت تقويت خواهيم كرد كه بخشي از آن به‌طور قطع مربوط به استان يزد است. در بيش از ۱۴ استان به پروژه‌ها تخصيص‌هاي خوبي داده شده و حمايت و آموزش از سرفصل‌هاي جدي كار ما در حوزه تئاتر است و تلاش ما اين است كه به چشم مساوي به همه استان‌ها نگاه كنيم و استعدادهاي همه استان‌ها را به خوبي ببينيم و هيچ فرزند ايراني در هيچ جاي ايران نباشد كه علاقه‌مند به آموزش و يادگيري فرهنگ و هنر باشد و امكان آن برايش ميسر نباشد. اميدواريم به زودي شاهد ارتقاي كمي و كيفي در حوزه تئاتر كشور باشيم. وزير ارشاد با اشاره به لطماتي كه كرونا به هنرهاي نمايشي زد، افزود: اميدواريم به زودي شاهد برگزاري جشن‌هاي بزرگ‌تر و برنامه‌هاي منسجم و بيشتري به دور از كرونا در كشورمان باشيم.

خواننده فلسطيني اكسپو دوبي  را بايكوت كرد

«دلال ابو آمنه» خواننده زن فلسطيني به دليل آنچه مخالفت با عادي‌سازي روابط امارات و رژيم صهيونيستي خوانده است، حضور در نمايشگاه جهاني اكسپو در شهر دوبي را تحريم كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از نيوعرب، اين خواننده با انتشار مطلبي در شبكه اجتماعي خود اعلام كرد كه پيش از اين بسياري از دعوت‌هاي رسمي ديگر براي اجرا در امارات را رد كرده و دليل آن اصرار اين كشور بر ناديده گرفتن احساسات و حقوق مردم فلسطين است و بنابراين از اجرا در نمايشگاه جهاني اكسپو دوبي نيز خودداري مي‌كند. «ابو آمنه» در مطلب خود به حضور «اسحاق هرتزوگ» رييس‌جمهور اسراييل در اين نمايشگاه اشاره كرد؛ جايي كه او روز دوشنبه سخنراني كرد و با سرود ملي اسراييل مورد استقبال قرار گرفت. «هرتزوگ» اولين رييس رژيم صهيونيستي بود كه از امارات ديدن كرد. اين خواننده زن همچنين دليل كار خود را وظيفه همگان براي اتخاذ موضعي روشن در برابر هر چيزي كه با آرمان مردم فلسطين در تضاد است، توصيف كرده است. اكسپو دوبي تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۲ يعني به مدت شش ماه با حضور بيش از ۱۹۰ كشور از جمله ايران ادامه خواهد داشت.


نمايش آثار يك ايراني  در دوسالانه هاوانا

چهاردهمين دوره Bienal de La Habana با موضوع «آينده و معاصر» از ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شده و تا ۳۰‌ آوريل ۲۰۲۲ در كوبا ادامه دارد. اين رويداد براي اولين‌بار است كه حدود شش ماه طول مي‌كشد و به سه مرحله تقسيم شده كه به آنها «تجربيات» گفته مي‌شود. آثاري از رضا آرامش نيز در چهاردهمين دوره دوسالانه هاوانا با ارايه انفرادي در موزه ملي هنر‌هاي تزئيني هاوانا به نمايش درمي‌آيد. اين نمايش با عنوان اسپانيايي Ruptura؛ Una y Mil Veces «جدا شدن؛ يك و هزار بار» منتخب آثاري است كه گفت‌وگويي را با تاريخچه ساختمان و مجموعه موجود در موزه ايجاد مي‌كند. اين نمايش از ۲۱ ژانويه در موزه ملي هنر‌هاي تزئيني آغاز شده و ۳۰‌ آوريل ۲۰۲۲ به پايان مي‌رسد. دوسالانه هاوانا كه در سال ۱۹۸۴ تاسيس شد، يك رويداد هنري معاصر است كه توسط مركز هنر معاصر Wifredo Lam سازماندهي شده و هدف اصلي آن كمك به دانش و انتشار بهتر هنر‌هاي تجسمي آسيا، آفريقا، خاورميانه و امريكاي لاتين بوده است. امسال بيش از ۲۰۰ هنرمند از حدود ۲۰ كشور از جمله اسپانيا، فرانسه، پرتغال، برزيل، كلمبيا، آرژانتين، مكزيك، پرو و... در نمايشگاه بين‌المللي هنر هاوانا حضور دارند. مرحله دوم به عنوان La Habana de la Bienal از ۶ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۲۴ مارس ۲۰۲۲ برگزار مي‌شود. در اين مرحله هنر كوبا با برنامه‌اي از نمايشگاه‌ها و ارايه‌هاي پراكنده در سراسر شهر، معرفي مي‌شود. مجموعه‌اي از پروژه‌هاي ويژه و كارگاه‌هاي مشاركتي نيز به اين مجموعه اضافه مي‌شود كه برخي از آنها از مرز‌هاي پايتخت فراتر رفته و به شهر‌هاي ديگر نيز كشيده خواهد شد. سومين مرحله با عنوان Back to the future از ۲۵ مارس تا ۳۰‌ آوريل ۲۰۲۲ خواهد بود. «بازگشت به آينده» توانايي‌هاي هنر براي يافتن امكان وجود يك آينده بهتر را بررسي مي‌كند. اين نمايشگاه كيوريتوريال به چند پروژه تقسيم شده كه در مكان‌هاي مختلف شهر برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون