• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5145 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۹ بهمن

خبر

مشاور امنيت ملي عراق:  رابطه ما با امريكا عليه ايران نيست
قاسم الاعرجي، مشاور امنيت ملي عراق در پستي در توييتر، درباره رابطه عراق با ايالات متحده و ايران توضيحاتي داد. وي نوشت: «رابطه ما با امريكا و ائتلاف بين‌المللي عليه ايران نيست، رابطه ما با ايران نيز عليه امريكا و ائتلاف بين‌المللي نيست، رابطه ما با عربستان سعودي عليه ايران نيست و رابطه ما با ايران عليه عربستان سعودي نيست. عراق بر اساس منافع ملي خود عمل مي‌كند.» الاعرجي ادامه داد: «ما نمي‌خواهيم گروه‌هاي مسلح از عراق به عنوان پايگاهي براي تهديد ايران يا هر كشور ديگري استفاده كنند و هر خارجي كه به حاكميت عراق و قوانين عراق احترام بگذارد، از او استقبال مي‌كنيم.» وي چند روز پيش در ديدار با سفراي سوئد، نروژ و دانمارك نيز در خصوص گفت‌وگوها ميان ايران و كشورهاي منطقه گفت: گفت‌وگوها ميان ايران و كشورهاي منطقه به خوبي پيش مي‌رود. ميزبان بودن عراق براي اين گفت‌وگوها گواه نقش مثبت و سازنده ديپلماسي اين كشور است. منابع خبري عراق روز گذشته گزارش دادند كه «فواد حسين» وزير خارجه اين كشور با «فيصل بن فرحان» وزير خارجه سعودي، مجموعه‌اي از مسائل حساس و متعلق به امنيت و ثبات در منطقه را بررسي كرده است. خبرگزاري رسمي عراق (واع) گزارش داد كه طرفين عراقي و سعودي در اين ديدار، «عوامل به تاخير افتادن برگزاري دور پنجم گفت‌وگوهاي بين عربستان سعودي و جمهوري اسلامي ايران» را بررسي كردند و در اين زمينه، بحث و تبادل نظر شده است. وزير خارجه عراق هم گفت كه دولت اين كشور تمام تلاش خود را به كار خواهد بست و از همه روابط خود استفاده خواهد كرد تا فرصت مناسبي براي توافقات بين تهران و رياض فراهم كند.


كشف جعبه حاوي اسناد مهم كاخ سفيد  از تفرجگاه ترامپ
«دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور سابق امريكا چندين جعبه حاوي اسناد مهم و ساير اقلام را به صورت غيرقانوني از كاخ سفيد خارج و آن را به عمارت «مار-ئه-لاگو» در شهر «پام‌پيچ» ايالت فلوريدا منتقل كرده است. روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد «اداره آرشيو و اسناد ملي» امريكا موفق شده‌اند ماه گذشته اين اسناد را از ترامپ پس بگيرند. ترامپ طبق قانون موظف بوده جعبه‌هاي مذكور را به اداره آرشيو ملي تحويل دهد اما از انجام اين كار خودداري كرده است. روزنامه امريكايي نوشته اين رويداد به نگراني‌ها درباره ميزان پايبندي دونالد ترامپ به «قانون اسناد رياست‌جمهوري» دامن مي‌زند. اين قانون اداره آرشيو و اسناد ملي را ملزم مي‌كند تمامي يادداشت‌ها، نامه‌ها، نوشته‌ها، ايميل‌ها و ساير ارتباطات مكتوب مربوط به يك رييس‌جمهور را نگهداري كند. از جمله اسنادي كه ترامپ آنها را از كاخ سفيد خارج كرده نامه‌نگاري‌هاي او با رهبر كره شمالي است كه زماني از آنها به عنوان «نامه‌هاي عاشقانه» ياد كرده بود.  مشاوران ترامپ مدعي شده‌اند كه از خارج كردن اسناد مذكور قصد بدي نداشته‌اند زيرا جعبه‌ها حاوي يادداشت‌ها و هدايايي از رهبران دنيا بوده‌اند. از جمله مواردي كه ترامپ از كاخ سفيد خارج كرده مكاتباتش با «كيم جونگ اون»، رهبر كره شمالي بوده كه زماني از آنها به عنوان «نامه‌هاي عاشقانه» ياد كرده بود. منابع مطلع به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند رايزني‌هايي كه از سال گذشته ميان وكلاي ترامپ و نمايندگان اداره آرشيو ملي صورت گرفت به تحويل اين اسناد منجر شد. با اين حال، گفته مي‌شود ترامپ قوانين مربوط به نگهداري اين اسناد را رعايت نكرده و در بعضي مواقع اسناد رسمي را پاره كرده است. برخي از اسناد آسيب‌ديده همان‌هايي هستند كه تحويل كميته تحقيق درباره حمله ۶ ژانويه ۲۰۲۱ به ساختمان كنگره امريكا شده‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته با آنكه دولت‌هاي پيشين امريكا گاهي با اقداماتي نظير استفاده از ايميل‌ها و تلفن‌هاي غيررسمي يا از بين بردن اسناد مكاتبات ايميلي «قانون اسناد رياست‌جمهوري» را نقض كرده‌اند اقدام ترامپ در انتقال اين اسناد، بي‌سابقه بوده است.


بدهي واقعي امريكا 7 برابر رقم رسمي است
وزارت خزانه‌داري امريكا چندي پيش اعلام كرد بدهي دولت امريكا براي نخستين‌بار در تاريخ اين كشور در ماه گذشته به علت استقراض‌هاي بالا در دوران شيوع همه‌گيري كرونا به 30 هزار ميليارد دلار رسيد. با اين حال، جيم روجرز، سرمايه‌گذار معروف و از موسسان صندوق كوآنتوم مي‌گويد بدهي واقعي دولت امريكا بسيار بيشتر از آن چيزي است كه واشنگتن رسما به آن اعتراف مي‌كند. روجرز در يادداشتي براي راشاتودي نوشت: «اين چيزي است كه آنها به آن اعتراف مي‌كنند. اين بدهي‌اي است كه در ترازنامه وجود دارد اما ده‌ها هزار ميليارد دلار بدهي ديگر خارج از ترازنامه وجود دارد.» محاسبه حجم واقعي بدهي به ويژه از زمان آغاز شيوع كرونا و تمام فشاري كه با خود همراه داشت، دشوار است. اين سرمايه‌گذار رقم واقعي بدهي امريكا را 200 هزار ميليارد دلار برآورده كرده است كه 7 برابر رقمي است كه به صورت رسمي اعلام شده است.
به گفته روجرز، امريكا شانسي براي بيرون آمدن از چاه بدهي كنوني ندارد و راهبرد آن اين است كه بنشينيد و منتظر بمانيد و ببينيد نسل جوان چگونه اين مشكل را حل مي‌كنند. وي تصريح كرد: «پايان بازي اين است اميدوار باشيم زيرا آنها اميد دارند، يك روزي اين مشكل شخص ديگري باشد. (الان) زمان خوبي براي جوان بودن در امريكا نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون